Trening og utmattelse: Sentral mot perifer utmattelse

Når det gjelder trening, regnes utmattelse som en tilstand der et individ ikke klarer å opprettholde ønsket fysisk ytelse. Interne eller eksterne faktorer kan begge forårsake utmattelse.
 

I en treningssammenheng er sentral og perifer utmattelse endringer som kroppen din lider når den prøver en ny treningsøkt eller utfordring. Tretthet, ømme muskler eller redusert energi kan alle være tegn på utmattelse.

Trening: Sentral og perifer utmattelse

Når det kommer til utmattelse etter trening, må vi skille mellom de to typene utmattelse:

  • Sentral utmattelse: også kalt mental utmattelse. Utmattelse påvirker sentralnervesystemet.
  • Perifer utmattelse: også kjent som fysisk utmattelse. Fysisk utmattelse påvirker musklene.

Å vite forskjellene mellom disse to systemene og hvordan du reagerer på dem, vil hjelpe deg å planlegge treningsøktene dine mer effektivt. Nedenfor skal vi se på noen viktige punkter du trenger å ha i bakhodet.

Sentral utmattelse

Sentral utmattelse spiller en avgjørende rolle når det kommer til helsen din, og du kan til og med si det er mer effektivt enn perifer utmattelse. Det som gjør det så viktig er at det har negativ påvirkning på både din mentale og fysiske tilstand.

Hverdagslige hendelser som personlige problemer, stress på jobb, en traver hverdag eller eksamener er vanlige utløsere av sentral utmattelse. Men, spørsmålet vi ønsker å spørre deg om er: hvordan skal du stå opp mot dette stresset? Bør du hvile når du er utmattet? Ikke egentlig.

 

Som vi nevnte tidligere, avhenger sentral utmattelse av sentralnervesystemet (CNS). Et av de viktigste kjennetegnene på CNS er at det alltid prøver å tilpasse seg og spare så mye energi som mulig for å opprettholde en optimal tilstand.

Derfor, hvis du lider av sentral utmattelse, vil CNS lete etter en måte å tilpasse seg og spare energi på. Dette gjør det gjennom å få trening til å virke slitsomt.

sentral utmattelse

Men, hvis du ender opp med å hvile og hoppe over treningen, vil hjernen din tilvenne seg denne vanen, og slik bli latere. I lys av dette, trenger du å finne en ny måte å få energi på slik at du kan hoppe over hvilen.

Hvis du er mentalt utmattet, vil det å gi kroppen nytt stimuli eller å gjenta noe du allerede kan godt være en godbit for CNS. Så snart det er tilbake til en positiv tankegang, vil det være utstyrt med en sterkere vilje til å reagere.

Perifer utmattelse

I motsetning til tilfellet ovenfor, påvirker ikke perifer utmattelse sentralnervesystemet ditt. Hvis du føler deg fysisk sliten men mentalt aktiv, kan du fremdeles presse deg gjennom det og få mest mulig ut av treningen din. Det å trene kan faktisk virke enklere når du har perifer utmattelse i stedet for sentral utmattelse.

 

Men, hvis du lider av perifer utmattelse, anbefaler vi ikke å fortsette treningen. Å gjøre dette kan føre til intens tretthet eller overtrening av kroppen, som igjen vil øke sannsynligheten for å skade seg.

Hvordan kan du hjelpe kroppen din å komme seg fysisk?

Det finnes forskjellige gjenopprettingsalternativer:

  • Mer søvn
  • En god idrettsmassasje
  • Spis et næringsrikt og mettende måltid
  • Utsett morgentreningen til ettermiddagene eller neste dag; du bør alltid respektere den tiden kroppen trenger for å gjenopprettes mellom treningsøktene.

Disse er alle gode alternativer for å fylle på energireservene dine, så vel som god gjenoppretting samt hvile av muskler og ledd. De er alle viktige for å forberede kroppen på kommende treningsøkter.

gjenoppretting fra utmattelse

Konklusjon om sentral og perifer utmattelse etter trening

Når vi vurderer alt vi forklarte ovenfor, er det viktig å forstå et par ting om fysisk utmattelse:

  • Hvis du er fysisk sliten men mentalt skarp, kan du fortsatt trene.
  • På den andre siden, hvis du er mentalt sliten, men fysisk fin, vil du ikke klare å trene: den fysiske ytelsen din vil lide sterkt. Du vil til og med finne deg selv mindre villig til å trene.
 

Før du begynner med enhver type trening må du spørre deg selv om hva som foregår med kroppen og om det egentlig er fysisk utmattelse eller ikke. Vi føler ofte effekten av sentral utmattelse, som er – som vi så tidligere – en helt annen historie. Analyser tilstanden din før du presser kroppen til grensen!

  • Bogdanis, G. C. (2012). Effects of Physical Activity and Inactivity on Muscle Fatigue. Frontiers in Physiology, 3, 142.
  • Pegaux, B., Lepers, R. (2018). The effects of mental fatigue on sport-related performance. Prog.Brain.Res. 2018;240:291-315.