Den negative effekten av tobakk for idrettsutøvere

18 mars, 2020
Tobakk er en fiende av alles helse, men det er enda mer skadelig når vi snakker om tobakk for idrettsutøvere. Les videre for å lære hvorfor.
 

Tobakkavhengighet er en av de mest skadelige vanene i dagens samfunn. Det er et så stort problem at mange regjeringer ser på det som et folkehelseproblem. Tobakk er direkte ansvarlig for over fem millioner dødsfall hvert år. Mange som røyker prøver å utføre fysisk aktivitet for å redusere de negative effektene. Tobakk for idrettsutøvere er imidlertid spesielt uønsket.

Å evaluere den negative effekten av tobakk for idrettsutøvere

I flere tiår har folk diskutert de negative effektene av tobakkavhengighet. Vi sier «diskutert» fordi det er flere studier av tvilsom opprinnelse som snakker om de antatte fordelene med tobakk og dens hovedingrediens: nikotin.

Utover den ekstreme publisiteten med tvilsom moral vet imidlertid alle at røyking er skadelig. Så, hva er de negative effektene av å røyke tobakk? Røyking skader hele det kardiovaskulære systemet og begrenser lungekapasiteten. Ikke bare det, det er også en lang liste med andre effekter. Dette inkluderer skader på urinsystemet.

Passive røykere: påvirket men stille

Tobakk påvirker ikke bare de som røyker, det har også negative effekter på folk som bor med røykere. Statistikken viser oss at røykere puster inn 15 prosent av røyken mens de gjenværende 85 prosentene frigjøres ut i luften.

Den gruppen som er mest utsatt for passiv røyking er barn. Studier har knyttet tobakk til tilfeller av ørebetennelse, astma, samt andre luftveisplager. Det er stor sannsynlighet for at disse barna vil ende opp med å røye selv.

 

Barn i høyrisikogruppen omtales av ekspertene som «arvelige røykere». Dette er babyer unnfanget av røykere. De mest alvorlige tilfellene er babyer født av mødre som er avhengige av nikotin under graviditeten og ammeperioden.

Tobakk for idrettsutøvere: en farlig kombinasjon

Røyking har ingen positive effekter på helsen. Det minimerer også de positive effektene regelmessig fysisk aktivitet har på kroppen. Å utøve idrett motvirker ikke skaden forårsaket av denne vanen.

Lunger fulle av sigaretter

Å kombinere røyking og trening kan føre til større skader enn å røyke mens man opprettholder en stillesittende livsstil. Hjertet til de som røyker må jobbe enda hardere for å oppfylle kravene som stilles til det.

Antall slag per minutt ved hvile er høyere blant røykere. Dette gjør det vanskelig å puste normalt etter en intens aktivitet.

Lungene: en av de største taperne innen røyking for idrettsutøvere

Sigaretter er den primære årsaken til lungekreft. Og dette er uten å nevne at røyking har direkte påvirkning på alle de andre organene som er involvert i luftveiene, fra munnen til bronkiene.

Når du dramatisk begrenser kapasiteten til lungene, reduseres mengden oksygen som når blodet betydelig. Denne situasjonen fører til oksygenmangel i vevet i kroppen, noe som kan føre til en høy risiko for tretthet i muskelsystemet samt etterfølgende kollaps.

 

Kompromitterte muskler

Den negative effekten av sigaretter på musklene går utover å bare føre til at du blir trett raskere eller å forsinke gjenopprettingsperioden. Det hindrer muskelvekst, noe som gjør øktene med vektløfting på treningssenteret poengløse.

På samme tid kan røyking forårsake en reduksjon i størrelsen av muskelvevet og dets evne til å utøve kraft. Dette skyldes blant annet at mengden glykogenfosforylase øker. Dette enzymet bryter ned glukosen, og glukosen er ansvarlig for energireservene i musklene.

Slutt å røyk

Tobakk for idrettsutøvere: hvordan overvinne denne avhengigheten?

Nikotin har stimulerende og antidepressive effekter. Menge eksperter mener at disse egenskapene er noen av de viktigste årsakene til tobakkens avhengighetsskapende kraft. Denne avhengigheten er den nest sterkeste etter heroin.

Et annet argument røykere bruker for å støtte vanen sin, er at det bidrar til å kontrollere angsten. Hjelper virkelig tobakk deg med å bekjempe daglig stress? La oss ikke glemme at fysisk trening er en av de beste måtene å lindre stress på.

Eksperter anbefaler at røykere (spesielt langtidsrøykere) sakte og forsiktig begynner å trene. Det er nødvendig å tilpasse kroppen til progressiv fysisk aktivitet. Etter at du har kommet deg etter avhengigheten din bør du innse at de negative effektene flere år med røyking har på lungene ikke vil forbedres på bare et par dager.