Hvordan skal jeg bevege armene mine mens jeg løper?

15 juli, 2019
Å perfeksjonere måten du løper på kan øke ytelsen og redusere tretthet, så det er viktig å vite riktig posisjonering og bevegelser når det kommer til hvordan du skal bevege armene mens du løper.

Løpeteknikk kan variere avhengig av hvilken type løp du gjennomfører (et langdistanseløp er ikke det samme som en maraton). Hva som ikke kan endres er hvordan du vil bevege armene mens du løper. Vi gir deg alle detaljene om de riktige teknikkene for armbevegelser når du skal løpe!

Hvordan skal jeg bevege armene mine mens jeg løper?

Et av de vanligste spørsmålene når det kommer til løpeteknikker har ingenting å gjøre med pust eller hastighet, men med armene. Hvordan skal vi bevege armene mens vi løper?

Vi må vite at hvis vi overholder hva «bøkene indikerer», blir vi mer effektive fordi vi ikke bruker så mye energi, og vi trenger ikke å jobbe så mye for å nå målstreken.

Kanskje du har løpt en stund og har gjort det galt hele tiden? I så fall vil noen endringer av bestemte vaner ta flere uker, men det spiller ingen rolle. Før eller senere får du det til.

Bevege armene riktig.

Vi må observere oss selv og være oppmerksom på andre under et løp. Hva gjør de som fullfører raskere eller de som løper maraton og blir mindre slitne? De vet hvordan de skal bevege armene på en bestemt måte!

Vi må alltid finne den perfekte balansen mellom komfort og effektivitet. Kort sagt, bevegelsen av øvelsen er den samme som å gå, men raskere når du løper. Det er viktig at du opprettholder en avslappet holdning. Hvis du føler ubehag kan du få en strekk eller skade uansett hvor teknisk riktig du gjør det.

Betydningen av å vite hvordan du skal bevege armene mens du løper

Du har sikkert sett mange løp, og i tillegg til å se hvordan de beveger føttene, har måten atletene beveger seg på fått oppmerksomhet. Armbevegelsene som gjøres under konkurranser gjør at vi kan øke hastigheten vår og samtidig balansere resten av kroppen. Det hjelper oss med å spare energi.

Å bevege armene i perfekt symbiose med beina hjelper oss med å nå målstreken raskere. Vær observant med teknikkene som ekspertene bruker:

1. Armene må danne en 90-graders vinkel

Det er viktig å slappe av i skuldrene (ikke spenne deg) og at bevegelsen er flytende mens den følger kroppen. Den bør ikke være tvunget eller ubehagelig i det hele tatt.

2. Ikke skill armene fra kroppen

En svært vanlig feil for nybegynnere er å flytte albuene bort fra overkroppen og tro at de vil gå raskere (som en flygende fugl). Men det er faktisk motsatt, siden innsatsen for å bryte vindmotstanden blir større.

Hvis armene holdes så nær kroppen som mulig blir det lettere å løpe videre.

3. Hendene må være avslappet

Noen løpere lukker vanligvis nevene når de løper. Kanskje det er fordi de vil holde seg varme. Problemet med denne vanen er at de strammer håndleddene og underarmene. Dette gjør også at de bruker mer energi!

Par som løper ute.

4. Synkronisere bevegelsene dine

Armene dine bør bevege seg synkronisert med beina. Vær forsiktig, det er ikke et spørsmål om å overdrive skrittene fordi det vil gjøre deg enda mer sliten.. Det er viktig at bevegelsene er i harmoni. Å assimilere måten du gjør det på uten å tenke for mye på å korrigere bevegelsen.

5. Å bevege armene uten å bevege dem utover ørene

Du har kanskje sett noen løpe med litt merkelige armbevegelser der hendene krysser seg foran kroppen, ned til midten av torso (eller lenger). Selv om det er en akseptert teknikk, er sannheten at den ikke er tilrådelig fordi den ikke vil få deg til å løpe raskere!

Det er mye bedre at armene går opp til brystet, og at du sørger for at hendene ikke beveger seg innenfor den imaginære linjen av ørene. Når du senker armene dine bør de ikke gå under livet. Ellers vil du være ineffektiv og løpe langsommere.

Til slutt, ikke gjør feilen av å rotere overkroppen overdrevent eller bøye armene for langt tilbake. Ved å gjøre dette gjør kroppen din en ekstra innsats for å balansere seg selv, og dette vil trekke millisekunder fra ytelsen din. Disse millisekundene kan gjøre at du mister muligheten til å stå på podiet.

Hvis du oppdager at armene og skuldrene er trekt sammen eller for trette (enda mer enn bena) ved slutten av treningen eller løpet, er det fordi teknikken din ikke er helt riktig. Du kan be noen om å filme deg for å se hvor du svikter og løse det med øvelse.

«Ekte styrke kommer ikke fra å vinne. Slitet du må gjennomgå gir deg styrke. Når du går gjennom harde prøvelser og likevel bestemmer deg for å klare det – det er styrke!»
-Arnold Schwarzenegger-

CAVAZOS, L. (2013). Correr está de moda – Grupo Milenio.