Syv utrolige fordeler med å løpe på stranden

· 6 mars, 2019
Det trenger ikke å være sommer for å dra nytte av å løpe på stranden. I løpet av resten av månedene av året vil ikke de fleste bruke stranden, så dette gjør strandløping enda mer behagelig.

Kanskje du er vant til å trene hele året, og ikke vet hvordan du skal fortsette å trene i ferien? Eller kanskje er det bare det motsatte, og du vil dra nytte av en sceneforandring? I denne artikkelen vil vi fortelle deg om de viktigste fordelene med å løpe på stranden.

Hvorfor løpe på stranden?

Om sommeren kan vi gjøre mange forskjellige friluftsøvelser, og ferier er ingen unnskyldning for å glemme treningen. Det kan til og med være den perfekte tiden til å starte en rutine som vil bli fulgt gjennom hele året.

Å løpe på stranden gir en følelse av glede, det er vanskelig å forklare i ord. Du må oppleve det selv! Å være i kontakt med brisen, lukten av havet, lyden av bølgene, solen og sanden. Det er ingen tvil om at det gjenoppretter energi. Det er mange fordeler med denne praksisen, inkludert:

1. Du eliminerer stress

Det faktum at vi unnslipper byen og forpliktelsene som følger med det betyr at det er avslappende i seg selv. Hvis du lider av stress på grunn av arbeidspress eller hverdagen, anbefaler vi at du løper på stranden.

Løpe barbent på stranden.

Det er ikke noe vakrere enn å trene omgitt av naturen. Du kan trene tidlig om morgenen for å få hele stranden til deg selv og unngå solbrenthet. I tillegg vil dette gi deg energi for hele dagen, og du vil ha mer tid til å gjøre ekstra aktiviteter.

2. Forbedringer av pusten

Når du trener trenger kroppen din en god mengde oksygen. Når du gjør dette på stranden kan du puste den reneste luften. Fuktigheten, luftkvaliteten og temperaturene som finnes på kysten, er langt bedre enn de som finnes i byen. Når du løper på stranden vil du på denne måten føle at du har mer styrke, energi og utholdenhet.

3. Du brenner mange kalorier

Til forskjell fra når vi løper på asfalt, eller på en annen flat overflate har vi et nytt hinder på stranden: sand.

Dette betyr at innsatsen vi trenger å gjøre er større, og derfor brenner vi flere kalorier som et resultat. I tillegg til dette må vi legge til at sommervarmen og fuktigheten får oss til å svette mer. Ikke glem å hydrere før, under og etter trening!

4. Reparere  arr

En av effektene av å løpe på stranden uten sko er at vi kan desinfisere typiske sår som vises på føttene. Så lenge vi passer på å rengjøre området godt slik at det ikke er sand der, har sjøvann en utmerket naturlig helbredelsesevne. Selv om du ikke er vant til det, prøv å trene barbeint, du vil merke forskjellen umiddelbart.

5. Det er perfekt som rehabilitering

Å løpe på sanden er flott hvis du har lidd en skade. Og hvis en del av treningen utføres i vannet kan vi nyte fordelene for knær, ankler, quadriceps, etc.

Helsefordeler ved å løpe på stranden.

6. Tar vare på leddene dine

Virkningen av sanden er mye mindre intensiv enn på asfalt. Derfor anbefales det at folk med leddproblemer løper på stranden hver morgen eller ettermiddag. De vil kunne trene uten å lide smerte på slutten av dagen.

7. Du vil øke balanse og stabilitet

Uregelmessigheten i sanden gir oss en ulik støtte som kan være svært gunstig. Du vil trenge balanse og får motstand i hvert trinn. Det vil derfor være lettere å løpe på stranden enn på et annet sted, som i en bypark.

«Den aller største rikdom er god helse.»