Helsefordeler med å spise magert protein

20 januar, 2020
Magert protein kan komme fra alle typer matkilder, og det beste er at de inneholder minimalt med fett.

Magert protein er spesielt populært blant de som prøver å bygge muskelmasse. Nedenfor skal vi vise deg at det å spise magert protein har mange flere helsefordeler i tillegg til økt muskelmasse. Du kan også finne det i et bredt utvalg av kilder i alle matvaregruppene, som betyr at det er enkelt å inkludere i kostholdet ditt.

Hvilke matvarer inneholder magert protein?

Nedenfor skal vi liste de matvarene som inneholder dette utmerkede næringsstoffet:

  • Egg. Egg kan skryte av kanskje det høyeste proteinnivået i tillegg til å inneholde andre fordeler som skiller dem fra andre matvarer. Egg består av to forskjellige deler, eggeplommen og eggehviten, som du kan skille fra hverandre. Dette betyr at du kan velge å bare spise eggehviten, som har et høyt proteinnivå uten å inneholde et eneste gram fett. Denne kvaliteten gjør egg til en supermat for idrettsutøvere.
  • Kylling. Alle typer kjøtt inneholder proteiner, men kylling er eksepsjonelt. Vi velger kylling på denne listen fordi det, sammen med kalkun, inneholder minst fett. Kyllingbryst er en av de sunneste delene fordi det har et høyt proteininnhold i forhold til mengden fett. Når vi velger hvilken del av kyllingen vi spiser, er det viktig å vite at det hvite kjøttet er sunnere enn det mørke.
Magert protein - kylling

  • Tunfisk. Blant de mange forskjellige typer fisk, inneholder tunfisk mest proteiner. I tillegg har tunfisk den fordelen at fett bare utgjør 1 prosent av oppbygningen. I tillegg kan du spise den fersk eller rett ut av en boks. Sistnevnte er en flott allsidig ingrediens som kan brukes i salater eller i smørbrød. Ulempen er imidlertid det høye saltinnholdet; du bør ikke spise tunfisk på boks i store mengder.

Magert protein bidrar til å definere musklene

Magert protein er spesielt anerkjent for sitt bidrag til å bygge muskelmasse. De er en av de grunnleggende elementene i ethvert kosthold for deg som ønsker å få mer muskeldefinisjon.

Ved å følge et kosthold rikt på magre proteiner øker du størrelsen på musklene dine samtidig som du eliminerer laget av fett som dekker dem. Dette næringsstoffet, sammen med riktig mengde trening, skaper en perfekt kombinasjon for en atletisk kroppsbygging.

Når du prøver å definere musklene dine spiller også fett en viktig rolle. Å eliminere mettet fett og erstatte det med sunt fett er avgjørende. I tillegg må det helhetlige fettinntaket ditt modereres.

Kvinner bygger muskler

Magert protein gjør deg slankere

Som vi nevnte tidligere har denne typen protein et lavt fettinnhold; dette betyr at det er ideelt for deg som ønsker å gå ned i vekt. Ved å spise matvarer av magert protein kan du innta store mengder protein uten å innta for mye fett.

En annen måte protein hjelper deg ned i vekt på, er ved å holde deg mett lengre. En person som spiser magre proteiner vil holde seg mett uten å føle seg sulten på flere timer.

Dette er et stort pluss om du er på diett da sult er en av hovedårsakene til at mange slutter med dietten sin.

Magre proteiner styrker immunforsvaret

Det siste punktet på listen vår er deres minst kjente egenskap; det gjør det imidlertid ikke mindre viktig.

Sterkere immunforsvar

Magre proteiner styrker immunforsvaret. De er nesten alltid inkludert i kosthold for å bygge muskelmasse eller å gå ned i vekt. De fleste mennesker vet imidlertid ikke at de faktisk styrker immunforsvaret sitt samtidig når de inkluderer mer magert protein for å nå målet sitt.

Disse næringsstoffene spiller en viktig rolle i immunforsvaret. De er ansvarlig for å forhindre sykdommer samt forberede kroppen på å møte virus. Mennesker med svakere immunforsvar bør spise mer magert protein for å styrke immunforsvaret sitt.