Hvordan takle en skade i CrossFit?

17 juni, 2019
Intensiteten til noen sporter, som CrossFit, kan føre til skader. For å forebygge dem er det viktig å følge noen retningslinjer, som å etablere en progressiv måte å utføre øvelsene på.

Å få en skade i CrossFit er uten tvil en risiko som atleter som utøver denne sporten må møte, men hvordan takler de det? Selvfølgelig vil hvileperioden avhenge av forskjellige faktorer, som typen skade og omfanget av den.

Når man bli skadet, finnes det flere anbefalinger som man kan ta høyde for, for å sette fart på helbredelsesprosessen. Nå vil vi snakke om hvordan man takler denne prosessen dersom man lider av en skade i CrossFit.

De vanligste typene skade i CrossFit

Dersom man analyserer den vanlige praksisen av denne sporten, kan man se at det finnes områder av kroppen som er mer utsatt for skade:

Knærne

Knærne er et område som ofte blir påvirket under CrossFit-treninger. Faktisk kan disse skadene påvirke både profesjonelle og nybegynnere, eller de som kun trener CrossFit for moro skyld. 

Generelt sett vil disse typene skader oppstå grunnet dårlig holdning når man utfører øvelsene. Men det kan også skyldes genetiske problemer i leddene.

En vanlig skade i CrossFit: Skuldre

Skuldrene er en del av kroppen som får mye av belastningen under CrossFit-treningen, derfor er det også vanlig å lide av skader i dette området. Skuldrene er vanligvis sterke av natur, men problemet oppstår når man ikke varmer opp på riktig måte. På samme måte, vil dårlig holdning når man utfører en øvelse være hovedårsaken.

Korsryggen

Korsryggen er utvilsomt utsatt for mye ved denne typen trening. Problemet ligger ofte i at vi har utsatt kroppen for en stillesittende livsstil.

Korsryggen kan ofte lide av skade i CrossFit.

I vårt daglige liv, når vi skal løfte litt vekt, er korsryggen veldig involvert. Det er også flere tilfeller hvor man prøver å løfte for mye vekt i forhold til hva man faktisk kan bære.

Skade i CrossFit: Håndledd

Håndleddene er svært motstandsdyktige. Men de er små og klarer ofte ikke støtte den vektbelastningen og kravene som denne typen trening involverer.

Derfor er også håndleddene et av områdene som oftest lider av skade i CrossFit. Det er derfor viktig å varme dem opp før man begynner, og tilsette mer vekt gradvis.

Mulige behandlinger for en skade i CrossFit

Ubehag

Det er viktig å være oppmerksom på ethvert ubehag som kan oppstå før eller etter trening. Uansett hvor mild smerten er, er det tilrådelig å oppsøke en spesialist for å se nærmere på det. Å unngå dette kan resultere i en forverring av skaden, noe som kan bety at man må utsette treningen i flere uker, eller til og med måneder.

Hvil for å komme deg etter en skade i CrossFit

Hvile er grunnleggende for en raskere bedring. Dette betyr selvfølgelig ikke at du skal holde deg helt stillesittende og gjøre ingenting.

Med dette i tankene, er det viktig å spørre legen din om begrensningene dine for å vite om du kan fortsette treningen, men med lavere intensitet. For eksempel, dersom skaden påvirker overkroppen, kan du kanskje gå turer eller trene på en stasjonær sykkel.

Terapi for skade i CrossFit

Ved mange tilfeller er det nødvendig å ty til spesialiserte terapier for å overkomme en skade på en vellykket måte. Spesialisten vil være ansvarlig for å lære og hjelpe deg med å gjøre de mest passende øvelsene for å styrke området som er skadet. Dette gjør bedringen din mer effektiv.

På samme måte, og avhengig av skaden, vil en lege også anbefale terapier som involverer kulde, varme, eller til og med elektrisitet.

Følg legens instruksjoner

Uansett hvor liten skaden kan virke, er det viktig å følge legens retningslinjer og instruksjoner til punkt og prikke. Hvis ikke vil vi bare utsette gjenopprettingen, og sammen med det, mulighetene for å trene som man gjorde før skaden.

Anbefalinger for å unngå skade i CrossFit

Gjør oppvarminger

Å varme opp før trening er nøkkelen til å unngå de fleste skader. Det er nødvendig å dedikere tid til å varme opp hele kroppen; fra håndleddene til beina, og også skuldrene. For å gjøre dette, kan man bruke redskaper som treningsstrikker eller lette vekter.

Varme opp.

Vektbelastning og holdning

Vektbelastning er vanligvis et annet problem som fører til skader. For å unngå å skade deg selv, er det viktig å øke belastningen gradvis og ikke late som om du er profesjonell under de første treningsøktene. På samme måte, vil man unngå mange av de vanligste skadene dersom man har riktig holdning.

Kort sagt, er den riktige måten å takle en skade i CrossFit, å adressere det minste ubehaget som oppstår under og etter trening. Dersom du har hatt en skade, er det viktig å føye deg etter legens instruksjoner og hvile for å få fart på bedringen.

Det er også nødvendig å huske at faktorer som oppvarming og å utføre bevegelsene med riktig holdning, er nøkkelen til å unngå noen av de vanligste skadene som oppstår i sammenheng med denne treningsformen.

  • Jorge Alberto de Haro, Javier Ramos Fernández Villanueva. 2016. Crossfit y columna vertebral. Extraído de: http://www.medigraphic.com/pdfs/orthotips/ot-2016/ot164b.pdf
  • Javier Butragueño Revenga. 2015. Incidencia de las lesiones deportivas. Extraído de: http://oa.upm.es/37879/1/JAVIER_BUTRAGUENO_REVENGA.pdf