De 5 mest komplette idrettene

4 februar, 2020
Trening generelt er veldig bra for helsen vår, men noen idretter er mer komplette enn andre. Det er viktig å kjenne og praktisere dem for å jobbe med fysikken vår, men de hjelper også med å holde hodet vårt sunt.

Selv om det er sant at enhver disiplin innen trening vi utøver er bra for helsen vår, er det viktig å vite at noen idretter er mer komplette enn andre. Vi viser til de som inkluderer kardio og jobber med utholdenheten, musklene og styrken vår. I denne artikkelen skal vi ta en titt på hver idrett. Her er de 5 mest komplette idrettene.

De mest komplette idrettene

Kanskje du leter etter en forandring i rutinen din fordi du ikke ser resultatene du forventet? Kanskje trenger du flere utfordringer når du trener, eller kanskje du vil komme i form raskere? For å nå disse målene anbefaler vi at du tar en titt på de mest komplette idrettene. Her er en liste:

1. Svømming

Svømming er kjent som den mest komplette idretten av dem alle fordi vi kan trene alle musklene i kroppen. Ikke bare det, men når vi svømmer forbedrer vi også hjerte- og luftveiene.

Med denne øvelsen øker vi muskelstyrken og utholdenheten vår, og da spesielt i ryggen. I tillegg forbedrer vi elastisiteten i muskulaturen og fleksibiliteten i leddene. Som om ikke alt dette var nok er svømming bra for kroppen siden det får oss til å slappe av.

2. Boksing

Hvis du ikke liker ideen om å svømme fordi du foretrekker idretter på land, kan boksing være et utmerket alternativ. Det er faktisk en veldig komplett disiplin.

Boksing handler ikke bare om å sloss i en ring, bak en god bokser ligger det mye fysisk forberedelse. Det er der hemmeligheten bak en av de mest fordelaktige idrettene ligger.

Boksing er en av de mest komplette idrettene du finner.

Med denne sportslige aktiviteten trener vi ikke bare armene og overkroppen, men også bena. Det er slik vi toner musklene våre, forbrenner fett, øker styrken og fleksibiliteten vår i tillegg til å forbedre koordinasjonen vår.

Hvis du ikke tror at boksing er en komplett idrett anbefaler vi deg å prøve en økt. Ved å bare hoppe tau i fem minutter vil du snart innse hvor mye arbeid det er snakk om; og det er bare en liten del av treningen!

3. Løping

Å løpe utendørs er en veldig populær aktivitet. Utover det bør vi imidlertid vite at løping er en komplett idrett fordi det bidrar til å forbrenne kalorier, tone rumpa og bena, justere ryggraden, forbedre hjerte- og lungehelsen i tillegg til å trene armene, magen og skuldrene.

Løping er også en veldig effektiv, naturlig terapi for å redusere stress. Hvis vi utøver det utendørs vil vi også kunne nyte andre fordeler som en økt mengde vitamin D, frisk luften i tillegg til å være i kontakt med naturen.

På samme tid er løping en veldig billig sport da det ikke krever noe mer enn behagelige klær og sko. Prøv det selv og nyt fordelene!

4. Yoga skiller seg ut blant de mest komplette idrettene

Mange mennesker tror ikke at yoga er en sport, men det blir faktisk sett på som det. Dessuten hører det hjemme på listen over de mest komplette idrettene. Takket være denne disiplinen kan vi utvikle kroppene våre i tillegg til å forbedre oss både åndelig og mentalt.

Det er mange fordeler rundt det å drive med yoga. De inkluderer økt fleksibilitet, nedgang i vekt, økt energi, korrigering av dårlige holdninger, eliminering av spenninger og kontrakturer, inkorporering av oksygen i kroppen på riktig måte, unngå stress samt redusere fordøyelsesproblemer eller menstruasjonssmerter.

5. Sykling

Det er ikke nødvendig å bli en profesjonell syklist for å dra nytte av alle fordelene med denne sporten. Du trenger ikke en gang en topp moderne sykkel med mange funksjoner for å delta i et løp.

Sykling er en fin måte å gå ned i vekt på.

Sykling tillater oss å gå ned i vekt ved å forbrenne kalorier, forme magen uten å gjøre mageøvelser, tone bena i tillegg til å øke motstanden til hjertet og luftveiene. Hvis du sykler utendørs vil du også kunne glede deg over andre fordeler, som å være i kontakt med naturen, beundre landskapet samt puste inn den friske luften.

Foruten disse fem alternativene som ligger blant de mest komplette idrettene, kan vi også fremheve noen flere disipliner som også kan være svært effektive i tillegg til å være morsomme og underholdende.

To eksempler kan være rugby og amerikansk fotball; fysisk kontakt og spesifikk trening tillater en større økning i muskelmasse og styrke. Landhockey eller skøyter kan hjelpe oss å tone armene samt forbedre hjerte- og lungehelsen vår. Tennis eller bordtennis toner kroppen, forbrenner fett og fremmer bedre koordinasjon.

  • Varo Cenarruzabeitia, J. J., Matínez Hernández, J. A., & Martínez-González, M. Á. (2003). Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo. Medicina Clinica. https://doi.org/10.1157/13054307