Å veie deg selv hver dag: Et hjelpemiddel eller en hindring?

21 september, 2019
Å gå på vekten hver dag kan virke mot sin hensikt på mange måter. For å nevne en; vil det få deg til å føle deg frustrert om du ikke når målet ditt. Eller så kan det drive deg til en besettelse.

For både vekttap og vektøkning, ser det ut til at mange av oss har en personlig kamp med vekten. Men visste du at det å veie deg selv hver dag kanskje ikke er så nyttig? I innlegget vårt i dag skal vi forklare årsakene til at du bør unngå daglige veinger, og når du bare skal droppe den helt for å gå ned i vekt.

Å veie deg selv hver dag: Feil måte å gå opp eller ned i vekt på

Om du har en plan for å gå opp eller ned i vekt tenker du sannsynligvis på vekten som den slemme typen som dessverre er uunnværlig. Men mange av oss gjør den feilen ved å gå på vekten daglig og tro at det vil være stor forskjell mellom vekten i dag og vekten i går – men det er rett og slett ikke tilfelle.

Noen mennesker veier seg til og med både om morgenen og igjen om kvelden! Vi anbefaler at du ikke veier deg hver 24. time av følgende årsaker:

1. Å veie deg selv bygger opp angst

Du har fulgt alle trinn i kostholds- og treningsplanen din… Men når du veier deg selv ser du fortsatt det samme tallet. Å ikke se forandringer kan gjøre deg engstelig og tvilende når det gjelder kostholdet og treningsøktene dine. Som et resultat kan angst presse deg til å spise mer eller sove dårlig om natten.

2. Du kan bli besatt

Sammen med angst kan du falle inn i en besettelse. Å veie deg selv daglig gjør deg for opptatt av vekten din. I tillegg kan det gjøre deg for avhengig av resultatene du ønsker fra kostholdet og treningen din.

3. Å veie deg selv: Depresjon eller frustrasjon

«Hvordan i all verden har jeg ikke engang gått ned en kilo, etter all innsatsen jeg har lagt ned?» Dette er et vanlig spørsmål blant folk som veier seg selv daglig. Det som følger kan være depresjon eller frustrasjon som kommer av følelsen av å være ufullstendig.

Husk at alle tallene som dukker opp på vekten din bare er midlertidige og kan endre seg. Du må også huske at vekten ikke alltid er den beste indikatoren for hvor effektiv kostholds- eller treningsrutinen din er.

Å veie deg selv hver dag

Ikke la vekten din styre livet, lykken eller humøret ditt. Badevekten er bare et verktøy som forteller deg hvor mye du veier. Du kan gå på den en dag og veie det samme som tidligere, men være tynnere (med en merkbar forskjell i hvordan klærne dine passer) fordi du har mistet fett og fått muskler.

Så… Hvor ofte skal du veie deg selv?

Når du veier deg selv, ikke glem å ta med visse faktorer med i betraktning. Om du tar deg tid til å gå gjennom dem, kan du unngå de negative konsekvensene av å veie deg selv daglig.

Husk at kroppsvekten din svinger gjennom dagen. Å veie deg før frokost, etter trening eller middag og selv etter å ha gått på do vil gi deg forskjellige resultater.

Med det i tankene må du alltid veie deg selv på samme tid på dagen (eller så nære som mulig). Om du for eksempel veier deg selv klokken 17.00 etter at du har kommet hjem fra jobb, eller kl. 20.00 etter å ha trent, så bør du holde deg til den vanen.

Et annet viktig tips å ha i tankene er å alltid bruke den samme vekten. Hver vekt viser forskjellige tall og digitale vekter kan vise en annen vekt enn de mekaniske.

Og til slutt, husk å ta av deg skoene og ha på deg minst mulig klær før du går på vekten. Når du står på vekten må du stå med føttene litt fra hverandre for å prøve å fordele vekten jevnt.

Ytterligere målinger

Noen fagpersoner anbefaler også andre metoder i tillegg til å overvåke kroppsvekten for å nå vektmålene dine. Prøv for eksempel å ta et månedlig bilde eller måle hoftene, midjen eller bena.

Mål deg selv på andre måter enn vekten også

Selvfølgelig kan du også legge merke til hvordan klærne dine passer deg (hvordan et par bukser eller en jakke kan føles løsere eller strammere) eller til og med meningene til menneskene i de nærmeste sosiale kretsene dine.

Men å følge legenes eller trenerens instruksjoner om å veie deg hver andre til hver fjerde uke kan være en god frekvens. Ved å gi deg selv litt tid mellom hver gang du veier deg, kan du se hvordan du går fremover (eller ikke) i kostholds- og treningsplanen din.

Hvis vekten din ikke viser tallene du ønsker å se, husk å ikke snakke om det. Å bli besatt av å gå ned i vekt kan bli en sykdom. Så istedet for å gnages over det, hold deg til en balansert plan som passer dine behov. Ikke gi slipp på helsen din over noen få kilo.

  • Giménez Sánchez, J., Fleta Sánchez, Y., & Meya Molina, A. (2016). Coaching nutricional para la pérdida de peso. Nutricion Hospitalaria.