Hvordan trene under svangerskapet

13 juli, 2019
Å trene under svangerskapet er akkurat det samme som å trene under alle andre perioder av livet ditt, så lenge legene dine ikke har uttrykt misnøye over det. Faktisk er det veldig fordelaktig, og i denne artikkelen vil vi forklare hvorfor.

Graviditeten er et vakkert stadium i en kvinnes liv. Det oppstår mange forandringer i kroppen som forbereder seg på å bringe et barn til verden. Men det er vanligvis ingen grunn til å gi opp trening. Det finnes mange øvelser som du kan gjøre under svangerskapet uten å forårsake noen problemer.

Å opprettholde fysisk aktivitet under svangerskapet gir mange fordeler som kun noen få mennesker vet om. Trening kan hjelpe med å redusere smerter og lindre stress. Det som er viktig, er likevel å vite om de riktige øvelsene for gravide kvinner. 

Svangerskap og fysisk aktivitet

Alle kropper er forskjellige, og ikke alle svangerskap er like. Noen kvinner opplever drastiske forandringer, mens andre har mindre merkbare endringer.

Trening under svangerskapet er absolutt mulig, men alle svangerskap er ulike.

Utenom forandringene, kan utførelsen av visse øvelser hjelpe med å gjøre svangerskapet litt lettere. I tillegg kan trening bli brukt som en distraksjon og en måte å få kontroll over kroppen din på. 

Dersom en kvinne allerede er vant med trening før svangerskapet, burde hun kunne fortsette treningen uten problemer. Selvfølgelig vil øvelsene reduseres i intensitet ettersom månedene går. 

Kan alle kvinner trene under svangerskapet?

Det er høyst anbefalt å trene under svangerskapet, men det finnes noen forholdsregler som gjør at kvinner burde holde seg unna aktivitet mens de er gravide. Disse inkluderer:

  • Astmatiske, diabetiske kvinner eller kvinner med hjertelidelser.
  • Svake lunger.
  • Svangerskapsforgiftning.
  • Risiko for tidlig fødsel.
  • Fedme.

Dersom du har noen av de nevnte lidelsene, må du oppsøke legen for å forsikre deg om at du kan trene under svangerskapet. 

Ta forholdsregler

Selv om det finnes mange øvelser som gravide kvinner kan gjøre, vil du måtte se an de forskjellige aspektene som forandrer seg når du skal trene under svangerskapet, som:

  • Ikke press deg selv: Under normale omstendigheter kan du presse deg selv litt mer. Når du er gravid, er det bedre å ta det rolig og utføre øvelser som du er komfortabel med.
  • Hold deg hydrert: Det er viktig å drikke vann før, under og etter trening. Å være hydrert vil forebygge kramper og dehydrering.
  • Varm opp: Det er viktig uansett om du er gravid eller ikke. Men dersom du er gravid, er det viktig å varme opp for å forhindre skader.

Treningsøvelser under svangerskapet

Trening under svangerskapet vil la deg få mer selvtillit, holder deg sunn og skaper et sterkere bånd med det livet du bærer på.

Her er noen øvelser du kan gjøre når du er gravid:

Vannøvelser

Øvelser i vann er perfekt for gravide kvinner, ettersom det er minimalt med belastning. Under vann vil du kunne utføre samtlige bevegelser uten å frykte skader. 

Svømming, aerobics og å gå i vannet, er alle morsomme aktiviteter som du enkelt kan gjøre. Vannøvelser er ideelle for kvinner som lider av rygg- eller bensmerter under svangerskapet. 

Trene under svangerskapet: Gåtur

Gåturer er den vanligste formen for mosjon under svangerskapet. Det kan hjelpe med å forbedre blodsirkulasjonen, redusere væskeansamling og det har den fordelen at det kan utføres hvor som helst. I tillegg er det også en øvelse som kan hjelpe deg med å klarne tankene.

Trene under svangerskapet: Danse

Dansing er et underholdende og enkelt alternativ. Det finnes en rekke muligheter, som Zumba, Pound Fitness eller å helt enkelt bevege deg til rytmen av musikk som du liker. Det finnes ingen dårlige bevegelser, så lenge du kan danse uten for mye anstrengelse.

Dessuten har det blitt bevist at babyer kan høre lyder utenfor livmoren. Musikk kan være fordelaktig for utviklingen deres. 

Treningssykkel

Å sykle er en kondisjonstrening som du enkelt kan gjøre, ettersom du setter ditt eget tempo.

Det er viktig å trene på en treningssykkel ettersom det vil bli vanskeligere å holde balansen når magen din vokser. Å trene på en stasjonær sykkel forhindrer risikoen for fall og skader.

Trening gir en rekke fordeler for kroppen og svangerskapet ditt. Du kan prøve ut forskjellige treningsøvelser, som nevnt ovenfor. 

Ettersom termindatoen nærmer seg, vil du sannsynligvis ville hvile mer. Ikke tving deg selv til å gjøre ting som kroppen din ikke føler for å gjøre. Nå vet du om alle øvelsene du kan trene under svangerskapet!

  • Nutrition Australia: Physical Activity During Pregnancy. Sports Nutition 2010 http://www.nutritionaustralia.org/national/resources
  • Mottola M. Exercise Prescription for Overweight and Obese Women: Pregnancy and Postpartum. Obstet Gynecol Clin N Am. 2009; 36: 301–16. [Full text]
  • The American College of Obstetricians and Gynecologists. (2015). Physical Activity and Exercise During Pregnancy and the Postpartum Period. Obstetrics & Gynecology128(654), 1–4. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31898-0