Tips for å øke energien og vitaliteten din

2 juni, 2019
Det å føle seg lat og tom for energi er ofte et problem i dagliglivet. Det får oss til å slutte å glede oss over alt vi oppnår hvis vi går rundt og føler oss trøtte og slitne. Det finnes mange måter vi kan overvinne denne ubehagelige følelsen på.

Vitalitet vil si å være dynamisk og full av energi. Det er viktig å ha vitalitet for å klare å gjennomføre våre daglige aktiviteter på en engasjerende måte. Her er noen enkle forandringer du kan gjøre med vanene dine for å øke energien og vitaliteten din. Nøkkelen til å klare å være produktiv og å ha en sunt og lykkelig liv er å vedlikeholde vitaliteten din.

Ha i tankene at det er fire forskjellige nivåer av energi:

  • Fysisk: her snakker vi om hvor fysisk sterk kroppen din er. Det er derfor viktig å ta så godt vare på den som du kan. Du kan få mer fysisk energi av å trene og å ha et sunt kosthold.
  • Emosjonelt: da handler det om følelser, tanker og oppførsel. For å ha det bra emosjonelt, må du lære å kontrollere følelsene dine. Du må ha et god forhold til andre, og tenke optimistisk.
  • Mentalt: du må ha en stor porsjon mental energi for å takle forskjellige problemer som kan dukke opp i hverdagen. Du må klare å vedlikeholde en balanse mellom familien, venner og jobb.
  • Åndelig: dette innebærer å reflektere over tingene du ikke har. Hvis du klarer å godta livet som det er og deretter fokusere på dine sterke sider, vil du kunne oppnå mye åndelig energi.
En smilende dame som likevel trenger øke energien.

Så, la oss se nærmere på dette for å få noen tips til hvordan du kan øke energien din:

Søvn

Det er viktig å få nok og god søvn om natten for å øke energien din og for å føle deg energisk. Mange mennesker sliter med søvn og burde derfor unngå å trene for sent på kvelden.

Unngå enhver form for fysisk aktivitet etter middagstid og rett før leggetid.

Vi anbefaler heller ikke å drikke koffeinholdige drikker som te eller kaffe, samt alkohol på kvelden. Disse stimulerer kroppen og kan holde deg våken i timevis.

En dame som sover og kan lade energien.

Videre bør du prøve disse tipsene: unngå gatelys som kommer inn i soverommet, at du ikke er oppslukt av noe du akkurat har lest eller sett på TV eller arbeidet med på PC. En annen avslappende metode som kan få deg til å stresse ned er å ta en varm dusj før du legger deg.

Sukker

For å føle seg energisk er det viktig å ha en rett blodsukkerbalanse i kroppen. For å unngå store svingninger i løpet av dagen er det viktig at du spiser nok proteiner ved hvert måltid, eller du kan spise litt nøtter eller frukt som snacks.

Du kan også spise komplekse karbohydrater som havremel, fullkornshvetebrød, grønnsaker og belgfrukter… De kan alle være en perfekt kilde til energi som blir nedbrutt sakte i blodsystemet.

Videre vil disse næringsstoffene gi deg en lengre metthetsfølelse slik at du slipper å gå å ha lyst på usunn mat hele tiden.

Til slutt vil vi nevne at du må unngå mat som har mye raffinert sukker. De gir deg en hurtig blodsukkerstigning, men kun en kort periode før det daler ned igjen og du ender opp med lave blodsukkernivå.

Kosttilskudd for å øke energien din

Kroppen din trenger et vidt spekter av vitaminer og mineraler for å klare å omdanne maten du spiser til energi. Vitamin B er grunnleggende for energiproduksjon.

Et annet veldig viktig vitamin er C-vitaminer. Studier viser at vitamin C er helt nødvendig for å danne karnitin, som spiller en viktig rolle for å frakte fettsyrer til cellene dine,og som videre bruker det for å gi deg styrke.

Jern er også noe du trenger for opprettholde energinivåene dine. Jernet hjelper til med å frakte oksygen til cellene.

Trening for å øke energien

Trening er helt nødvendig. Du trenger ikke voldsomme mengder med fysisk aktivitet. Ved kun 30 minutter daglig aktivitet, uansett om det er gange, sykling eller svømming, vil du merke forskjeller på energimengden i kroppen.

Trening reduserer stress, øker blodsirkulasjonen samt frakter oksygen og næringsstoffer ut i kroppen. Det hjelper videre på humøret og søvnen, samt at det beskytter skjelettet og selvfølgelig musklene.

Unngå dehydrering

For lite væske i kostholdet kan medføre dehydrering i kroppen som igjen kan føre til tretthet. Det er viktig og drikke masse vann i løpet av dagen. Andre drikker hjelper også til å få opp væskeinntaket. Bare husk at et overdrevent inntak av koffein ikke er optimalt hvis du ønsker å få bedre søvn.

Frukt og grønnsaker inneholder også masse vann for ikke å nevne næringsstoffer som er bra for deg.