Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt

16 mars, 2020
Det er et av de grunnleggende målene for trening: å holde hjerte- og karsystemet vårt i optimal helse for å unngå potensielle problemer. Les denne artikkelen for å lære alt om fordelene ved kondisjonstrening.
 

Kondisjonstrening gir en rekke generelle helsefordeler, spesielt når det kommer til hjertet ditt. I denne artikkelen ønsker vi å fortelle deg hvordan kondisjonstrening hjelper hjertets helse. Kom i gang i dag!

Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt

En solid rutine med kondisjonstrening og et balansert kosthold er avgjørende for å opprettholde god helse, både fysisk og psykisk. Dette skyldes at kondisjonstrening tilbyr et bredt spekter av fordeler, fra vekttap til stressreduksjon.

Å holde seg i bevegelse gjør at hjertet kan pumpe blod gjennom hele kroppen mer effektivt. Mennesker som trener jevnlig reduserer risikoen for å lide av hjerteproblemer og -sykdommer.

Kvinne som jogger

For å sette ting i vitenskapelige termer har kondisjonstrening en positiv innflytelse på mitokondriene. Dette er cellene som er ansvarlige for å produsere energi til hele kroppen. De er en sentral del av tilpasningen slik at hjertemuskelen oppfyller kravene til øvelsen.

Konsistens er uten tvil det viktigste når det gjelder å høste fordelene av en rutine med kondisjonstrening. Hvis du ønsker å oppnå resultater må du opprettholde en regelmessig praksis.

 

Kondisjonstrening – også kjent som aerob trening – er en av de beste måtene å oppnå vekttap og å holde seg i form på. Fordelene med en vanlig kondisjonsrutine inkluderer:

1. Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt: forbedrer sirkulasjonen

Kondisjonstrening er perfekt for de som lider av åreknuter eller ødem som et resultat av å bruke for mye tid stående eller sittende. Det anbefales også for de som alltid har kalde hender eller føtter. Den venøse returen er bedre når du utøver aerobiske aktiviteter.

2. Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt: styrker hjertet

Hjertet er en muskel som krever trening, akkurat som biceps eller leggene. Når vi trener må hjertet gjøre en innsats for å pumpe blod rundt i hele kroppen. En kardiovaskulær rutine gjør det stadig sterkere. Som sådan vil det få den utholdenheten det trenger for å takle daglige aktiviteter eller å trene på treningsstudioet.

Kvinne som holder seg på brystet

Når vi trener blir hjertet sterkere og mengden hjertefibre i myokard (et av vevene som dekker det) øker. Dette gjør det lettere å pumpe blod.

3. Kontrollerer arterielt trykk

Videre, når hjertet pumper blod skikkelig, er det arterielle trykket balansert. Av denne grunn anbefales aerob trening for personer med høyt blodtrykk.

 

4. Reduserer fett i blodet

Når vi spiser usunt akkumuleres fett i arterieveggene. Dette hindrer blodet i å passere skikkelig og kan føre til hjertestans samt andre problemer. Hvis vi utøver kondisjonstrening kan vi gradvis redusere kolesterolet forårsaket av en arteriell blokkering.

5. Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt: hjelper oss ned i vekt

Dette har nær tilknytning til hjertets helse. Når du er overvektig må muskelen gjøre en større innsats for å pumpe blodet gjennom kroppen. Som sådan hjelper vi hjerte- og karsystemet ved å gå ned i vekt.

Hvordan kondisjonstrening hjelper hjertet ditt

6. Øker antall røde blodlegemer

Dette letter transporten av oksygen gjennom hele kroppen. På denne måten kan vi unngå at ekstremitetene mister følelsen eller blir kalde, selv i ekstreme temperaturer.

Hva slags kondisjonstrening er riktig for meg?

Nå som du er kjent med noen av de helsemessige fordelene ved kardiotrening er det på tide å velge den typen som lar deg høste fordelene. Ikke begynn kondisjonstrening helt plutselig, dette kan føre til smerter og skader.

Den beste tilnærmingen er å begynne gradvis og i ditt eget tempo. Husk at det å gjøre litt er mye bedre enn å ikke gjøre noe. Å lytte til kroppen din er den beste måten å vite om du er på rett vei eller ikke på. Reduser intensiteten, stans eller endre aktiviteten om nødvendig.

 

Hva er de beste alternativene når det gjelder kondisjonstrening? Du kan bevege deg i et mer akselerert tempo enn vanlig, eller gjøre en innsats for å løpe i parken. Andre alternativer inkluderer svømming, sykling, tennis, badminton og hoppetau. Aerobics og dans er også gode alternativer.