8 feil innen kardiotrening du sannsynligvis gjør

4 september, 2019
Når vi trener kardio, tenker vi vanligvis at jo raskere jo bedre. Men, denne troen kan føre til noen alvorlige skader. Sannheten er at kardiotrening er forskjellig for hver enkelt, så du bør kjenne kroppen og grensene dine før du skader deg selv.

Feil innen kardiotrening skjer oftere enn man kanskje tror. Å trene handler om mer enn å se bra ut. Selv om det er bra å ha tonede muskler og en sunn vekt som mål, trenger helsen din at du trener. Å ha en konsistent kardiorutine vil forbedre din kardiovaskulære helse, fysiske ytelse samt din generelle helse.

Men, det er vanlig å glemme riktig form midt i en krevende rutine. Å ha muskler er bra, men det er også avgjørende at du tenker på helsen din. En mangelfull holdning kan forårsake skader på lang sikt: akkurat det du ønsker å unngå!

Dette betyr ikke at du bør gi opp kardiotrening. Tvert imot, kardio bør være en av de sentrale aspektene i en balansert treningsrutine.

For å få mest ut av treningsøkten din, hold et øye med disse vanlige feilene. Selv om de er små, kan de være ødeleggende for helsen på lang sikt! Sørg for at svetteøkten din er effektiv og sunn med dagens artikkel.

Vanlige feil innen kardiotrening

kvinne hopper hoppetau

Dette er de vanligste feilene innen kardiotrening som bør unngås:

1. Mangel på oppvarming under kardiorutiner

Som med all trening, trenger kardiotrening en progressiv oppvarming. En vanlig feil er å engasjere hele kroppen i en krevende rutine med en gang, uten den nødvendige oppvarmingen. Det går fra null til alt, og denne feilen kan forårsake skader.

2. Overdreven fart: feil innen kardiotrening

Det er de som tror at kardiotrening innebærer høy fart. Så de gjør øvelsene raskt, med å bli ferdig som det eneste målet. Men, trening krever tid for å være effektiv.

Hvis du handler for raskt, fungerer hverken musklene eller det kardiovaskulære systemet godt. Det er viktig å føle handlingen til hver muskel og hvert hjerteslag; du kan ikke prøve å spare tid når du trener kardio.

3. Å gjenta den samme kardiorutinen

Å alltid gjenta den samme øvelsen er enda en feil som skjer ofte. Dette er tilfellet hos de som designer en rutine og gjentar den hele tiden. Personlige preferanser påvirker helt sikkert dette valget.

Når vi trener kardio, må vi variere rutinen vår slik at kroppen ikke venner seg på å alltid gjøre det samme.

For å trene kardio med gode resultater, er vi nødt til å inkorporere forskjellige øvelser. Å løpe på tredemøllen, ellipsemaskinen, samt andre alternativer bør roteres på under en treningsøkt.

kvinne på ellipsemaskinen

4. Å gjenta den samme rytmen: feil innen kardiotrening

Kardiotrening innebærer å kreve forskjellige reaksjoner fra kroppen. Når man holder den samme farten gjennom hele økten, blir kroppen vant til dette.

Ved disse anledningene er ikke trening lengre en utfordring, og effektiviteten av praksisen synker. Ettersom øvelsen blir vanskeligere, må du variere hastigheten. Kardiovaskulære øvelser fungerer godt når du veksler mellom høy og lav hastighet.

5. Å faste under kardiotrening

Det er en utbredt oppfatning som antyder at det å trene kardio mens du faster gir bedre resultater. Men, det motsatte er sant.

Kroppen trenger glukose for fysisk aktivitet, og om det ikke er tilgjengelig, tar den i bruk muskelmasse. Derfor, er det å trene kardio mens du faster det samme som å miste muskelmasse. Denne observasjonen er spesielt viktig for de som driver med øvelser av høy intensitet.

6. For lite vann

Det er kjent at kroppen trenger mye vann for å fungere. Så, trening forårsaker svette, og på denne måten mister kroppen væske. Det er nødvendig å erstatte denne. Derfor er det viktig å drikke mye vann under trening.

Å drikke vann før, under og etter trening vil holde kroppen tilstrekkelig hydrert. Det er ikke lurt å drikke en flaske vann på en gang; den beste måten å drikke nok på, er ved å drikke litt en gang i halvtimen.

Kvinne har trent feil innen kardiotrening

 7. Oppstandelsen av smerter i kroppen under kardiotrening

Smerter er kroppens forsvarsmekanisme. Hvis du føler smerter, slutt å tren umiddelbart.

Smerten kan være midlertidig og forsvinne raskt. Hvis dette skjer kan du fortsette treningen igjen. Men, det er også mulig at kroppen melder fra om en viktigere skade; når dette skjer, og du fortsetter å trene, vil problemet forverres. 

Du må være på vakt og lytte til signalene kroppen din gir deg. Pyramidesyndrom er en mer vanlig kontraktur enn vi tror.

8. Overflødig trening er ikke bra

Hver person har sin egen rytme, sitt mål og sin motstand. Det som er bra for en person, er ikke nødvendigvis bra for andre.

Noen ganger kommer stolthet i veien og du faller i utskeielser som til slutt kan skade kroppen. Overtrening er et problem som kan være ødeleggende for helsen.

Kort fortalt, fysisk aktivitet må integreres i livet til enhver person. Det er nødvendig å planlegge treningen din på en personlig måte slik at den vil ha en positiv effekt. Hvis ikke kan det skade helsen din.

  • Artiem Madrid. Rutinas de entrenamiento cardio. Extraído de: https://www.artiemhotels.com/uploads/media/defaul/0001/03/f71ad2c76220eba1e49828a01e3fd6468df4d455.pdf
  • Coordinadora Nacional de Artritis. 2014. Ejercicios de capacidad cardiovascular. Extraído de: http://www.conartritis.org/wp-content/uploads/2014/lograr_ejercicios_cardio.pdf