Gjenstander du kan bruke for å trene hjemme

Vi må alle gjøre vår del under isoleringen. I denne artikkelen forteller vi deg hvilke gjenstander du kan inkludere i treningsrutinen din for å trene uten å forlate hjemmet.
 

Uansett om vi er i obligatorisk isolering eller ikke er det alltid et godt alternativ å trene hjemme. Det er derfor anbefalt å finne noen gjenstander du kan bruke for å trene hjemme.

Sosial isolering kan ha noen negative effekter på kroppen vår, både fysisk og psykisk. Trening kan imidlertid motvirke bivirkningene av innesperringen.

European Journal of Applied Physiology har publisert en studie som viser endorfinnivåene under og etter trening. Det forklarer påvirkningen fysisk aktivitet har på forandringer i humøret. Det er tydelig at trening er en positiv mestringsmekanisme for å komme seg gjennom denne vanskelige perioden.

På den andre siden bør ikke det at du er innestengt i ditt eget hjem bety at du ignorerer treningsrutinen din. Det er faktisk motsatt; å finne hvilke gjenstander du kan bruke for å trene hjemme bør være en impuls til å fortsette med den gode vanen din.

Gjenstander du kan bruke for å trene hjemme

Du kan selvfølgelig gjennomføre mange treningsrutiner som ikke krever noe utstyr eller eksterne hjelpemidler. Å finne gjenstander du kan bruke for å trene hjemme gjør denne oppgaven enklere.

 

Treningsmatte

Det er ingen tvil om at treningsmatter er et grunnleggende element for å trene hjemme. Matten tilbyr kroppen og sinnet noen fordeler, men deres viktigste funksjon er å beskytte kroppen.

Mange rutiner inkluderer øvelser som gjennomføres på gulvet og matten beskytter huden, musklene og beina fra harde overflater som til slutt kan føre til skader.

Du trenger ikke en profesjonell matte. Det er mulig å finne lignende alternativer i ditt eget hjem; de må være jevne og ikke for harde.

Kvinne trener hjemme

Elastiske bånd

Hvis du inkluderer motstands- og muskelstyrkende økter i rutinen din vil du ha behov for motstandsbånd. De er derfor en av gjenstandene du kan bruke for å trene hjemme.

Motstandsbånd er vanligvis ikke så dyre, så det er ganske enkelt å skaffe dem. Hvis du ikke har motstandsbånd hjemme kan du alltids bruke et strikk fra syskrinet ditt. Det er kanskje ikke det mest estetiske alternativet, men du kan definitivt få gode resultater av å bruke det.

Bruk av manualer eller vekter for å trene hjemme

Til og med nybegynnere innen trening bruker vekter. Det er kanskje de mest nyttige gjenstandene for å trene hjemme.

 

Øvelsene du kan gjøre med manualer er ganske varierte. De bidrar til å styrke muskelgruppene i armer og ben.

Det finnes mange typer manualer; designet, vekten og utformingen varierer. Hvis du ikke eier denne typen utstyr kan du bruke kreativiteten din for å finne en måte å improvisere på. Det finnes for eksempel videoer på YouTube som lærer deg hvordan du kan lage dine egne manualer med ting du finner hjemme.

Benker og stoler

Stoler kan være nyttige for å gjennomføre et bredt utvalg av øvelser, fra armhevinger til uttøyninger. Det beste er at dette er en gjenstand vi vanligvis har lett tilgjengelig. For å bruke stolen må du sørge for at den står på en jevn og stabil overflate. Dette forhindrer ikke bare uhell, men reduserer også risikoen for å skade seg.

Gjenstander du kan bruke for å trene hjemme: kosteskaft

De fleste kosteskaft lar deg separere skaftet og kosten. Nesten alle har en av disse hjemme. De er veldig nyttige når det gjelder å utforme en treningsrutine.

Du kan bruke kosteskaft for å gjøre dynamiske utfall eller øvelser for å styrke kjernemuskulaturen. Alt du trenger å gjøre er å demontere kosten og gradvis inkludere den i øvelsene dine.

 

En annen person

Selv om mennesker ikke regnes som gjenstander kan de være en utmerket hjelp for å trene hjemme. Fra passive, statiske uttøyninger til støtte under armhevinger kan en person bidra til å øke motivasjonen din så treningsøktene dine ikke blir kjedelige.

Par trener sammen

Vær kreativ og let etter gjenstander du kan bruke for å trene hjemme!

Obligatorisk hjemmeisolering krever at vi holder oss hjemme for å forhindre spredningen av COVID-19. Det bør imidlertid ikke være en grunn til å avbryte sunne vaner, som trening.

Den generelle anbefalingen er å dra nytte av kreativiteten vår. På denne måten kan vi finne forskjellige måter å forbedre våre fysiske og kognitive evner på. Det er mange gjenstander du kan bruke for å trene hjemme; det eneste kravet er at de er ergonomiske og nyttige for din spesifikke rutine.

Sist men ikke minst må vi nevne at det å stole på virtuelle profesjonelle råd vil være avgjørende på veien mot en sunnere livsstil. Hold deg sunn til tross for hjemmeisoleringen!

  • Jacoby, E., Bull, F., & Neiman, A. (2003). Cambios acelerados del estilo de vida obligan a fomentar la actividad física como prioridad en la Región de las Américas. Revista Panamericana de Salud Pública. https://doi.org/10.1590/s1020-49892003000900001
  • Organization, W. H. (2010). Recomendaciones Mundiales sobre Actividad Física para la Salud. Geneva: WHO Library Cataloguing-in-Publication.
  • Morales Durán, M., & Calderón Montero, F. (2000). Fisiología del ejercicio. Rev. Lat. Cardiol. (Ed. Impr.).