Kan jeg gjøre kardiotrening etter et hjerteinfarkt?

22 juli, 2019
Det er viktig å kjenne til den beste praksisen for fysisk aktivitet etter å ha lidd av et hjerteinfarkt. Med mindre legen din sier noe annet, vil det å trene moderat og gradvis gi mange fordeler til helsen din.

Etter at du har lidd av et hjerteinfarkt er det veldig viktig å ta vare på deg selv og overholde alt som legen anbefaler. Mange pasienter lurer på om de kan gjøre kardioøvelser etter et hjerteinfarkt. Hvis du har samme tvil, les følgende artikkel.

Kan du gjøre kardio etter et hjerteinfarkt?

lenge du tar hensyn til noen svært viktige saker som type aktivitet, intensjonen av øvelsen og varigheten av treningen, er svaret ja. Hva er det avhengig av? I utgangspunktet er det tilstanden hjertet er i etter et infarkt.

Undersøkelse.

Som et første tiltak må en lege utføre alle undersøkelsene som anses som hensiktsmessige for å kontrollere hvordan pasientens hjerte er. Legen vil analysere tilstanden av hjertemuskelen dersom det forekommer arytmier ved fysisk innsats, eller hvis pasienten lider av iskemisk hjertesykdom eller ikke.

Hvis alle disse testene viser en positiv diagnose og personen ikke er i fare for noen av tilstandene som er angitt ovenfor, kan legen gi klarsignal for å trene kardio etter et hjerteinfarkt.

Fordeler med kardio etter et hjerteinfarkt

Det er viktig å huske at fordelene med trening generelt er mange. Dette gjelder spesielt for en person som har overlevd et hjerteinfarkt. Å utøve sport gjør det sannsynlig at risikofaktorene for enda en episode er mindre (gjentakende hjerteinfarkt er hyppigere enn du tror) og vil også kontrollere blodtrykket.

Med trening vil du dessuten redusere nivåene av lipider, kolesterol og blodsukker. Stress vil reduseres og det vil hjelpe i kampen mot overvekt – som alle er direkte årsaker til hjerteinfarkt.

Frykt er tilstede hos personer som har hatt et hjerteinfarkt siden de selvfølgelig ikke vil at det skal skje igjen. Derfor begynner mange å leve et stillesittende liv, og tenker at det kardiovaskulære systemet ikke skal få noen «sjokk».

Dette er imidlertid en misforståelse som bør utryddes med informasjon og konsultasjoner med en hjertespesialist. I virkeligheten er det hjertet som trenger å styrke seg selv. Hvordan kan du oppnå dette? Med moderat kardiotrening.

Idrett hjelper oss ikke bare på et fysisk nivå, men også på et emosjonelt nivå. Dette gjør underverker for noen som har hatt et hjerteinfarkt. Mange tror at livet er i ferd med å ende etter å ha lidd av et hjerteinfarkt. Men når du sosialiserer og trener med andre mennesker vil du gradvis føle deg tryggere og mindre redd.

Trene kardio etter hjerteinfarkt: anbefalte øvelser

Når legen din er enig om at du er i stand til å trene etter et hjerteinfarkt, er neste trinn å finne ut hva slags aktivitet du kan eller vil utføre. Hjertespesialisten kan anbefale aktivitetene som passer best til din spesielle situasjon og fremfor alt når det gjelder intensitet og mengde.

Å legge opp trening etter et hjerteinfarkt.

Hvis du aldri har trent før (eller ikke har trent på lang tid), er det veldig viktig å starte forsiktig. Begynn med noe enkelt og ikke overstig mer enn 20 eller 30 minutter to ganger i uken. Å gå en tur i parken kan være en utmerket idé.

Hvilke øvelser kan du gjøre?

Den beste sporten å trene er den som lar deg bevege musklene og får hjertet til å arbeide (litt). Når du har gått turer og har det bra, kan du øke intensiteten og jogge sakte eller til og med gjøre mellomdistanseløp. Dette vil også føre til at luftveiene åpner seg og at blodet strømmer riktig gjennom kroppen din.

Et annet alternativ er å sykle, enten på treningsstudioet eller utendørs. Elektrisk sykkel er tilrådelig i stedet for fjellsykler fordi det er mindre krevende. Det er også folk som deltar i danse-klasser. De trener Zumba hjemme eller de danser Salsa som et par. Foruten å gjøre kardio har de det også morsomt!

Kvinne på sykkeltur.

Svømming er selvsagt en av de mest anbefalte aktivitetene for etter et hjerteinfarkt. Du kan til og med kombinere det med andre idretter eller du kan prøve vannaerobic.

Det viktige med å trene etter å ha hatt et hjerteinfarkt er å nyte det og ikke kreve for mye av deg selv. Kanskje kan du velge en annen aktivitet som du liker mer på et annet tidspunkt, eller våge å bli mer intens. Men vær forsiktig i begynnelsen. Å være oppmerksom på signalene som kroppen gir er avgjørende.

Aparicio Garca-Molina, V. A., Carbonell-Baeza, A., & Delgado-Fernández, M. (2010). Beneficios de la actividad física en personas mayores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Fisica y Del Deporte. https://doi.org/ISSN: 1577-0354