Fem tips før du drar til en yogaretreat

26 august, 2019
Har du noen gang vært på en yogaretreat? Hvis du ikke har det, ønsker vi å gi deg noen tips slik at du kan glede deg over denne fantastiske opplevelsen.

Å dra på en yogaretreat er et utmerket alternativ for å rense tankene dine fra daglig stress. Det hjelper også med å styrke forbindelsen mellom kroppen din og yoga. Men det er et par ting du må huske på før du drar på en yogaretreat.

En yogaretreat består av å tilbringe litt tid på et sted hvor du kan komme i kontakt med deg selv, meditere og gjøre yoga. På denne måten kan du eliminere negative tanker, forene kropp og sinn, slappe av, samt finne ro.

Noen mennesker har en tendens til å bekymre seg før de drar til en yogaretreat siden det er en ny og uvanlig opplevelse for de fleste. Av den grunn deler vi noen tips slik at du virkelig kan glede deg over opplevelsen og få mest mulig ut av den.

Dra på en yogaretreat alene

Når du nevner for visse mennesker at du tenker å dra på en yogaretreat, har de kanskje noen negative kommentarer. Ikke bry deg om det, det er nettopp den typen energi du ønsker å unngå. Husk at du drar for din egen helse, ikke deres.

Legg igjen alle bekymringene dine hjemme. Å dra til en yogaretreat vil hjelpe deg å åpne et vindu inn til sjelen din og utforske hva som er der. Du må slutte å tenke på jobb, hjem eller annet som kan gjøre deg rastløs. Fokuser på å finne ro.

Gjør deg klar til en yogaretreat

En yogaretreat består vanligvis ikke av aktiviteter som skjer fra en dag til en annen. Dette betyr at du må inkludere den i kalenderen din og planlegge frem i tid. Selv når vi tror vi er organisert, innser vi at vi har glemt noe viktig. Derfor er det bra å ha en liste over ting du måtte trenge.

De vanligste tingene man kan ta med seg til en yogaretreat, er:

  • Komfortable klær for å gjøre yoga
  • Yogamatte
  • Genser og sokker
  • Badedrakt
  • Notatbok og penn
  • Tannbørste
  • Solkrem og myggmiddel
  • Sandaler (eller flip flops) og joggesko
  • Håndkle
  • Lommelykt
  • Medisiner (mot hodepine, magesmerter, muskelsmerter og allergi)
En yogaretreat.

Denne listen består av generelle gjenstander, ikke alle yogaretreater er de samme. Legg gjerne til andre elementer du tror du vil trenge. Du kan også kontakte arrangøren av stedet og be om anbefalinger om hva du skal ta med.

Hold sinnet åpent når du er på en yogaretreat

En yogaretreat inkluderer mange nye aktiviteter og opplevelser som vil hjelpe deg med å bli bedre kjent med deg selv. Det er viktig at du holder sinnet åpent for å prøve nye ting. Benytt deg av enhver mulighet som presenterer seg i løpet av tiden du er der.

Vanligvis holdes en yogaretreat på rolige steder omgitt av natur. De har forskjellige innendørs- og utendørsområder hvor du kan trene yoga.

Ha et åpent sinn og forhold deg til menneskene og naturen som omgir deg. Yoga stimulerer forskjellige chakraer som vil hjelpe deg å forbedre deg selv som menneske. Foruten å ha unike opplevelser vil du også lære mange viktige ting.

Fokuser på yoga

Ikke la noe distrahere deg under yogakursene dine. Uansett om det er tankene dine eller personen ved siden av deg, ikke la noe forstyrre øktene dine.

Det kreves ikke at du blir med på kurs hele tiden. Hvis du ønsker å gå din egen vei og praktisere noen yogaposisjoner selv, kan du gjøre det. Et av hovedformålene med dette retreatet er å styrke båndet ditt til yoga.

Yogaklasse.

Nyt opplevelsen

Still så mange spørsmål til instruktørene dine som du kan. Prøv å absorbere all informasjonen som gis til deg. Utforsk omgivelsene dine og skap meningsfulle forhold til mennesker som deler din kjærlighet til yoga.

Det viktigste under hele opplegget er å nyte opplevelsen. Det er ikke en aktivitet du vil kunne gjenta ofte. Ha det bra mens du er der.

Å trene yoga fungerer ikke bare på musklene og fleksibiliteten, det fungerer også på din åndelighet. En yogaretreat innebærer et hellig ritual, en reise mot en ny verden som venter på å bli oppdaget. Ikke nøl med å dra til et yogaretreat!

  • Lea, J. (2008). Retreating to nature: Rethinking “therapeutic landscapes.” Area40(1), 90–98. https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2008.00789.x
  • Cahn, B. R., Goodman, M. S., Peterson, C. T., Maturi, R., & Mills, P. J. (2017). Yoga, Meditation and Mind-Body Health: Increased BDNF, Cortisol Awakening Response, and Altered Inflammatory Marker Expression after a 3-Month Yoga and Meditation Retreat. Frontiers in Human Neuroscience11https://doi.org/10.3389/fnhum.2017.00315