De viktige aspektene i en surfers kosthold

11 juni, 2020
Å sette kroppen gjennom kraften og den konstante vekten av havet er en av de mest krevende aktivitetene som finnes; vekten av brettet og kraften fra bølgen skaper en betydelig motstand, men det positive er at det å planlegge et skikkelig kosthold kan hjelpe oss å ri bølgene.
 

Selv om det kanskje ikke virker slik, er surfing en sport med avanserte fysiske krav. Risikoene i vannet krevet at man følger et spesielt kosthold som skiller seg fra kostholdet hos andre disipliner. En surfers kosthold bør sikte mot påfyll av muskelglykogen.

Å følge en fiskers kosthold

Hvis vi analyserer det skikkelig ser vi at surfing er en sport som folk naturligvis praktiserer ved stranden og i havet. Det er der vi kan se surfere med en passende kroppsform for denne sporten. Dette skyldes ikke bare flaks: det regelmessige kostholdet deres gir dem optimal ytelse.

Mann surfer

Faktisk er fiskerens kosthold påvirket av havet. I disse områdene spiser man stort sett fisk. Oksekjøtt og kylling er vanligvis ikke en del av kostholdet.

Det vil også være mer passende å spise karbohydrater som ris og pasta i stedet for belgvekst. Disse egenskapene kommer sammen i evnen disse menneskene har til å bevege seg skikkelig i vannet. Dette kostholdet beskytter faktisk kroppen deres.

En surfers kosthold

I motsetning til andre sporter som krever mer protein, består en surfers kosthold hovedsakelig av karbohydrater. Mellom 60 til 70 prosent av denne kostholdsplanen består av enkle og komplekse karbohydrater. Mel, ris, pasta og brød er til stede i store mengder.

 

Innen andre idretter kan dette forårsake en overdreven mengde sukker som igjen blir omgjort til fettreserver. Denne vannsporten er imidlertid så intens at alle kaloriene forbrennes umiddelbart. I tillegg er surfing en sport som kan foregå i flere timer under hver konkurranse og treningsøkt.

På den andre siden kan matvarer som inneholder mye proteiner være svært problematiske. De kan eventuelt forårsake fordøyelsesbesvær, svimmelhet og gastrointestinale problemer. Surfere må henvende seg til alternative proteinkilder som frukt og melk.

Kvinne spiser frukt

Hvordan bør de spise karbohydratene sine?

Alt avhenger av kroppsbyggingen og vekten hos hver surfer. For fritids- og amatørsurfere bør 7 gram per kilo kroppsvekt være nok. Dette gjelder i tilfeller der økten varer mellom 30 og 60 minutter.

For mer erfarne surfere vil mengden nesten fordobles. Denne typen kosthold gjelder for nesten enhver idrett som krever konstant ytelse i flere timer av gangen.

Surfere bør følge et ukontrollert kosthold. I virkeligheten kan denne typen sport dra fordeler fra å spise konstant gjennom dagen. Det riktige valget er å spise flere små måltider i løpet av dagen. Måltidet før en konkurranse bør være fullt av energi, men lite.

 

En surfers kosthold: Pass deg for dehydrering

Selv om vi er omringet av havet bør en surfers kosthold bestå av mye vann. Kontinuerlig fysisk slitasje og høye temperaturer ved stranden kan raskt forårsake dehydrering. Midt i svømmeturen er den hyggelige termiske sensasjonen det eneste i vår favør.

Et sentralt poeng er å unngå vanndrivende drikker siden de bidrar til tapet av kroppsvæsker. Akkurat som i aktiviteter som dykking bør koffein, alkohol og kullsyreholdige drikker begrenses.

Det å være dehydrert i vannet kan ha noen farlige konsekvenser. Å svime av eller å ha lavt blodtrykk kan føre til drukning. Kroppen vil reagere forskjellige i disse omgivelsene og legehjelp vil bli vanskeligere å oppnå.

Et lett måltid før du går i vannet

Før vi trener og konkurrerer bør vi være forsiktige med å holde fordøyelsen lett. Vi bør bruke dagen før konkurransen til å fylle på med kalorier. I disse tilfellene er det viktigste å ha skikkelige energiressurser.

En surfers kosthold inneholder melk, naturlige juicer og hele frukter til frokost. Vi kan også inkludere grønne og ferske grønnsaker som er rike på vann. Etter en konkurranse vil det være nok tid til å fylle på med proteiner. Fisk, egg og kaldt kjøtt bør inkluderes i denne fasen.