Hvordan begynne med en sport om du lever en stillesittende livsstil

9 august, 2019
Hvis det er lenge siden sist du trente, må du begynne en organisert og tålmodig retur til aktivitet. Vi skal vise deg flere aspekter du må ta i betraktning for å oppnå dette.

Du har helt sikkert lest at å leve en stillesittende livsstil er dårlig for helsa? Men du vet kanskje ikke hvordan du kan forandre denne situasjonen. I denne artikkelen skal vi gi deg noen råd for å begynne med en sport om du ikke har trent på lenge… Eller om du aldri har trent før!

Forandre din stillesittende livsstil i dag

Kanskje virker denne overskriften som missledende reklamering? Det som er sant, er at du kan forandre vanene dine og slik slutte å leve et stillesittende liv til et punkt der du kan forplikte deg til det. Det er bare et spørsmål om å gjøre opp tankene dine!

De fleste med en stillesittende livsstil starter med en fysisk aktivitet men gir opp et par dager etter. Mange bruker ikke engang den første måneden de har betalt for på treningsstudioet. Vanligvis skjer dette fordi de ikke finner en sport de virkelig elsker. Men når man finner det, har man aldri lyst til å slutte igjen!

En av de vanligste unnskyldningene er, «jeg er for gammel!» Men, det finnes mange sporter som tilpasser seg etter folk av ulik alder og med ulike evner. Prøv yoga, vannaerobics eller til og med gå en tur om ettermiddagen.

Så snart du legger denne livsstilen bak deg, vil du føle deg bedre. Selvtilliten din vil forbedres, du vil like hva du ser i speilet og du vil føle at du kan «erobre verden.»

Begynn gradvis

Det er ingen grunn til å løpe en maraton helt i starten! Det er nødvendig at du tar det rolig, og gradvis øker antall dager i uken du trener samt hvor lenge treningsøktene dine skal vare.

For eksempel kan du begynne å trene to ganger i uken i 20 minutter per økt, før du senere øker til 30 minutter 3 ganger i uken. På denne måten vil du øke mengden trening til du når den anbefalte mengden: tre timer tre ganger i uken.

Vil du ikke dra til treningssenteret fordi du er flau eller du ikke har råd? Du kan trene hjemme! Spill av noen videoer på mobilen eller TV-en din og følg et treningsprogram som fyller dine krav. Du kan også gå tur – finn noen trapper du kan gå i nærheten – da alt dette er gratis.

Du må alltid velge en aktivitet du liker. Hvis du av en eller annen grunn ikke føler for å trene, ikke tving deg selv. Dette betyr ikke at du slutter å trene helt, men at du skjemmer bort deg selv. Du fortjener det for de daglige anstrengelsene du har gjort for å legge den stillesittende livsstilen din bak deg.

kvinne har begynt å trene

Flere råd for å si farvel til en stillesittende livsstil

En av de vanligste feilene de som ønsker å leve en mer aktiv livsstil gjør, er å begynne med å trene flere timer av gangen med en gang. For å unngå dette, er det avgjørende at du tar det rolig. Følg med på disse rådene:

1. Du er ikke den du pleide å være

For noen år siden kunne du trene i flere timer uten å bli sliten. Du kunne sykle i 30 km uten problemer, eller spille fotball hver helg. Men, disse dagene er i fortiden. Det er ingen grunn til å føle seg deprimert, men du må ta hensyn til dine nåværende begrensninger og trene deretter.

2. Ikke stress

Det er mange som ønsker å ta igjen den treningen de har gått glipp av opp gjennom årene når de først begynner. Dette kan føre til skader, utmattelse, og å slutte igjen et par uker etterpå. Husk at trening bringer med seg mange langvarige fordeler. Stress er ikke velkommen, ta det rolig.

3. Ikke føl deg tvingt

Hvis du skal begynne å trene eller dra på treningssenteret fordi legen anbefalte det, eller partneren din overtalte deg, vil det ikke fungere. Selvfølgelig ser du kanskje fordelene. Men, vi refererer til det faktum at hvis du trener fordi det er en forpliktelse, vil du ikke nyte det. Du vil i tillegg ha feil inntrykk av treningen.

Det er bedre å finne en sport du virkelig nyter enn å lete etter unnskyldninger for å slutte med en gang du finner en mulighet.

person trenger motivasjon

For å legge en stillesittende livsstil bak deg trenger du ikke bli en profesjonell atlet. Det handler bare om motivasjon. Erstatt litt sofa-tid med turer i parken, kom deg bort fra pulten en gang i blant, let etter trappene i stedet for å ta heisen. Små forandringer kan ha stor påvirkning når det kommer til resultater!

  • Teychenne, M., Ball, K., & Salmon, J. (2010). Sedentary behavior and depression among adults: A review. International Journal of Behavioral Medicine. https://doi.org/10.1007/s12529-010-9075-z
  • Biddle, S. J. H., Gorely, T., Marshall, S. J., Murdey, I., & Cameron, N. (2004). Physical activity and sedentary behaviors in youth: Issues and controversies. Journal of The Royal Society for the Promotion of Health. https://doi.org/10.1177/146642400312400110
  • Varo, J. J., Martínez-González, M. A., de Irala-Estévez, J., Kearney, J., Gibney, M., & Martínez, J. A. (2003). Distribution and determinants of a sedentary lifestyle in the European Union. International Journal of Epidemiology. https://doi.org/10.1093/ije/dyg116
  • Tuomilehto, J., Lindström, J., Eriksson, J. G., Valle, T. T., Hämäläinen, H., Ilanne-Parikka, P., … Uusitupa, M. (2001). Prevention of Type 2 Diabetes Mellitus by Changes in Lifestyle among Subjects with Impaired Glucose Tolerance. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJM200105033441801
  • Smith, A. (2012). Obesity and Sedentary Lifestyles. Cardiovascular Disease in Women.