Reduserer trening under karantenen stress?

Under karantenen leter vi etter måter å distrahere oss selv samt redusere stress forårsaket av den nåværende situasjonen på. Trening kan bidra til å oppfylle begge disse behovene.
 

Et av de mest populære søkene på internett i løpet av denne perioden er hvordan man kan redusere stress forårsaket av denne situasjonen. Mange begynner med matlaging, lærer nye ferdigheter eller spiller et instrument. Det er imidlertid ett alternativ for å redusere stress under karantenen som skiller seg ut: trening.

I løpet av denne perioden oppdager vi mange ideer for å trene som om vi var på treningssenteret. Dette skyldes at fysisk trening ikke bare er en form for underholdning og distraksjon fra alt som foregår, det bidrar også til å redusere stresset og angsten som dukker opp av å være innestengt.

Det er mye som tyder på at fysisk trening er en effektiv måte å redusere stress på. Forklaringen på dette fenomenet dekker biologiske, fysiologiske og sosiale aspekter. I denne artikkelen skal vi oppdage årsakene til at trening under karantene kan hjelpe deg å bli bedre på mange måter.

Forandringer i kroppen etter en treningsøkt

Etter en treningsøkt går kroppen vår gjennom noen forandringer som har en positiv effekt på humøret vårt. Hjernen frigjør molekyler som dopamin, endorfiner og serotonin. Disse tre molekylene forårsaker en følelse av velvære og avslapning, noe som kan vare i flere timer etter økten er over.

 

Videre er det bevist at fysisk aktivitet opprettholder den nødvendige tilførselen av næringsstoffer til hjernen, noe som optimaliserer de kognitive prosessene (oppmerksomhet, hukommelse og persepsjon). Det er derfor man føler seg mer aktiv og våken etter en treningsøkt.

Mann trener hjemme

De stressreduserende forandringene foregår ikke bare i hjernen, men hele kroppen. Noen øvelser som yoga og Pilates fokuserer på kontrollering av pusten, en handling nært relatert til angst. Hvis du endrer måten du puster på, gjør den tregere og dypere, kan du redusere angst og emosjonelt stress.

De psykologiske årsakene til at trening under karantenen kan redusere stress

Årsakene til at fysisk trening bidrar til å bekjempe dette problemet går utover biologiske forklaringer. Det er noen psykologiske årsaker til at trening er fordelaktig for humøret ditt:

  • Det etablerer en rutine. Det er en rutine å sette av en time om dagen til å trene. Rutiner bidrar til å redusere usikkerhet og gir oss en følelse av kontroll over dagen vår. Det hjelper oss også å unngå å kaste bort tiden ved å ikke gjøre noe.
  • Det hjelper deg å sove. Fysisk trening kan hjelpe deg å sove bedre. Ikke bare fordi kroppen frigjør avslapningsfremkallende molekyler etter trening, men også fordi alt dette energiutslippet vil få deg til å føle behovet for å hvile om natten.
  • Det øker følelsen av å oppnå noe. Å gjøre små fremskritt og å se hvordan ditt fysiske utseende forbedrer seg skaper en følelse av velvære som er uforenlig med stress. Du trenger ikke å dra til treningssenteret for å trene skikkelig; med kreativitet og gjenstander du har hjemme kan du utføre en krevende treningsøkt i din egen stue.
  • Frigjør sinnet fra negative tanker. Mens vi trener kan sinnet våre fokusere på bevegelsene i stedet for de negative tankene. I de fleste tilfeller kommer stresser fra tanker om fremtiden og usikkerhet, ikke situasjonen i seg selv. Hvis du er i stand til å unngå disse tankene vil humøret ditt bli mer positivt.
Eldre kvinne trener hjemme

  • Det er en måte å få kontakt med andre på. For tiden er det mange som tilbyr klasser og workshops på internett. Å dra nytte av denne ressursen for å trene kan bidra til å redusere følelsen av isolering samt få oss til å føle oss som en del av et online fellesskap.

Reduser stress med trening under karantenen

Trening er en ideell aktivitet for å redusere stress når som helst. Under og etter treningsøkten går kroppen gjennom forandringer som forbedrer humøret ditt.

Videre har fysisk trening noen psykologiske effekter som har en positiv påvirkning på velværet ditt. Det er like viktig å ta vare på sinnet ditt under karantenen som å ta vare på kroppen din.

Under denne perioden er det viktig å sette av en time hver dag for å trene. Det er mange muligheter og kombinasjoner du kan følge. Fra roligere øvelser som yoga og Pilates som bidrar til å senke pusten vår til mer intense øvelser som krever mye energi og hjelper oss å sove.

  • Cornejo Callejo, P. (2017). El uso del ejercicio físico como intervención enfermera en pacientes con depresión leve y moderada.
  • Herrero, L. B., y Ferradaz, M. A. L. (2011). Aportes del ejercicio físico a la actividad cerebral. Lecturas: Educación física y deportes, (160), 1-7.