Mat og funksjonell trening

17 september, 2019
Med de nye fremskrittene innen fysisk trening dukker det stadig opp nye aktiviteter og trender. Har du noen gang hørt om funksjonell trening? Finnes det et spesifikt kosthold for de som praktiserer det?

Selv om denne typen trening alltid har eksistert, fikk den ikke så stor betydning før nylig. I den følgende artikkelen skal vi se på hvordan man kombinerer to fantastiske verktøy for en sunn kropp: mat og funksjonell trening.

Funksjonell trening består av å utføre øvelser som musklene våre gjennomfører på en daglig basis. Hensikten er å søke gradvis fremgang når det kommer til styrke og utholdenhet, der man respekterer de naturlige bevegelsene til kroppen.

Historien bak funksjonell trening

Funksjonell trening oppsto som en rehabiliteringsmetode. I løpet av åttitallet reddet Michael Boyle denne allerede eksisterende kunnskapen og kombinerte den med sin erfaring som trener og med læren fra fysioterapeut og verdensleder innen biomekanikk, Stuart McGill.

Senere publiserte Boyle en bok som ville befeste ham som referanse for disse øvelsene: Functional Training for Sports (2004).

Fordeler

Funksjonelle øvelser er designet for å minimere skader fra fall og overbruk av musklene gjennom anstrengende repeterende handlinger. De passer godt for folk som jobber foran datamaskinen eller for noen som kan gjøre det stående, mot publikum.

Det finnes et mangfold av verktøy som kan bidra til å øke kvaliteten på dine daglige bevegelser; det er nettopp dette denne nye fitnesstrenden handler om: å forbedre din fysiske kondisjon for å lette dagligdagse handlinger, som å gå trapper eller å bære handleposer. Som vi har nevnt tidligere, kan det også være hjelpsomt når du skal rehabiliteres etter en skade.

Eksempler på funksjonelle øvelser

For å komme med et spesifikt tilfelle, bør snekkere være spesielt oppmerksomme på skuldrene, albuene og håndleddene. På den andre siden, vil en skogvokter trenge å fokusere mer på aerob motstand for å styrke korsryggen og bena.

hva består funksjonell trening av

Man kan si at man kan tilpasse funksjonell trening til enhver idrett. Det består av å trene forskjellige deler av kroppen, samt søke etter å etterligne bevegelsesmønster som vil utføres under konkurranser.

Denne typen trening brukes vanligvis innen idretter som svømming, fotball og tennis. Det brukes også for å trene friidrett.

Mat og funksjonell trening

Det er ikke et spesifikt spisemønster for denne typen trening siden den omfatter forskjellige idretter. Men noe alle idrettsutøvelse har til felles, er at jo bedre helsen din er, jo bedre er ytelsen din.

Mat og fysisk aktivitet er to pilarer innen velvære, og de går nesten alltid hånd i hånd. Det er viktig å trene hele kroppen gjennom å kombinere øvelser av styrke og utholdenhet. Hva er poenget med å løfte 150 kilo i dødvekt om du ikke kan løpe langt eller raskt nok til å rekke bussen?

Noe lignende skjer med mat. Det er et utbredt tro om at du kan spise usunn mat om du trener. Mange tror feilaktig at du for eksempel kan spise en pizza og så delta i en spinningklasse for å «brenne vekk kaloriene».

Faktisk har forskjellige matvarer komplekse effekter på kroppen vår; derfor er det reduksjonistisk å forsvare det forrige konseptet. Innen sportsernæring er det du spiser før trening minst like viktig som det du spiser under og etter trening.

Kostholdet ditt før, under og etter trening

Hovedmålene med å spise under trening er:

  • Å tilfredsstille energi- og næringsbehovet for å gjennomføre treningsprogrammet.
  • Oppnå et nivå av kroppsmasse, fettmasse og muskelmasse som er kompatibelt med en optimal helsetilstand og utmerket ytelse.
  • Forbedring av tilpasning og helbredelse mellom skader.

Måltidet før treningen er viktig siden kroppen din må optimalisere karbohydratnivåene i leveren. Det er også et godt alternativ å spise en banan før trening, og ikke glem å få i deg nok væske.

fordeler med banan for idrettsutøvere

Hvis du har tenkt å trene i over en time, bør du planlegge pauser under treningen så du kan spise karbohydrater og tilsette salt i drikken din for å erstatte det du har svettet ut. Hvis du har trent i under en time, som ofte er tilfellet med funksjonell trening, vil det være nok å drikke vann.

Når du har trent ferdig, er målet ditt å erstatte vannet og energien du har brukt opp. I dette måltidet etter treningen, må du unngå å drikke kullsyreholdig drikke samt koffein, da dette er risikabelt for rehydreringen din. Et stykke frukt vil holde om du skal spise neste måltid snart.

I alle tilfeller må du alltid vurdere lengden på treningen din, tidligere ernæringsstatus, og værforhold. Det er ikke det samme å trene utendørs om vinteren og om sommeren.

Mat og funksjonell trening: konklusjon

Hovedobjektivet med funksjonell trening er å forbedre din fysiske tilstand for dine daglige aktiviteter. Selv om du aldri kommer til å gjøre knebøy på matbutikken, trenger du kanskje å løfte melkekartongen fra gulvhøyde til kurven din.

Idrett må fremheve den fysiske tilstanden til enhver atlet uten å skade kroppen. På denne måten er mat essensiell fordi den gir oss den nødvendige energien til å gjennomføre treningsøktene våre.

  • Dieguez J, Papí JD. Entrenamiento funcional en programas de fitness. Volumen I. Inde; 2006.
  • Chulvi-Medrano I, Cortell-Tormo JM, González CSD. Consideraciones generales sobre el entrenamiento funcional. 2015
  • Burke L. Nutrición En El Deporte: Un Enfoque Practico. Médica Panamericana; 2009.