Utholdenhetstrening: Unngå å sette helsa på spill

14 mars, 2019
Det vil alltid finnes risiko forbundet med hjerte- og karsystemet når du trener. Det er særlig tilfellet når det gjelder eldre mennesker. Ved å gjøre utholdenhetstrening tar du noen skritt for å forhindre dette, men høyintensitets trening kan også ha motvirkende effekt. Vi skal se på fire tips for å unngå å sette helsa på spill.

Utholdenhetstrening gir mange helsegevinster. Det øker forbrenningen av kalorier, bedrer åndedrettssystemet og sirkulasjonssytemet ditt. Likevel, det å strekke seg for langt kan medføre noen negative konsekvenser. Vi skal utforske hvordan du kan unngå å sette helsa på spill.

Du burde alltid huske disse triksene for å unngå å sette helsa på spill når du begynner med å svømme, løpe, sykle, gjøre CrossFit eller andre typer sport som øker pulsen. De følgende forslagene er noen måter du kan gjøre akkurat det på.

Fire triks for å unngå å sette helsa på spill når du driver med utholdenhetstrening

Det er av avgjørende betydning å ta noen forholdsregler for å ta vare på hjertet ditt og å gjøre det motstandsdyktig mot anstrengelsene du setter det til. Under skal vi gi deg noen retningslinjer du kan ha i tankene.

1. Være oppmerksom på dine begrensninger

Motivasjonen din, entusiasmen og lysten til å strekke grensene dine kan få deg til å oppnå flotte resultater. Du må likevel ikke strekke deg for langt og med det sette helsa på spill!

Kroppen din følger med på hva du gjør med den og vil si ifra når det er på tide å hvile eller ta en liten pause. Ikke ignorer dette. Særlig hvis du er eldre, for det kan føre til stress på ditt hjerte- og karsystem som det ikke klarer og takle.

2. Tenk på omgivelsene dine

Denne anbefalingen er høyst viktig på sommeren og vinteren. Veldig høye eller lave temperaturer kan være farlige når de blir kombinert med utholdenhetsøvelser.

Heteslag, dehydrering eller en plutselig endring i temperaturen kan medføre åndedrettsproblemer eller enda verre, hjerte- og karproblemer.

Du bør ikke sette helsa på spill, så følg disse rådene.

Vi mener ikke at du bør slutte å trene i disse sesongene. Du bør derimot tenke på å unngå tider på døgnet når det enten er veldig kaldt eller varmt. Videre tenke over om det er mye vind, luftfuktighet eller om det regner.

Til sist er det verdt å merke seg at om det er litt kaldt mens du driver med utholdenhetstrening, så kan det med noen forholdsregler være en fin kombinasjon. Det kan styrke immunforsvaret ditt og du kan oppleve økt ytelse, for å nevne noe.

Men det er altså ikke anbefalt for alle. En feil kan føre til en serie med konsekvenser hvis kald eller varm luft kommer ned i lungene dine.

3. Få en legesjekk før du går igang for å unngå å sette helsa på spill

Hvis du har tenkt å begynne med å konkurrere innen for en slags sport må du antagelig først få en medisinsk legesjekk. Har du tenkt å begynne trening av noe slag på egenhånd, med en personlig trener eller om du skal begynne med CrossFit timer så burde du kontakte legen din først.

Et EKG, doppler ultralyd eller en stresstest kan avsløre eventuelle problemer som kan oppstå og ødelegge for helsen for en atlet. Det å få grønt lys fra en lege gir deg en sikkerhet om at du kan takle en intens treningsøkt.

4. Planlegg treningen din med noen profesjonelle

Når du kombinerer alle disse tipsene, vil det hjelpe deg å unngå å sette helsa på spill. De passer bra sammen med veiledning fra profesjonelle som kjenner godt til utholdenhetstrening. Dette inkluderer både leger, som kan gi deg spesifikke svar om akkurat ditt tilfelle, og trenere, som er ansvarlige for å planlegge øvelser basert på det ovenstående.

Det å ha en trener som kjenner til ditt treningsnivå, familiebakgrunn, og eventuelle helserisikoer vil hjelpe deg til å planlegge treningen som du trenger. Dette vil selvfølgelig også forsikre deg om at du får en progresivitet i treningen som ikke skader deg på noen måte.

Husk å gjøre bruk av alle midler som du har tilgjengelig for å måle resultatene dine og fremgangen din. Teknologi tilbyr utrolige muligheter og hjelper deg til å vite når du må slutte.

En dame som glerder som over treningen.

Andre vaner som påvirker helsen til hjertet ditt

Rådene som er nevnt over handler om formen din. Du burde også tenke over følgende råd og tips som handler om hverdagen din, og å forbli frisk:

  • Reduser eller slutt helt med å tilsette salt.
  • Øk inntaket ditt av kalium, fiber og vitaminer.
  • Begrens inntaket ditt av mettet fett og transfett.
  • Drikk mindre alkoholholdige drikker og røyk mindre tobakk.
  • Ha et sunt kosthold, som inkluderer grønnsaker, frukt, fullkorn, fisk og tørket frukt. Du bør også ha et aktivt og sunt sexliv. Det er tross alt en bra måte og aktivere kroppen din på og det produserer hormoner som styrker metabolismen din.

Som en konklusjon vil vi gjerne legge vekt på viktigheten av regelmessig oppfølging og helsesjekk for ikke å sette helsa på spill. Selv om du ikke har noen synlige symptomer på at du har utviklet et problem, kan det noen ganger bli avslørt med en sjekk og behandlet før det blir et mer alvorlig problem. Når det gjelder tilstanden til hjertet ditt er ikke noe for mye.