Sommeren er rundt hjørnet! Har du valgt en sport enda?

12 januar, 2020
Når sommeren kommer, bør du ikke slutte å trene. I denne artikkelen skal vi vise deg de beste idrettene for denne årstiden. Ta notater og velg deg en favoritt!

Som vi alle vet, er sommeren synonymt med varmere temperaturer. For mange idrettsutøvere er dette en årstid der engasjement og motivasjon nesten forsvinner.

Sommeren bør imidlertid ikke bety at du må leve et stillesittende liv. Faktisk er det motsatt! I denne artikkelen skal vi hjelpe deg å velge ut en sport for sommeren.

Det er mulig å kombinere velvære og moro i ferien. Sommeren er en ideell årstid for å tilbringe mye tid utendørs og for å nyte det varmere været.

For idrettsutøvere er det en ideell årstid å utøve sport som ikke kan gjennomføres i løpet av de andre årstidene. Surfing eller strandfotball, for eksempel, er flotte alternativer for å holde deg i form samtidig som du har det moro med vennene dine i løpet av de varmeste månedene av året.

De følgene idrettene er ikke bare moro å gjennomføre, de er også passende for alle idrettsutøvere, fra nybegynnere til profesjonelle.

De beste idrettene for sommeren

løping på stranda

1. Løping på stranda

Å løpe i sanden på stranda er en av de beste måtene å holde seg i form på under de varmere månedene av året. Det er en sport som hjelper deg med å opprettholde formen, fremmer toning av musklene og løfter humøret.

Å løpe på hardere bakke krever mer styrke fra musklene, som krever mer energi enn andre typer trening. Dette betyr at du får bedre resultater på kortere tid.

Selvfølgelig, om du velger å løpe på stranden under sommermånedene, aldri glem å ta på solkrem. Solkrem beskytter huden din, så vel som solbriller og en hatt. Du må heller ikke glemme å drikke væske før, under og etter trening.

2. Svømming er en flott sport for sommeren

Som du vet, finnes det flere svømmestiler der hver og en av dem aktiverer forskjellige muskelgrupper. Når du svømmer tilbyr vannet ekstra motstand. Så egentlig har det ikke noe å si hvilken svømmestil du tar i bruk så lenge du beveger kroppen gjennom vannet.

Derfor er svømming en effektiv måte å forbrenne kalorier på. Når du svømmer trenes musklene og det kardiovaskulære systemet forbedres da svømming gjør hjertet og lungene sterkere. Faktisk er svømming anbefalt for å styrke musklene, men også for å bygge motstand.

svømming utendørs

3. Strandvolleyball

Strandvolleyball er ideelt for å tone kroppen siden setemusklene og lårene jobber uten stans. I tillegg blir musklene i magen og korsryggen godt brukt under en kamp.

Det er også en utmerket aktivitet for å få farge, samt perfekt for de som ønsker å få seg venner. Husk at det trengs minst fire personer for å starte et spill, da det spilles med to på hvert lag.

Det har, med noen unntak, de samme reglene som volleyball. Siden det spilles i sanden lar det oss imidlertid gjennomføre akrobatiske bevegelser uten å risikere skader fra tunge fall.

Hvis du ikke er vant til å drive med sport, må du huske å ha risikoen for skade i bakhodet, da hopp på en ustabil bake øker risikoen for forstuinger. Derfor er en god oppvarming av musklene og leddene avgjørende for å spille strandvolleyball.

Strandvolleyball er flott om sommeren

4. Strandfotball er passene om sommeren

De som elsker å spille vanlig fotball er heldige her. Strandfotball er en morsom og tilgjengelig aktivitet for alle typer idrettsutøvere.

Det er uten tvil en utmerket sport for å forbedre hastigheten og koordinasjonen din. Det hjelper deg også å ta raske avgjørelser da du må finne ut hvordan du skal unngå motstanderne dine på et slikt terreng.

Som du har sett i denne artikkelen, er det mange idretter du kan gjøre i løpet av sommeren. Du må imidlertid huske på å ta visse forholdsregler for å takle de høye temperaturene. Drikk mye vann og unngå å være i solen i for mange timer av gangen.

  • Soler, J. M. (1952). Natación. Natación. Publicado Mensualmente Por El Club Natación de Barcelona, 305, 228–230. https://doi.org/10.1016/S0304-405X(99)00053-7
  • Pérez-Turpin, J. A., Zmijewski, P., Jimenez-Olmedo, J. M., Jové-Tossi, M. A., Martínez-Carbonell, A., Suárez-Llorca, C., & Andreu-Cabrera, E. (2014). Effects of whole body vibration on strength and jumping performance in volleyball and beach volleyball players. Biology of Sport, 31(3), 239–245. https://doi.org/10.5604/20831862.1112435
  • Tilp, M., & Rindler, M. (2013). Landing techniques in beach volleyball. Journal of Sports Science and Medicine, 12(3), 447–453.