Er du redd for å prøve treningsformen crossfit? Her er nøkkelen for å bli kvitt frykten

18 mars, 2019
Ved å oppnå de fysiske vilkårene som ligger til grunne og de anbefalte teknikkene til en trener, kan vi ta del i denne verden av høyintensitiv fysisk trening.

Treningsformen crossfit er en sport som tar utgangspunkt i å ta i bruk riktige treningsteknikker, grunnleggende bevegelser og intense øvelser. Man kan enten praktisere dette alene eller i grupper. Hvis du er redd for å prøve treningsformen crossfit, ikke fortvil. Du vil i løpet av denne artikkelen finne ut hva som er den beste måten å trene crossfit på og hvordan du kan lykkes med denne treningsformen.

Ubegrunnet frykt rundt treningsformen crossfit

Mange personer tror at det er nesten umulig å gjennomføre en økt med crossfit. Mange tror at treningsformen crossfit kun er beregnet for atleter eller profesjonelle idrettsutøvere. Dette stemmer imidlertid ikke og du burde ikke være redd for å prøve. Din fysiske utholdenhet vil bedre seg etterhvert som du praktiserer dette.

  • En overdreven muskelmasse: Dette stemmer ikke. Hver enkelt person vil bygge muskler i samsvar med sin fysiske kapasitet.
  • Dette er ikke passende for personer som ikke driver med idrett: Så lenge du er fysisk sunn, kan du gjennomføre treningsøkter med engasjement og innsats veiledet av en trener eller instruktør.
  • Dette passer ikke for alle personer: Dette er passende for personer som ønsker å ha en kropp som er i god fysisk form. For personer som liker utfordringer og som ønsker å ha det gøy.

Nøkkelen for å bli kvitt frykten

Øvelser for crossfit.

Å frykte det ukjente er normalt og det å starte med crossfit vil ikke være et unntak fra denne regelen. Når det er sagt, det beste vil alltid være å gå din frykt i møte og vite hva det er du frykter og hvorfor. Ved å svare på disse spørsmålene vil du kunne hjelpe deg selv med å overvinne frykten.

Nøkkelen ligger i at det er du selv som er nødt til å overvinne din egen frykt. På den annen side, ved å bli kjent med alt som er relevant ved denne treningsformen, vil du bygge selvtillit og tro på at du kan nå dine mål. Ved å reflektere over alle de gangene du har overvunnet din frykt tidligere, vil du finne styrken til å gå din frykt i møte hver gang den dukker opp.

Din motstander er deg selv i treningsformen crossfit

Du bør gjøre en innsats for å overkomme dine egne begrensninger. Det viktigste er å ha en progresjon i dine øvelser, gjennomføre øvelsene på korrekt måte og følge instruksjonene fra din trener til punkt og prikke. Dette vil føre til at du forbedrer deg litt etter litt.

Ikke forsøk å være en helt eller heltinne

Man lærer ikke over natten. Målet med treningsformen crossfit er å overkomme sine egne begrensninger i hver treningsøkt for å på denne måten bedre sin fysikk.

Korrekt kosthold

For denne typen aktivitet kreves det mye fysisk styrke. Det er helt avgjørende at man har et godt kosthold for å ha en sunn kropp med en høy ernæring.

Ikke vær redd for å stille spørsmål

Hvis du er usikker på hvordan du er ment å gjennomføre en av øvelsene, vil det korrekte være å tillitsfullt spørre din trener. På denne måten vil du kunne unngå skader og smerter som kan dukke opp ved å gjennomføre øvelsene feil.

Anbefalinger når det kommer til selve treningsformen crossfit

Som med all slags idrett, vil du i denne aktiviteten være nødt til å utvikle og utvide din fysiske kapasitet. Dette oppnår man ved å trene styrke, utholdenhet og høyintensitiv trening.

En utmerket fysisk kondisjon

Et helt nødvendig krav man er nødt til å oppfylle før man starter denne formen for trening er å forhøre seg med helsepersonell. Han eller hun vil kunne fortelle deg om du har de rette fysiske vilkårene for å kunne starte denne treningen.

Hensiktsmessig sted

Det finnes spesifikke steder for å prøve treningsformen crossfit. Disse er designet med denne treningsformen som utgangspunkt. Velg et sted som er praktisk for deg.

Viktigheten av en god trener

Instruktør for crossfit.

Å rådføre seg er grunnleggende for å ikke føle at man er på villspor i startfasen.

Din trener er din instruktør i disse timene. Disse bør være personer som bryr seg om din velvære og din ytelse i de ulike øvelsene. Hvis dette ikke er tilfelle, bør du bytte trener.

Oppvarming

Det er helt avgjørende at gjennomfører en form for oppvarming. Dette vil bedre din ytelse og du vil unngå skader. Dette vil også forberede deg mentalt på de ulike øvelsene du skal realisere.

Variert trening

Det viktigste utgangspunktet for denne idretten er variasjonen av øvelser og bevegelser man utfører. Gjennomfør alle du klarer mens du utvikler din rutine. Ikke overdriv. Slik vil du unngå å bli utbrent eller lide av alvorlige skader.

Hvile og restitusjon

Respekter den tiden du trenger for å hvile og restituere. Respekter den tiden du trenger før du trener på nytt.

Nyt økten med crossfit

Bli en del av gruppen du trener sammen med. Dere har alle samme mål og dere kan støtte hverandre. Dette vil gi deg en bedre motivasjon når du sliter med å finne denne. Nyt din trening og prøv å ha det morro mens du holder på. Husk hva det er som motiverer deg.

Noen fordeler treningsformen crossfit gir deg

Crossfit øvelser med kettlebell.

Ved å fokusere på de positive aspektene vil du finne motivasjonen til å starte med og prøve crossfit:

Noen motsigelser du bør tenke på

Noen øvelser vil kunne føre til skader i ledd, sener og muskler hvis du ikke praktiserer disse på korrekt måte. Du bør være forsiktig med å ikke overstige begrensningene til kroppen din. Disse rådene vil hjelpe deg med å overvinne din frykt for å prøve crossfit.