Hold deg i form på reisefot: Noen effektive tips

29 mai, 2019
Å reise er alltid spennende. Å oppdage ulike kulturer betyr også å oppdage maten der, og dersom man ikke er forsiktig, kan man komme hjem med et par kilo ekstra.

Å oppdage nye destinasjoner, enten i jobbsammenheng eller på ferie, er en flott mulighet til å ha det gøy og utvide kunnskapene dine. Men å reise involverer også visse utfordringer, som å opprettholde et balansert kosthold og holde på den sunne helsen. Med dette i tankene, vil vi nå se på noen effektive tips slik at du kan holde deg i form på reisefot.

Viktigheten av å holde seg i form

Mange mennesker assosierer det å holde seg i form med den gode følelsen de føler når de står foran speilet. Selv om dette positive bildet bidrar enormt til ditt velvære, går fordelene med å håndtere vekten langt forbi estetikken. Å være overvektig er en risikofaktor for alvorlige sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk, og andre bekymringer for helsen.

På den andre siden, har en person med en sunn vekt vanligvis et sterkere immunforsvar, noe som gir en generell resistans mot sykdom. I tillegg bidrar vår fysiske, kognitive og emosjonelle ytelse til at vi kan utmerke oss på arbeidsplassen og innen personlige aktiviteter.

Fem tips til å holde seg i form på reisefot

Hold deg i form på reisefot.

Invester i et balansert kosthold i stedet for et begrensende et

Å opprettholde en sunn vekt betyr ikke å leve i et strengt regime eller å sulte deg selv. Å holde en ønsket vekt krever et balansert og naturlig kosthold, og ikke unødvendige offer. Begrensende kosthold er ofte lite effektive og farlige for helsen ettersom de gjør det vanskeligere å unngå fristelsen til å gå tilbake til gamle vaner.

Dersom du vil holde deg i form på reisefot, burde du ikke overskride begrensningene dine eller prøve å følge en ‘mirakelkur’. Prøv helt enkelt å ha et balansert kosthold og tillat deg selv godsaker, sammen med en høyere dose fysisk aktivitet. 

Husk at å spise frukt og grønnsaker gir fiber, vitaminer, og mineraler som tilrettelegger for fordøyelsen og forbedrer tarmbevegelser. Videre hjelper de med å styrke immunforsvaret og forebygge væskeansamling.

Øk ditt daglige vanninntak for å holde deg i form på reisefot

Selv om det kanskje ikke virker sånn, er det veldig enkelt å bli dehydrert når man er ute og reiser. Derfor er det viktig å ikke glemme å drikke den mengden vann og mineralsalter som kroppen din trenger. Man øker kanskje antall gåturer man tar, noe som kan forårsake mer svette enn vanlig, og dermed mister man mer væske.

Et praktisk og rimelig alternativ er å ta med en eller to tomme flasker i bagasjen og fylle dem med mineralvann. På denne måten kan du fylle dem når du kan, og ta med ferskt vann ut på turene dine.

Velg sunn snacks for å holde deg i form på reisefot

Ha med deg sunt snacks for å holde deg i form på reisefot.

Det er vanlig å ville prøve de lokale rettene til hver by som man besøker. Gastronomi er en grunnleggende del av kulturen, og uttrykker menneskene som er derfra. Men man burde prøve å moderere småspisingen mellom måltidene for å balansere kaloriinntaket.

Mangel på tid kan gjøre at man spiser mange bakevarer, søtsaker eller bearbeidede produkter med tomme kalorier. Etter noen uker vil disse dårlige spisevanene resultere i en uønsket vektøkning. Dessuten kan man også lide av tarmproblemer – fra forstoppelse til diaré og magesmerter.

Det beste rådet for å holde deg i form på reisefot, er å ta med deg sunn snacks. Dette kan være tørket frukt, energibarer med nøtter og frø, yoghurt, fruktsalat, osv. Tanken er å få i deg fiber, vitaminer og mineraler for å redusere inntaket av mettet fett og karbohydrater.

Fokuser på proteiner under måltidene

Etter en lang og slitsom dag med gåturer og utflukter, er du nok sulten og ivrig etter å kunne nyte en deilig middag. Vårt tips er ikke å forby deg selv å mette appetitten din, men heller å fokusere på proteiner. Å spise mye fett og karbohydrater om kvelden vil være vanskelig å fordøye. Dette gjør at du føler deg tung og ukomfortabel.

For å holde deg i form på reisefot, burde du spise lettere middager, og fokusere på magert kjøtt og lettfordøyelige grønnsaker. Dersom du velger å nyte et glass vin eller en annen alkoholholdig drikke, er det viktig å drikke mye vann i tillegg.

Prioriter smart fysisk aktivitet

Gå til jobben.

Nå for tiden assosierer vi regelmessig, fysisk aktivitet med å dra på treningssenteret eller å løpe. Men man kan enkelt innlemme trening i hverdagen, og dette gjelder også når man er ute og reiser. 

Du kan trene på ferie, bare du optimaliserer tiden din, slik at du ikke mister fridagene. For eksempel: dersom du vil besøke den største turistattraksjonen i en by, kan du gå dit i stedet for å ta kollektivtransport. En daglig gåtur på 30 til 40 minutter er en effektiv måte for å holde deg i form på reisefot.