Sunne vaner å inkludere i livet ditt

08 juni, 2020
For å leve et sunt liv anbefaler vi at du prøver å ta i bruk noen sunne vaner. Det går imidlertid langt utover kosthold og trening. Finn ut mer nedenfor!
 

Hvis du ønsker å oppnå en bedre livskvalitet anbefaler vi at du inkluderer noen av de sunne vanene vi skal nevne nedenfor. Verdens helseorganisasjon definerer helse som «en tilstand av fullstendig fysisk, mentalt og sosialt velvære og ikke bare fraværet av sykdom eller svakhet». Les videre for å finne ut hvilke sunne vaner du bør inkludere i livet ditt.

Sunne vaner å inkludere i hverdagen: Tren sinnet ditt

Dette er et eksempel på en sunn vane som er lett å følge og som mange har en tendens til å glemme. Å trene sinnet ditt kan forhindre kognitiv nedgang og utbruddet av demens.

De vanligste øvelsene kan innebære hukommelse, vite hvordan man er oppmerksom, ha evnen til å fokusere samt lære nye ting.

Kvinne som mediterer foran et tempel

Et sunt og balansert kosthold

Et sunt og balansert kosthold bør inkludere frukt, grønnsaker, belgfrukter, fullkorn, nøtter og magre proteiner, siden alle disse matvarene vil være til fordel for kroppen din. Matvarene du spiser vil påvirke hjertehelsen, vekt, blodsukker og kolesterolnivå. Husk derfor å spise mye frukt og grønnsaker.

Et annet punkt du bør vurdere er hydrering. Det er viktig å drikke omtrent to liter vann om dagen. Dette bidrar til å kontrollere blodtrykket, regulere kroppstemperaturen, transportere næringsstoffer og forhindre forstoppelse.

 

Det bidrar også til å vedlikeholde avføringen blant mange andre ting. På den annen side gir sukkerholdige drikker bare tomme kalorier og bidrar til vektøkning.

Sunne vaner å inkludere i livet ditt: trening

Du bør trene minst tre ganger i uken; det vil hjelpe deg å vedlikeholde vekten og holde deg sunn.

Hvis du ikke er vant til å trene, bør du begynne gradvis med 15-minutters økter. Du kan for eksempel begynne med lett gange, løping, sykling, svømming og bruk av ellipsemaskin. Hvis du ønsker å bygge og definere musklene dine, bør du inkludere to eller tre dager med motstandstrening i rutinen din.

Sunne vaner Kvinne løper i parken

Sunne vaner å inkludere i hverdagen: God hygiene

En annen viktig sunn vane er å ha en god hygiene når det gjelder kroppen, klær og fottøy.

Nyt fritiden og sosiale forhold

Når du har ledig tid er det bra å utføre aktiviteter du liker. Forsikre deg om at du regelmessig møter venner og familie, prøver nye ting, tar deg en tur, leser en bok osv.

Unngå alkohol, medisiner og unødvendig medisinering

Å ta mye av disse stoffene kan gjøre deg avhengig av dem. Dessuten kan de forgifte kroppen din; røyking kan for eksempel forårsake lungekreft og hjerteinfarkt.

 

Få nok søvn

Selv om det er lurt å sove i 8 timer hver natt, vet vi at dette noen ganger ikke er mulig. Likevel bør du prøve å få deg minst seks timers søvn hver natt.

Ved å gjøre dette vil kroppen din hvile etter slitet i hverdagen. Ellers kan du oppleve problemer med mental og fysisk tretthet som kan føre til helseproblemer.

En kvinne som smiler mens hun sover

Videre er det viktig at du opprettholder noen sunne søvnvaner og unngår koffein fire til fem timer før du legger deg. Du bør også unngå å bruke datamaskinen før du legger deg.

Unngå stress og angst

For å unngå stress og angst kan du prøve noen puste- og avslapningsteknikker som yoga eller Tai chi. De kan hjelpe deg med å eliminere stress og lindre angst.

For å oppsummere er det mange sunne vaner du kan inkludere i hverdagen din for å holde deg sunn. Sørg for å gjøre alt du kan – følg et riktig kosthold, tren og tilbring kvalitetstid med venner og familie.

 

 

  • Killgore, W. D. S., Killgore, D. B., Day, L. M., Li, C., Kamimori, G. H., & Balkin, T. J. (2007). The effects of 53 Hours of Sleep Deprivation on Moral Judgment. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/30.3.345
  • Talbot, L. S., McGlinchey, E. L., Kaplan, K. A., Dahl, R. E., & Harvey, A. G. (2010). Sleep Deprivation in Adolescents and Adults: Changes in Affect. Emotion. https://doi.org/10.1037/a0020138
  • Banks, S., & Dinges, D. F. (2007). Behavioral and Physiological Consequences of Sleep Restriction. Journal of Clinical Sleep Medicine. https://doi.org/10.1055/s-0029-1237117. Neurocognitive
  • Wang, C., Bannuru, R., Ramel, J., Kupelnick, B., Scott, T., & Schmid, C. H. (2010). Tai Chi on Psychological Well-being: Systematic Review and Meta-analysis. BMC Complementary and Alternative Medicine. https://doi.org/10.1186/1472-6882-10-23
  • Telles, S., Gaur, V., & Balkrishna, A. (2009). Effect of a Yoga Practice Session and a Yoga Theory Session on State Anxiety. Perceptual and Motor Skills. https://doi.org/10.2466/pms.109.3.924-930