Kan du drive med sport under graviditeten?

25 mars, 2020
Glem å ikke bevege deg i det hele tatt når du er gravid! Å trene og å holde seg aktiv har store fordeler gjennom hele svangerskapsperioden. Rådfør deg med legen din og begynn å leve en sunnere livsstil.
 

Når flere og flere innlegg på sosiale medier blir virale har du kanskje sett artikler og videoer om gravide kvinner som trener? Å drive med sport under graviditeten er et tema mange er nysgjerrige på. Om du ønsker å lære mer om dette temaet skal vi fortelle deg alt du trenger å vite her!

Er det trygt å drive med sport under graviditeten?

Under graviditeten går kroppen gjennom en rekke forandringer; hovne ben, ryggsmerter og mange andre plager som kan forbedres av fysisk aktivitet og trening. De fleste leger anbefaler å drive med sport under graviditeten, men selvfølgelig med visse forhåndsregler.

Fordelene med å drive med sport under graviditeten er mange. Nedenfor skal vi fortelle deg om noen av disse fordelene slik at du kan avgjøre om det passer for deg:

  • Trening hjelper mot ryggsmerter og forbedrer kroppsholdningen din. Siden du bærer ekstra vekt på grunn av babyen din, er det noen områder av ryggen som sliter med den dårlige holdningen som kroppen påtar seg av å bære på de ekstra kiloene.
  • Det øker tarmbevegelsen. Hemoroider og forstoppelse er to av de vanligste plagene gravide kvinner opplever. Siden idrett og trening aktiverer og fremmer riktig funksjon av fordøyelsessystemet forbedres ofte slike problemer.
  • Det forbedrer leddhelsen. Under graviditeten har leddene en tendens til å bli løse, men trening kan gjøre dem sterkere.
 
  • Hjelper deg å sove. Søvnløshet under graviditeten vil ikke lenger være et problem. Trening hjelper deg med å sove bedre, eliminerer stress og angst i tillegg til å holde deg rolig.

Tips for å drive med sport under graviditeten

Om du er gravid og er interessert i alle fordelene sport har å tilby ønsker du mest sannsynlig å begynne å trene med en gang! Det er imidlertid noen tips du bør ha i bakhodet. Å drive med sport under graviditeten er ikke det samme som å trene når du ikke er det. Ta en titt på de følgende tipsene:

Ikke mer enn to timer i uka

Selv om du er vant til å besøke treningssenteret hver dag eller tre til fire ganger i uka, bør du kanskje redusere dette tallet. Uansett hvor god form du føler at du er i, bør du ikke glemme at du også trenger mye hvile.

Gravid kvinne utøver pilates

Det avhenger også av hvor godt du tar vare på deg selv. Selv om det er veldig sunt å trene er det noen som anbefaler at du reduserer antall timer du trener og deler det inn i to økter i uka.

Ingen intense øvelser

Du kan ikke bruke disse to timene til å trene intenst eller løfte for tunge vekter. Å gå, å bruke en ellipsemaskin eller en stasjonær sykkel bør være mer enn nok for å holde kroppen aktiv samt tillate metabolismen å fungere skikkelig.

 

Svømming er en perfekt aktivitet for gravide kvinner som kan bidra til å forbedre kroppsholdningen din samt lindre ryggsmerter. Yoga, tai chi og pilates er også gode alternativer. På mange treningssentre finner man klasser og aktiviteter rettet spesielt mot gravide kvinner.

Lær å puste riktig

Pusten din er veldig viktig når du trener, og enda mer når du er gravid. Den vil hjelpe deg med å få flest mulig fordeler ut av treningsøkten din i tillegg til å øke utholdenheten din. Dessuten vil alt du lærer om pusting når du trener være nyttig under fødselen.

Pilates for gravide

Hold deg hydrert

Husk at det vokser en liten person inni deg som er helt avhengig av deg og tar til seg noen av næringsstoffene dine. Det faktum at du er gravid burde derfor være nok grunn til å drikke mer vann enn til vanlig. Om du driver med sport under graviditeten er dette enda viktigere. Drikk vann før og etter treningsøkten din.

Som du har sett er ikke alle sporter passende for gravide kvinner. Det er imidlertid mange ting du kan gjøre for å holde deg i form. Kom igang og nyt denne fantastiske fasen av livet ditt samtidig som du opprettholder en sunn livsstil.