Hvordan psykologi kan helbrede en skade

22 januar, 2020
Atleter som er skadet vet at de ikke vil være i stand til å konkurrere igjen i en viss periode. For en amatør innebærer dette å miste muligheten for fritid og avslapning. Dette betyr en lavere livskvalitet, men psykologi kan hjelpe med dette problemet.
 

En skade skaper mange vanskeligheter og tap for enhver idrettsutøver. Når profesjonelle idrettsutøvere blir skadet kan de ikke dra nytte av tiden sin fullt ut, og de kan miste omdømmet og den økonomiske sikkerheten sin. Det er derfor viktig å vite hvordan psykologi kan hjelpe deg med å komme deg fra en skade.

Å se ansiktet til noen som nettopp har fått en skade er nok til å forstå panikken som farer gjennom sinnet deres. Det som er mer vondt enn smerten, er tanken på tapt tid under restitusjonen.

For den profesjonelle idrettsutøveren er tapet stort. For det første skyldes dette at det å tilbringe tid borte fra banen betyr en forkortelse av karrièren. I tillegg vil vedkommende slutte å motta inntekter fra premier eller deltakelser. Til slutt vil han eller hun måtte overlate omdømmet sitt til rivalene.

Når det gjelder det økonomiske aspektet ender både amatører og profesjonelle idrettsutøvere opp med å miste noe. Amatøren må betale for behandlinger og den profesjonelle taper penger på å være fraværende.

Skadet utøver.

Hvordan psykologi kan hjelpe deg med å komme deg fra en skade

Det er mange skritt du kan ta som gjør at psykologi kan hjelpe deg med å komme deg fra en skade. Nedenfor har vi listet opp en kort oversikt for å hjelpe deg:

 

1. Godta det faktum at du er skadet

En vanlig feil i dag er at idrettsutøvere minimerer eller forsøker å ignorere skadene sine direkte. I stedet for å snakke om «revner», for eksempel, er det mer sannsynlig at folk sier de lider av en «muskelsammentrekning.»

En av grunnene til at dette skjer er fordi vi som idrettsutøvere er betinget av at vi aldri viser oss i et sårbart eller svakt lys. Derfor er det å vise smerte eller innrømme at du ikke kan dra på trening uakseptabelt for mange.

I tillegg kan det å holde omfanget av en skade hemmelig gjøre det mulig for både leger og trenere å oppmuntre deg til å komme raskt tilbake. Det du trenger å ta i betraktning er at dette er et tveegget sverd: det kan gå bra, men det gjør vanligvis ikke det.

Psykologi kan brukes som terapi ved skade.

2. Organisasjon

Logisk sett er det første du bør gjøre for å behandle skadene dine å konsultere en passende lege. Herfra kan du etablere et handlingsforløp som inkluderer tydelige og håndfaste datoer for å gjenoppta treningen.

Som idrettsutøver er det veldig viktig å innse hva som har skjedd med kroppen din. Samtidig må du være fullstendig klar over de eksakte forholdene du trenger for rehabilitering.

 

Å sette datoer for hvert mål vil bidra til å frigjøre sinnet fra unødvendige beregninger for å forutse når du kommer tilbake. På den måten kan du fokusere på det som virkelig er viktig: å komme seg så effektivt som mulig.

3. Restitusjon er en del av trening

Det er visse problemer som enhver idrettsutøver må være klar over. Hvert år du konkurrerer er det praktisk talt umulig å unngå smerter eller til og med skader.

Som sådan bør du ta restitusjonsøvelser og hvileperioder for hva de er: veldig viktige komponenter under en idrettssesong.

Likevel er målet å korte ned slike perioder så fort som mulig. Hva er hemmeligheten bak dette? For det første bør du ta alle de forebyggende tiltakene du kan for å unngå å være i den posisjonen i utgangspunktet. For det andre må du holde engasjementet, konsentrasjonen og motivasjonen høy for å holde ut hvileperioden og dens krav.

4. Profesjonell hjelp til å styre prosessen

Hvis vi vurderer hvordan psykologi kan hjelpe deg med å komme deg etter en skade, kan vi selvfølgelig ikke glemme å nevne viktigheten av profesjonell hjelp. Med noen få konsultasjoner kan enhver idrettsutøver lære å håndtere angsten og sorgen som kommer fra skader.

På den måten kan du gå tilbake til å bygge selvtillit. Det er viktig ettersom tilbakefall ofte kan bli et kronisk problem for visse mennesker. To anbefalinger som eksperter ofte gir for å hjelpe idrettsutøvere med å takle rehabilitering, er:

 
  • Søk støtte og unngå å stenge deg inne for å prøve å løse problemet selv.
  • Hold deg positiv og visualiser å komme tilbake til optimal aktivitet.

Avslapning er også viktig. Du bør vurdere en skade som en nødvendig og nyttig pause slik at du kan fokusere på andre ting. Du må tømme tankene og holde deg opptatt.

En skade på armen.

5. Psykologi kan brukes som et forebyggende verktøy

Stress påvirker ikke bare hverdagen din, det er også en sentral faktor for å lide av skader mens du utøver idrett. Hvordan er disse to elementene relatert?

Gjennom en turnering eller før viktige forpliktelser akkumulerer idrettsutøvere spenning, nervøsitet og angst. Disse påvirker, som du sikkert vet, funksjonen til kroppen og musklene dine direkte.

Som sådan kan mangelen på avslapning og skapelsen av hormoner som kortisol og adrenalin bli vektorer for en uventet skade på et upassende tidspunkt.

For å konkludere er det ikke slik at psykologi bare kan hjelpe deg med å komme deg fra en skade – det er nødvendig for at du skal bli frisk. Ingen tvil om det. Åpne sinnet ditt og integrer disse effektive teknikkene slik at periodene med inaktivitet kan reduseres!