Tips for en suksessrik ukeshandel

Å dra på butikken med en full mage kan hindre deg i å kjøpe behandlede matvarer av dårlig kvalitet.
 

Når vi handler dagligvarer velger vi ofte produkter på grunn av en spesiell egenskap eller vi legger merke til slagordet til reklamen. Hvilke hensyn bør vi ta når vi skal gjennomføre en suksessrik ukeshandel?

Organisering er viktig for en suksessrik ukeshandel!

Det er grunnleggende å lage en handleliste før man drar på butikken for å forhindre at unødvendige produkter ender opp i handlevognen. Det er også en god måte å spare tid og penger på. I denne sammenhengen må vi skille mellom ferske produkter som vi må kjøpe ofte og matvarer med lengre holdbarhet.

Tips for en suksessrik ukeshandel: ikke handle når du er sulten

Det er en dårlig idé å handle matvarer når man er sulten. På en andre siden vil det å handle etter man har spist hindre deg i å gi etter for fristelser. Hvis du bare har tid til å handle etter jobb anbefaler vi å spise litt frukt før du drar for å dempe sulten!

Handle hos et lokalt marked i stedet for supermarkedet

Sesongens matvarer samt lokale produkter er vanligvis det billigste alternativet. De har også de beste organoleptiske egenskapene. I noen byer finner man lokale markeder som tilbyr ferske produkter.

 

Mindre butikker har ofte matvarer av bedre kvalitet. De senker ofte prisene i siste liten så maten ikke blir dårlig. Det er også viktig å unngå å kaste mye mat!

Vegetabilsk protein - belgfrukter

Fyll opp med det mest nødvendige for en suksessrik ukeshandel

Akkurat som med klær skader det aldri å ha et lager av noen produkter hjemme. Forebygging er avgjørende hvis du ønsker å unngå å måtte kjøpe det første du finner etter en lang dag på jobb. Noen av de matvarene med lang holdbarhet du kan lagre hjemme er:

  • Hermetisk fisk i saltlake.
  • Hermetiske grønnsaker. Ikke glem at du må vaske dem godt før du spiser dem.
  • Syltede matvarer av god kvalitet: oliven, sylteagurk og gressløk.
  • Bokser med mais, sopp eller kokt artisjokk.
  • Flasker med stekt eller stuet paprika.
  • Ferdigkokt ris eller quinoa på boks som er klar for en salat eller enhver rett med grønnsaker.
  • Frosne grønnsaker.

Ikke kjøp hva du ikke trenger

Når du prøver å holde deg til en sunn livsstil er det anbefalt å unngå matvarer som er rike på mettet fett som snacks. Det første steget for å unngå å innta usunn mat er å ikke legge det i handlevognen. Prøv å holde deg unna disse matvarene for en suksessrik ukeshandel!

 

Vær oppmerksom på ernæringsmessige uttalelser for en suksessrik ukeshandel

Hva betyr de forskjellige helsepåstandene for utvalgte matvarer? Merkelapper som hevder at matvaren er lett eller sukkerfri betyr ikke nødvendigvis at maten er sunn, så det er viktig å vite hvordan man tolker dem. Hva betyr de?

Lett

Dette utvalget av produkter oppsto som en konsekvens av den urettferdige kriminaliseringen av fettstoffer. For at et produkt skal kunne merkes som lett er det nødt til å inneholder 30 prosent mindre kalorier sammenlignet med lignende produkter.

Det er imidlertid ikke alltid positivt at produktet inneholder færre kalorier. For å forklare dette kan du sammenligne ernæringen i yoghurt naturell med innholdet i en lettyoghurt.

Ved å redusere antall kalorier blir produktet også mindre mettende, noe som får deg til å spise mer. Det er derfor ingen vits i å innta yoghurt med mindre kalorier for å gå ned i vekt. Under andre omstendigheter (som et kosthold med et høyt proteininntak) kan det faktisk være et interessant produkt.

Sukkerfri

Et produkt kan hevde at det er sukkerfritt når det inneholder mindre enn 0,5 gram sukker per 100 gram eller milliliter av produktet. Som i det forrige tilfellet vil ikke dette alene gjøre produktet sunnere. Blant ingrediensene hos disse matvarene finner man andre stoffer av lavere kvalitet, som søtningsmidler, som en erstatning for sukker.

Kvinne handler bladgrønnsaker

Uten fett

Et produkt er spesifisert som uten fett når det inneholder mindre enn 0,5 gram fett per 100 gram eller milliliter produkt. I dette tilfellet er det viktig å spesifisere hvilken type fett det inneholder siden noen typer fett er sunnere enn andre.

Glutenfritt

Denne påstanden er bare nyttig for folk med cøliaki. Det gir derfor ikke produktet noen ekstra verdi.

Vegansk

Helt til slutt må vi nevne at et produkt ikke nødvendigvis er sunt fordi det er vegansk. Et produkt er vegansk når det ikke inneholder noen ingredienser fra animalsk opprinnelse. De fleste typer brus er veganske, men fremdeles veldig usunne.

For å oppsummere avhenger en suksessrik ukeshandel av flere faktorer som helsestatusen og preferansene til de som skal spise maten. Planlegging og organisering er imidlertid alltid hjelpsomt. Ha alt klart for din neste handletur!

  • La alimentación de los adolescentes: el lugar y la compañía determinan las prácticas alimentarias. Aquichan, vol. 11, núm. 2, agosto, 2011, pp. 199-216. Universidad de La Sabana
    Cundinamarca, Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/741/74120733007.pdf
  • Natalia Ida Del Greco. ESTUDIO SOBRE TENDENCIAS DE CONSUMO DE ALIMENTOS. https://www.alimentosargentinos.gob.ar/contenido/procal/estudios/01/TendenciasConsumoAlimentos.pdf