Hvordan hjelper trening med å behandle depresjon?

01 mars, 2020
Trening har mange flere fordeler enn rent estetisk, det kan for eksempel behandle depresjon. Det hjelper oss også å opprettholde god mental helse da det genererer endorfiner og får oss til å føle oss bedre med oss selv.
 

Det er øyeblikk eller situasjoner i livet som forårsaker endringer i humøret vårt. Noen ganger kan disse hendelsene ha en positiv eller negativ innvirkning. Hvis det er en negativ innvirkning anbefales det å prøve å overvinne dette stadiet. Dette er første trinn for å behandle depresjon. For å overvinne det, kan eksterne elementer som trening hjelpe mer enn du kanskje tror.

Et vanskelig stadie

For å redusere negative humørstadier må vi først vite hvordan vi kan identifisere og behandle depresjon. Vi har alle blitt utsatt for vanskelige situasjoner som endrer humøret vårt, men hva skjer når det er tilbakevendende?

Depresjon er en lidelse som forårsaker lav selvtillit, dårlig humør, tap av interesse for daglige aktiviteter, tristhet og andre symptomer. Kort sagt, det er en permanent belastning.

Trening kan behandle depresjon.

Hva er stadiene av depresjon?

Depresjon påvirker deg ikke direkte. Som enhver annen lidelse dukker det opp symptomer som kan bli verre hvis de ikke behandles i tide. Stadiene av depresjon kan deles inn i fire:

 
  • Årsak: enhver hendelse eller situasjon som fører til symptomer, for eksempel mobbing.
  • Gjentakende symptomer: angst, tap av søvn, apati, samt flere.
  • Isolasjon: individet begynner å unngå situasjoner som de pleide å glede seg over. De isolerer seg selv.
  • Total isolasjon: de unngår ikke bare situasjoner som de tidligere likte, men også ansvar.

Det er ekstremt viktig å vite hvordan du kan identifisere alle disse stadiene, men du trenger ikke å bekymre deg. I denne artikkelen vil du se hvordan trening vil være din beste allierte for å overvinne noen av de depressive stadiene du kan finne deg selv i. Fortsett å lese!

Behandle depresjon med trening, hjertets beste venn

Trening består av alle typer fysisk aktivitet underlagt bestemte regler. I dette tilfellet kan idrett bli din beste venn, både fysisk og mentalt.

En reduksjon av depressive stadier oppnås lettere når du gjør fysisk aktivitet. Selv om du kanskje ikke tror det, har trening mange fordeler for vår mentale helse. Ta en titt, du kan bli overrasket:

Det frigjør endorfiner

Endorfiner er et kjemisk stoff som hjernen frigjør. De produserer lykke og gjør at du føler deg mer avslappet. På samme måte utløser også musikk endorfiner. Hvis du kombinerer disse to vil du oppnå gode resultater.

Du trenger ikke å ha en intens treningsøkt. Det handler om å føle seg vel. Du kan også oppnå resultater ved å gå ut og jogge i parken i en halv time og lytte til favorittmusikken din!

Glad jente.
 

Det hjelper deg med å få kontakt med deg selv

Trening skaper en sinn-kropp-forbindelse, foredler sansene, forbedrer konsentrasjonen og våre motoriske ferdigheter. Det hjelper deg også med å skape en kontakt med deg selv, som er et viktig verktøy for å redusere depressive stadier.

Under den depressive fasen hvor du har gitt opp på deg selv vil det å ha god kontroll over kropp og sinn fremfor alt gjøre det mye enklere å komme seg videre.

Behandle depresjon: du finner flere venner

Noen ganger er det vanskelig å forholde seg til depressive stadier. Hvis du av en eller annen grunn går gjennom et stadium alene, vil det å utøve en idrett hjelpe deg med å forholde deg til mennesker som stort sett har det samme målet som deg; å føle seg sunn og frisk.

I tillegg er alt morsommere når man er sammen eller jobber som et team. Du får nye venner, og du vil ha det gøy når du trener!

Du vil elske deg selv mer

Depressive stadier fører ofte til tap av selvtillit. Å utøve fysisk aktivitet vil ikke bare få deg til å føle deg bedre ved å frigjøre endorfiner, men du vil begynne å se forandringer i kroppen din som vil gi deg et løft i selvtillit og minne deg om at du trenger å elske deg selv mer.

Endringene vil ikke bare være fordelaktige for ditt fysiske utseende, men også for helsen din. Du vil være stolt av å se alle tingene du kan oppnå ved å utøve idrett.

Hvordan redusere depressive stadier

Hvis du er i en depressiv fase av livet ditt, er det viktig å huske at du har kontrollen til å overvinne det. En god måte å begynne og motivere deg selv på, er ved å drive med idrett. I tillegg til å legge det depressive stadiet bak deg kan du også nyte mange andre fordeler.

 

Her er noen idretter du kan prøve:

Boksing for å behandle depresjon

Boksing er en kampsport. Den består av to motstandere som kjemper mot hverandre med nevene i en ring. Denne sporten er ideell for å redusere de depressive stadiene dine, siden du kan legge fra deg alle negative følelser i ringen eller til og med under treningen.

Jente som bokser.

Hvis du er ute etter et adrenalinkick, vil du like boksing. Treningen, selv utenfor ringen, er ganske variert og energisk. Å hoppe tau eller slå på boksesekken vil hjelpe deg med å bli kvitt deprimerende følelser.

Livet er bedre ved sjøen

Hvis du liker havet og bor i nærheten av stranden, er dette noe for deg! La din ekstreme side utforske surfing. Å bli en fri ånd vil bidra til å redusere depressive stadier. Ikke bare kan du ha kontakt med havet og få en vakker brunfarge, men du kan også ha det gøy ved å utføre en fysisk aktivitet!

Foruten å surfe, finnes det mange andre alternativer for idrett på stranden. Du kan blant annet jogge langs kysten, gjøre yoga, spille volleyball eller frisbee. Hvis du vil kan du også la fantasien fly og finne opp en ny fysisk aktivitet. Ideen er at du liker landskapet som stranden tilbyr deg og dermed legger fra deg alle byrder du måtte ha.

 

Legg alt til side og dans!

Zumba, dansekurs, aerobic, vannaerobic, rytmisk gymnastikk, ballett samt flere er alle gode alternativer. De vil være dine beste allierte for å redusere de depressive stadiene. Kombinasjonen av musikk og trening vil frigjøre en stor dose endorfiner som får deg til å føle deg bra.

Bare velg den idretten som passer perfekt til din smak og gå for det! Du finner mye variasjon som er utmerket for å unngå en kjedelig rutine. På denne måten kan du redusere de depressive stadiene på en morsom og munter måte.

Par som danser.

Behandle depresjon: sunt sinn, sunn kropp

Depressive stadier kan være vanskelige å overvinne. Det er viktig at du husker at det er et skille mellom å være i et depressivt stadium og å ha depresjon. Det må derfor legges stor vekt på identifisering når en psykologisk lidelse krever hjelp fra en profesjonell.

Hvis du går gjennom en vanskelig eller problematisk tid i livet ditt vil enhver type trening hjelpe deg. Ikke bare idrettene som vi har nevnt, men all form for fysisk aktivitet som gjør at du føler deg bra og komfortabel. Dessuten vil trening alltid være en flukt fra stress og anspenthet, så kos deg!