Hvorfor bør du holde deg aktiv under karantenen?

21 mai, 2020
Karantenen er det ideelle tidspunktet å ta hensyn til og ta vare på deg selv. Å holde seg aktiv under denne perioden er den beste måten å finne fysisk og mentalt velvære på.
 

Det er mange grunner til at man bør holde seg aktiv under karantenen. Før denne situasjonen var det anbefalt å ha minst en time fysisk aktivitet hver dag. Under karantenen får denne anbefalingen mye mer verdi.

Å sette av en time om dagen for å trene er en måte å ta vare på deg selv på. Det er ikke nødvendig å ha tilgang på et treningssenter eller mye utstyr for å gjennomføre en krevende treningsøkt. Du kan trene med gjenstander du finner hjemme samt din egen kroppsvekt.

Det er også mange profesjonelle trenere som tilbyr muligheten til å lære med dem gjennom skjermen på mobilen eller datamaskinen din.

Fire grunner til å holde seg aktiv under karantenen

Å være fysisk aktiv under hjemmeisoleringen har fordeler for både kropp og for sinn. I de følgende paragrafene skal vi oppdage de psykologiske fordelene av å trene under karantenen.

1. Det forbedrer humøret ditt

En studie fra International Journal of Clinical and Health Psychology fant at fysisk trening er en effektiv måte å forbedre humøret samt redusere stress på. Når du trener gir kroppen slipp på spenninger og frustrasjon, og det kanaliserer den energien til noe mer positivt.

I tillegg frigir hjernen kjemikalier som gir oss en følelse av velvære og ro. Denne antidepressive effekten er til stede i mange typer fysisk trening.

Med andre ord er det ikke en spesifikk øvelse som er i stand til å forbedre humøret ditt. Enhver aktivitet, uansett om den er krevende eller ikke, kan generere denne følelsen av velvære så lenge det er noe du nyter.

 

I tillegg til alt dette er fysisk trening, i følge en studie publisert i tidsskriftet Medicina Clínica, også effektivt for å forhindre mentale lidelser som depresjon og angst.

Kvinne sykler på en statisk sykkel

Av denne grunn hjelper ikke det å holde deg aktiv under karantenen bare med å føle deg bedre når du har det dårlig, det beskytter og styrker også den mentale helsen din.

2. Det lar deg lære nye ferdigheter

Trening under hjemmeisoleringen er en unik mulighet til å lære seg nye ferdigheter. Denne tiden er ideell for å oppdage alle de tingene som det raske tempoet av hverdagen vår hindrer oss i å gjøre.

Du kan for eksempel lære deg å koble fra sinnet med yoga eller meditasjon, eller prøve en ny dansestil.

Å tilegne seg disse nye ferdighetene vil styrke selvoppfatningen din. Følelsen av å ha oppnådd noe som tidligere virket utenfor rekkevidde er en stor stimulans for å øke selvtilliten din.

3. Det hjelper deg å etablere en rutine

Rutiner er ikke nødvendigvis noe negativt. De kan redusere usikkerheten samt gi deg en følelse av kontroll over hverdagen din. De lar deg også få mest mulig ut av dagen.

Under karantenen er det vanskeligere å etablere en rutine fordi du har mye fritid. Dette betyr imidlertid ikke at du bør la timene forsvinne uten å gjøre noe nyttig.

 

Videre er det å etablere en rutine en måte å gi hver dag mål og mening på. Hvis du har brukt tid på å ta vare på kroppen og sinnet ditt vil ikke dagen være bortkastet.

4. Det er en måte å distrahere deg selv og ikke tenke på fremtiden på

I de fleste tilfeller dukker stress opp når vi tenker for mye på fremtiden og den manglende evnen til å forutsi når hjemmeisoleringen er over. Fysisk trening er en effektiv måte å få en slutt på disse tankene om fremtiden på.

Kvinne trener hjemme

Når vi trener tenker vi bare på bevegelsene vi er nødt til å utføre. Dette er en enkel måte å unngå å tenke på den nåværende situasjonen på.

I tillegg vil vi se fremtiden i et mer positivt lys siden vi holder oss aktive for å forbedre humøret vårt. Trening kan også bidra til å forvandle de negative tankene til tanker av oppmuntring og inspirasjon.

Viktigheten av å holde seg aktiv under karantenen

Det er viktig å alltid finne måter å underholde deg selv samt holde deg opptatt på mens karantenen foregår. Trening er et ideelt alternativ for å opprettholde den fysiske tilstanden din samt redusere stress.

Som vi har sett tilbyr fysisk aktivitet mange fordeler; det forbedrer humøret, hjelper deg å slappe av, å sovne samt eliminere negative tanker. Du bør derfor etablere en daglig treningsrutine og sette av litt tid til å ta vare på kroppen og sinnet ditt.

 
  • Bayego, E. S., Vila, G. S., y Martínez, I. S. (2012). Prescripción de ejercicio físico: indicaciones, posología y efectos adversos. Medicina clínica, 138(1), 18-24.
  • Jiménez, M. G., Martínez, P., Miró, E., y Sánchez, A. I. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿están asociados a la práctica de ejercicio físico?. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 185-202.