Guide for å gå deg ned i vekt

17 januar, 2019
Å gå er en av de enkleste formene for å gjennomføre fysisk aktivitet. Vi kan gjennomføre denne gåturen på den måten vi måtte ønske. Vi kan gå i naturen eller besøke sentrum og typiske steder for turisme. I tillegg til dette kan vi gå en tur sammen med vår hund. Hvilken som helst unnskyldning er god for å trene og på denne måten gå ned i vekt.

Å gå ned i vekt handler ikke bare om spisevaner og det er heller ikke nødvendig å slite seg ut og ofre alt av gleder. Det er mulig å gå ned i vekt ved hjelp av andre metoder som koster deg mindre. Disse vil i tillegg kunne gi deg svært gode resultater. Å gå deg selv ned i vekt er en av disse metodene.

Det vi kjenner som power walking eller det å gå med rask gange, er en utholdenhetsøvelse som hjelper deg med å forbrenne fett raskt og som dermed fører til at du går ned i vekt. Hvis dette gjennomføres på korrekt måte, vil dette i tillegg være et avslappende øyeblikk for deg hvor du kan slappe av og stresse ned.

Å gå deg ned i vekt: hvordan fungerer dette?

På samme måte som ved en hvilken som helst form for fysisk aktivitet, ved å gå vil stoffskiftet sørge for at du forbrenner kalorier. Kroppen trenger energi og dette oppnår den gjennom glukose. På denne måten vil ikke dette hope seg opp i kroppen i form av et fettlager. Det er dette som gir oss disse runde formene vi ikke er så glade i.

Å gå deg ned i vekt er en perfekt øvelse for å kunne øke ditt daglige stoffskifte. Stoffskiftet er kort fortalt mengden energi kroppen din trenger hver eneste dag som et minimum. På denne måten vil dine muskler forbrenne fett. Når dette skjer, vil kroppsvekten din gå ned.

Hva du bør ha i bakhodet for å kunne gå deg ned i vekt

Hvordan gå deg ned i vekt.

Noen valgmuligheter

For det første vil det være viktig å velge når på dagen du ønsker å gjennomføre denne gåturen. Det er ikke tilrådelig at denne gjennomføres rett etter at man har spist eller i løpet av de varmeste timene av dagen.

Hvis mulig, velg en trivelig rute som i tillegg vil kunne fungere som en distraksjon. Hyggelig selskap og musikk som gir deg glede vil alltid være effektivt.

Man vil være nødt til å gå med relativt raskt gange

Det å holde en rask fart er en nøkkelfaktor for at kroppen skal kunne forbrenne fett. Når kroppen jobber med en høy puls, vil kroppen ta i bruk sitt reservelager og omdanne dette til energi.

Hver enkelt person vil finne sin korrekte gange ut ifra deres alder og deres fysiske helse. Det ideelle vil være å finne en fart som man finner behagelig, men som samtidig presser kroppen noe. I følge American College of Sports Medicine, vil passende fart for en helt normal voksen person være mellom 4,8 og 6 kilometer per time.

Når det er sagt er dette en treningsform som man er nødt til å tilpasse seg til gradvis. Hvis en person har levd et svært stillesittende liv, bør han eller hun starte med kortere gåturer og gradvis forlenge disse turene.

Gå minst 2,5 timer per uke

Ut i fra et medisinsk standpunkt så vel som et estetisk idrettsperspektiv, blir det foreslått en rutine på minimum 2,5 timer per uke. Disse timene bør ikke fordeles i mer enn fire ulike treningsøkter. En treningsøkt bør aldri vare i mindre enn 20 minutter.

Observer pulsen din

Det finnes forskere som mener at intensiteten på treningsøkten er viktigere enn hvor raskt man går. Intensiteten vil kunne måles gjennom å se på hjerterytmen og denne vil i sin tur kunne måles gjennom å se på pulsen.

En treningsøkt ansees som vellykket hvis pulsen ligger mellom 60 og 80 prosent høyere enn makspulsen. Hvordan måler man dette? Det finnes en enkel formel for dette: ta utgangspunkt i makspulsen som ligger på 220 og trekk deretter i fra din alder. Det er med utgangspunkt i dette nummeret at man bør ta i bruk regelen med mellom 60 og 80 prosent høyere enn makspulsen. Det er kun hvis man går med en høyere intensitet at man vil kunne gå ned i vekt.

Hvis du vil kan du godt ta med deg hunden din, og dere vil begge få en fin tur.

Teknikken er viktig

Jo flere muskler man tar i bruk i løpet av treningsøkten, jo høyere fettforbrenning vil man ha. Av denne grunn er det tilrådelig å røre på armene under gåturen.

Når man gjennomfører denne treningsøkten bør man sørge for at man tar dype åndedrag. Dype åndedrag øker mengden oksygen i kroppen og sørger for at du har alt oksygenet du trenger for å gjennomføre denne anstrengelsen.

Korrekt teknikk for å gjennomføre en gåtur er følgende: hold hodet høyt hevet, sørg for at din hake er parallel med bakken, lave og avslappede skuldre, hold overkroppen din oppreist og hold dine armer med en 90 graders vinkel.

Andre fordeler en gåtur vil gi deg

Å gå ned i vekt er ikke det eneste man vil kunne oppnå ved å gå tur, man vil også sørge for at man har en sunn og balansert livsstil. I tillegg til å gå ned i vekt og bli tynnere, har ulike studier påvist at man gjennom å røre seg aktiviserer hele organismen. Dette er noe som fremmer en funksjonell balanse for din kropp.

  • Forbedrer blodsirkulasjonen.
  • Minsker risikoen for å lide av hjertesykdommer. Dette fordi man bidrar til å styrke det kardiovaskulære systemet.
  • Bidrar med å balansere kolesterolet i kroppen, noe som minsker den negative formen for kolesterol.
  • Bidrar til et fordelaktig blodtrykk.
  • Forsterker skjelettet, sener og ledd.
  • Bedrer pusten og lungekapasiteten.
  • Ved å gå en tur vil kroppen frigi endorfiner. Dette vil igjen føre til en bedre sinnstilstand og personen vil føle seg lykkeligere.
  • Det er en god form for antidepressiva og det vil føre til at du unngår å lide av søvnløshet.

En god gåtur samt et korrekt kosthold vil sørge for at du går ned i vekt. Dette vil også føre til en bedre helse generelt sett.