Slik velger du de riktige joggeskoene

I denne artikkelen skal vi fortelle deg alt du trenger å vite når det gjelder å velge de riktige joggeskoene.
 

Å velge de riktige joggeskoene er uten tvil et av de viktigste aspektene ved løping. Vi skal derfor gå over noen få tips som er viktige for å velge de riktige skoene. Dessuten er ikke de riktige skoene bare viktige for å løpe, men også for å trene kardio.

Når du velger de riktige joggeskoene bør du sørge for å finne det beste alternativet blant de utallige modellene som butikkene tilbyr. Dessuten skal skoene tilpasse seg skikkelig fra hæl til tå og føles komfortable når du tar et vanlig skritt.

Husk likevel at de fleste joggesko føles komfortable når du står i en skobutikk. Den virkelige testen er faktisk når du skal ut og løpe noen kilometer. Deretter vil du legge merke til om de er ideelle og egnet for løpestilen og foten din eller ikke.

Det finnes et bredt utvalg av merker med enda flere modeller i alle farger du kan tenke deg. Selv om dette er tilfelle bør ikke utseendet av skoen komme før komfort. Det er derfor viktig å være kjent med hver detalj som kan utgjøre en forskjell før du velger de riktige joggeskoene. Vi skal fortelle deg alt du trenger å vite i denne artikkelen.

 

Såler betyr noe

Kvinne som løper langs en strandpromenade

For det første bør du vite at joggesko er ideelle hvis du løper mest på fortauet. Dette er fordi de gir mer demping, noe som betyr mer støtdemping for å redusere risikoen for skader.

På den andre siden, hvis du ofte løper gjennom myke og gjørmete løyper, er det bedre å velge et par terrengløpesko. De tilbyr et dypt tråkk som gir større stabilitet og støtte for anklene, noe som er viktig for uregelmessige terreng. Du bør imidlertid huske at de ikke vil være veldig komfortable på fortauet.

Til slutt, hvis du er en atlet som liker å løpe på begge overflater, kan du vurdere hybrid-joggesko. Denne typen sko fungerer godt i begge situasjoner og i blandede sporforhold og tilbyr en balanse mellom grep og demping.

Tips for å velge de riktige joggeskoene

1. Finn den riktige størrelsen

Først og fremst må du sørge for at du velger en størrelse som passer for deg. Selv om dette kan virke åpenbart, kan størrelsen din variere avhengig av merke. For små joggesko vil sannsynligvis forårsake mer problemer enn de som er for store.

Kvinne som løper.

Selv om du tror at du vet hvilken størrelse du bruker er du nødt til å måle føttene dine hver gang du kjøper nye sko. Føttene dine endrer seg over tid og passformen til en modell kan være veldig forskjellig fra en annen. Du bør derfor ta deg tid til å prøve dem og ikke kjøpe dem hvis du ikke tror de vil være komfortable.

2. Slik velger du de riktige joggeskoene: glem mote

Det er avgjørende at du velger joggesko i henhold til funksjonen deres og ikke hvordan de ser ut. Ikke gå etter de siste trendene eller merkevarene bare fordi de er populære der og da. Merker betyr noe, men bare som en måte å sikre at du får riktig passform, komfort og funksjonalitet på.

«Å inkludere kilometer i treningsloggen din er som å sette penger i banken. Du begynner å oppnå renter umiddelbart».
–Hal Higdon–

3. Bruk de samme sokkene som når du løper

Det høres kanskje ikke viktig ut, men tykkelsen på sokkene dine kan utgjøre en stor forskjell når det gjelder skoens passform og følelse. Dette er spesielt sant siden føttene dine har en tendens til å utvide seg når de er varme. Vi anbefaler derfor at du alltid bruker de samme sokkene som når du løper når du skal prøve dem på.

Å velge de riktige joggeskoene
Først bør du sette deg realistiske mål og se hva tempoet ditt er.

4. Prøv skoene på slutten av dagen

Vårt siste tips når det gjelder å velge de riktige joggeskoene er at du prøver dem på slutten av dagen. Grunnen til dette er faktisk veldig enkel. Føttene pleier å hovne opp litt under hverdagslige aktiviteter og vil være på sitt største på dette tidspunktet. Dette kan derfor hindre deg i å kjøpe sko som er for små.

For å oppsummere er det mange aspekter du bør ta hensyn til før du velger fottøy. Nå som du vet hva du skal lete etter når det gjelder joggesko er det på tide å dra å kjøpe paret for deg og begynne å trene. Hva venter du på?

  • Fuller, J. T., Bellenger, C. R., Thewlis, D., Tsiros, M. D., & Buckley, J. D. (2015). The Effect of Footwear on Running Performance and Running Economy in Distance Runners. Sports Medicine. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0283-6
  • Braunstein, B., Arampatzis, A., Eysel, P., & Brüggemann, G. P. (2010). Footwear Affects the Gearing at the Ankle and Knee Joints During Running. Journal of Biomechanics. https://doi.org/10.1016/j.jbiomech.2010.04.001
  • Vercruyssen, F., Tartaruga, M., Horvais, N., & Brisswalter, J. (2016). Effects of Footwear and Fatigue on Running Economy and Biomechanics in Trail Runners. Medicine and Science in Sports and Exercise. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000981