Oppdag seks kardioøvelser for en smalere midje

22 juli, 2019
Hvis du drømmer om en flat mage, kan disse øvelsene være til nytte for deg. Selvfølgelig må du også følge et sunt kosthold og nyte god hvile hvis du vil oppnå en smalere midje.

Hvis du syns det virker ekstremt vanskelig å oppnå en smalere midje, er dette helt normalt. For mange, er fettet som samler seg rundt midjen det som er vanskeligst å fjerne, helt til de finner den perfekte treningsrutinen! I dag skal vi foreslå noen av de beste kardioøvelsene for en smalere midje. Hvis målet ditt er å vise frem en flat mage neste sommer, bør du begynne så raskt som mulig.

Seks kardioøvelser for en smalere midje

Ja, de finnes! Det er ikke bare en, men flere forskjellige kardioøvelser å velge mellom for en smalere midje.

Men, for å oppnå de ønskede resultatene, må du holde et sunt kosthold som inkluderer frukt, grønnsaker, masse fiber, og enda viktigere, mye vann. Konsulter en profesjonell som kan tilby deg den beste kostholdsplanen basert på dine behov.

Når det gjelder trening, er kardio en av dine beste allierte hvis du ønsker å oppnå en flat mage og eliminere overflødig fett, en gang for alle.

Her kommer et par av de beste kardioøvelsene for en smalere midje.

1. Å gå trapper

Selv om det ikke er en «offisiell» kardioøvelse, er sannheten at det å gå trapper har for mange fordeler til ikke å gjøre det. Det beste er, du kan gå trapper hvor enn du ønsker! Hvis du ikke har trapper hjemme, kan du alltids finne en bygning som har dem. Dette kan for eksempel være kontorbygningen din eller ditt lokale kjøpesenter.

gå trapper for en smalere midje

2. Å sykle

Å sykle er en av de beste øvelsene for å oppnå en smalere midje, og det er også en morsom aktivitet. Vi anbefaler at du sykler i en park eller på en sti ute i naturen og drar nytte av denne tiden for å klarne hodet.

Du kan til og med gjøre sykling til din foretrukne transportmetode. I tillegg kan du dra nytte av den stasjonære sykkelen på treningsstudioet, der du kan se TV samtidig.

sykkel for en smalere midje

3. Løping for en smalere midje

Det å løpe oppnår flere tilhengere hver dag. Selv om det for mange mennesker kanskje bare er en trend, er sannheten at det er så mange helsefordeler du kan nyte gjennom å løpe.

Kanskje har du aldri løpt før? Hvis dette er tilfellet, anbefaler vi at du starter med å gå raskt (litt raskere enn du går til vanlig). Hvis du ikke ønsker å løpe utendørs kan du bruke tredemøllen på treningsstudioet.

Snart vil du også bli en tilhenger av denne øvelsen! Faktisk hjelper det ikke bare med å gjøre midjen din smalere, det styrker også knærne dine, forbedrer humøret, og toner musklene.

løp for en smalere midje

4. Svømming

Det gjør ikke noe om du ikke kan å svømme. Det å rett og slett bare bevege armer og ben under vannet vil raskt bidra til å eliminere noen ekstra kilo. I tillegg er svømming en komplett sport fordi det får det kardiovaskulære systemet ditt, samt alle musklene i kroppen din til å jobbe.

Hvis dette ikke er nok, har ikke svømming noe påvirkning på leddene dine. Videre kan du utøve vannaerobics, en disiplin anbefalt for de med ledd- eller muskelplager.

Kvinne svømmer

5. Du kan trene padel for å oppnå en smalere midje

Kanskje har du aldri vurdert treningsformen padel som en kardioøvelse for en smalere midje før? Å trene padel i bare én time kan forbrenne opp til 600 kalorier. Men, dette er ikke alt, du vil også trene koordinasjonen, styrken, smidigheten og refleksene dine.

I tillegg, hvis du trener padel med en venn eller partneren din, vil dere ha det så morsomt at dere ikke engang får med dere at dere trener! Ikke bare det, hvis du liker utendørsaktiviteter, kan dette være den perfekte treningsformen for deg.

padel for en smalere midje

6. Ellipsemaskin

Du har helt sikkert hørt alt om denne maskinen før? Du kan trene bena, armene, og til og med magen. Selv om alle bevegelsene gjøres med ekstremitetene dine (siden du står på bena med en strak rygg), trener du også magen.

Når du bruker ellipsemaskinen må du være forsiktig så du ikke legger for mye press på knærne dine. For å gjøre dette, hold knærne dine i vinkel med føttene dine, uten å løfte hælen. Femten minutter per dag på denne maskinen kan være nok til å se resultater på bare en måned.

kvinne på ellipsemaskin

Selvfølgelig er det også mange andre typer kardiotrening du kan gjøre for å oppnå en slankere midje. Blant dem finner man romaskinen, boksing, spinning, Zumba, og yoga. Dette er alle flotte alternativer, så finn din favoritt og begynn i dag!

  • Arciero, P. J., Gentile, C. L., Martin-Pressman, R., Ormsbee, M. J., Everett, M., Zwicky, L., & Steele, C. A. (2006). Increased dietary protein and combined high intensity aerobic and resistance exercise improves body fat distribution and cardiovascular risk factors. International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism16(4), 373-392.
  • Despres, J. P., Pouliot, M. C., Moorjani, S. I. T. A. L., Nadeau, A., Tremblay, A., Lupien, P. J., & Bouchard, C. (1991). Loss of abdominal fat and metabolic response to exercise training in obese women. American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism261(2), E159-E167.
  • Meyer, P., Kayser, B., Kossovsky, M. P., Sigaud, P., Carballo, D., Keller, P. F., & Mach, F. (2010). Stairs instead of elevators in the workplace: cardioprotective effects of a pragmatic intervention. European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation17(5), 569-575.
  • Franklin, B. A., & Rubenfire, M. (1980). Losing weight through exercise. JAMA244(4), 377-379.