Vektøkning under koronavirus-karantenen

Periodisk faste er en veldig effektiv teknikk når det gjelder å gå ned i vekt samt opprettholde et vekttap. Hvilke andre teknikker kan hjelpe oss under koronavirus-karantenen?
 

Et av de problemene som mest sannsynlig vil oppstå under koronavirus-karantenen, er forandringen av kroppssammensetningen vår. I løpet av denne perioden vil vår fysiske aktivitet og energiforbruk reduseres. Det er derfor viktig å tilpasse kostholdet vårt til denne nye situasjonen for å unngå å skade helsen vår gjennom vektøkning under koronavirus-karantenen.

I denne artikkelen ønsker vi å tilby noen strategier for å unngå å gå ned i vekt til tross for å være innestengt hjemme. Ikke gå glipp av dem!

Periodisk faste: unngå vektøkning under koronavirus-karantenen

Som det står i en artikkel publisert i tidsskriftet Clinical Nutrition ESPEN er denne dietten veldig effektiv når det gjelder å forbedre kroppens sammensetning.

Et alternativ kan være å hoppe over frokosten under veiledning av en ernæringsfysiolog. Frokosten inneholder sannsynligvis behandlede matvarer, mye sukker og matvarer av dårlig kvalitet. Av denne grunn vil det å hoppe over frokosten forårsake en merkbar reduksjon i antall kalorier du inntar i løpet av uka.

I tillegg innebærer det å faste tidlig på dagen en rekke hormonelle kompensasjonsmekanismer som stimulerer fettforbrenningen. Som et resultat av mangelen på karbohydrater vil kroppen prioritere fettsyrer som hovedenergikilde.

 

Først bruker den energimolekylene som sirkulerer i blodplasmaen; så går den over til å bruke de som er lagret i fettreservene.

Periodisk faste

Den beste måten å begynne med periodisk faste på, er ved å følge en 16/8-plan. Dette er imidlertid noe du bør snakke med en ernæringsfysiolog om; du kan for eksempel gjøre det gjennom en virtuell konsultasjon. Målet er å unngå å ta tiltak som setter helsen din i fare.

Unngå å kjøp behandlet mat

En karantene begrenser antall ganger vi kan forlate huset. Dermed minsker tilgjengeligheten av mat betraktelig. En god strategi er derfor å unngå å kjøpe behandlede matvarer generelt.

Ved å følge denne regelen unngår vi fristelsen til å inkludere tomme kalorier i vårt daglige kosthold. I løpet av denne perioden er det best å fokusere på ferske matvarer som er rike på næringsstoffer og har en lav kaloritetthet. På den andre siden må vi unngå inntaket av behandlede og søtede produkter, noe som også har en tendens til å inneholde færre mikronæringsstoffer.

For å forbedre kontrollen over appetitten og metthetsmekanismen vår er det fordelaktig å inkludere fullkorn eller andre kornsorter i kostholdet vårt. Havregryn er et godt eksempel. Det er noen kliniske studier som støtter effekten havre har på metthetsmekanismen, noe som reduserer behovet for å småspise mellom måltidene.

 

Karbohydrater: unngå vektøkning under koronavirus-karantenen

Funksjonen til karbohydrater er hovedsakelig energisk. Siden kaloribehovet vårt vil synke under karantenen er det å delvis begrense inntaket av karbohydrater en måte å justere energibalansen på.

Å begynne med keto-dietten kan være for vanskelig for noen mennesker. Om du ikke er vant med det kan bivirkningene de første dagene absolutt få deg til å forkaste ideen om å fortsette dietten.

Det kan imidlertid være nok å optimalisere inntaket av karbohydrater for å begrense kaloriene dine uten for mye innsats. Unngå å velge matvarer som inneholder dette makronæringsstoffet i alle måltidene dine; å spise det en gang om dagen er nok. Du bør alltid gå for alternativene i fullkorn eller de med lav glykemisk verdi.

I stedet bør du prioritere proteiner og fett. Det er også viktig å innta frukt og grønnsaker. Takket være innholdet av mikronæringsstoffer sikrer de at immunsystemet fungerer skikkelig.

Kurv med frukt

Noen hensyn for å unngå vektøkning under koronavirus-karantenen

Det er viktig å unngå forandinger i kroppssammensetningen din under karanteneperioden. Å gå opp i vekt kan være skadelig for helsen din, som er hvorfor det er en konsekvens vi bør unngå.

 

Det er derfor viktig å ta i bruk en rekke strategier for å optimalisere ernæringen din samt unngå å ende opp med et hyperkalorisk kosthold.

Fasting kan være en effektiv løsning på dette problemet. Vær spesielt forsiktig med inntaket av karbohydrater og prioriter alltid frukt og grønnsaker. Å optimalisere inntaket av antioksidanter og vitaminer vil hjelpe oss å holde oss sunne samt styrke immunforsvaret vårt.

Vi må også prøve å holde oss så aktive som mulig. Et alternativ er å sette av en plass der du utfører en form for trening hver dag, selv om det er hjemme og uten treningsutstyr. Gjør alt du kan for å holde deg sunn og frisk under koronavirus-karantenen!

  • Santos HO., Macedo RCO., Impact of intermittent fasting on the lipid profile: assessment associated with diet and weight loss. Clin Nutr ESPEN, 2018. 24: 14-21.
  • Rebello CJ., O’Neil CE., Greenway FL., Dietary fiber and satiety: the effects of oats on satiety. Nutr Rev, 2016. 74 (2): 131-47.