Fysiske egenskaper utviklet av klassisk dans

25 september, 2019
Klassiske dansere kan gjøre fantastiske ting med kroppen sin. Men for å oppnå denne, må de gjennomgå streng trening som gradvis endrer deres fysiske egenskaper.

Klassisk dans er en kunstnerisk aktivitet som innebærer å uttrykke følelser og fortelle historier gjennom kroppens bevegelser. Utover bevegelsene utført av danserne, må de også forberede kroppen sin på å gjennomføre koreografien.

På samme måte består klassisk ballett av øvelser og stillinger som utfordrer menneskelig anatomi. Derfor, ettersom tiden går og danserne utvider bevegelsesspekteret sitt, begynner de også å gjennomgå fysiske forandringer.

Fysiske forandringer utviklet av klassisk dans

1. Vekttap

Dansing er en form for aerob trening, som betyr at det er energisk nok til å øke hjerte- og luftveisraten. Og, hvis du gjør det regelmessig, kan det hjelpe deg å miste like mye vekt som ved andre typer trening.

Klassisk dans er fullt av kardiovaskulære øvelser som vil hjelpe danseren med å øke motstanden sin. I følge den profesjonelle danseren Barbara Craddock, «Ballett kan forbrenne flere kalorier enn andre former for dans, for eksempel salsa eller selskapsdans.»

2. Økt styrke i bena

Dansere må trene alle deler av kroppen for å gjennomføre bevegelsene og stillingene som kreves for å danse. Føttene, på grunn av stillinger og fottøy, er blant ekstremitetene som krever mye styrke.

styrke i føttene

Posisjoner som relevé, som krever at dansere løfter seg i været og tilsynelatende står «på tærne,» sammen med andre aspekter, endrer utseendet på føttene.

På denne måten kan føttene til en danser tilegne seg mye styrke, fleksibilitet og smidighet; men på den andre siden kan hallux valgus utvikle seg, blemmer vil dukke opp, og det kan oppstå slitasje på beina, hevelse, hammertær, smerter i plantarbuen, sesamoiditt eller Mortons metatarsalgi.

3. Holdning

I følge den profesjonelle danseren og prestasjonscoachen Christina Chitwood, trener dans de musklene og fibrene som kontrollerer holdningen vår. Derfor, mens man danser, vil musklene rundt ryggraden trekke seg sammen for å opprettholde holdningen.

Dansere må venne seg på å opprettholde vanskelige stillinger til tross for utmattelsen som kan dukke opp. Dette resulterer noen ganger i en lett fremoverbøyd holdning, selv når danseren ikke trener.

Typiske stillinger innen klassisk ballett stimulerer de indre musklene (mage og rygg), så vel som musklene som omgir ryggraden. Ettersom dansere trener, forbedrer de holdningen sin og øker muskeltoning.

4. Balanse og koordinasjon, nøkler til klassisk dans

Alle typer dans forbedrer balansen og koordinasjonen vår, selv om noen har større effekt enn andre. Når det gjelder klassisk dans, er danserne pålagt å opprettholde balansen for å sikre at de ikke mister fotfestet når de snurrer.

Dansing forbedrer propriosepsjon og psykomotirisk utvikling. Pas de deux, pas de trois eller gruppedans avhenger i stor grad av koordinasjon, siden alle danserne må være i harmoni med hverandre for at forestillingen skal fungere.

5. Sterke, tonede muskler

Dansing er spesielt bra for ben- og setemusklene. Det trener også hoftene, armene, korsryggen og magen. Ettersom muskeltonen forbedres og fleksibiliteten økes, opplever danserne lindring fra smerte og de bygger motstand.

Jenter trener ballett

Men, noen ganger kreves så mye fra danserne at det kan resultere i stivhet, muskeldystrofi, og skader. Danserne må derfor venne seg på å takle konstante plager til tross for at de høster fordelene vi nevnte tidligere, som større styrke samt muskeltoning.

Klassisk dans som en sport

Opp gjennom historien har klassisk ballett krevd mer og mer av dansernes fysiske evner; i dag er det forventet at utøvere av klassisk dans skal prestere godt, både fysisk og kunstnerisk.

På denne måten kan klassisk dans ses på som en kunstform som også utforsker idrettens verden; hovedsakelig på grunn av alle øvelsene danserne må gjennomføre samt den fysiske tilstanden de må oppnå for å danse.

Klassisk ballett er en elite-disiplin som krever utholdenhet, mot og kjærlighet for å prestere godt. Men, det krever mye utholdenhet for å håndtere forandringene det kan påføre menneskekroppen.

  • Christina Chitwood’s Performance; Top 5 Ways Dance Improves Performance in Everyday Life; Agosto 2010.
  • Dancescape; Benefits of Dancing & Quick Tips for Staying Healthy; Barbara Craddock; Abril 2006.
  • University of Galicia: Posture
  • Ed Yong. 2009. Ballet postures have become more extreme over time.