Når du svetter, går du da ned i vekt?

27 februar, 2019
Svetting er en mekanisme som kroppen aktiverer når temperaturen blir for høy. Kroppen prøver å opprettholde den rette temperaturen og av den grunn, sender hjernen signal til svettekjertlene. Disse kjertlene begynner deretter å frigi vann.
 

Mange tror sterkt på ideen om at du går ned i vekt når du svetter. Det er vanlig å se folk som trener med masse klær på: med plastikk og alle mulige slags tilbehør, for å øke mengden svette de frigjør.

Dette er allikevel en feilaktig oppfatning. Selv om svetting er fordelaktig for kroppen ved at det eliminerer giftstoffer og kalorier, er ikke svette direkte relatert til å gå ned i vekt.

I denne artikkelen, skal vi gi deg noen ting som er verdt å tenke på, for å hjelpe deg til å forstå hvorfor du ikke går ned i vekt når du svetter.

Forstå hvordan svette fungerer

Når svette fordamper, tar den med seg noe av varmen, og dermed senkes kroppstemperaturen. Kroppen svetter mest når det er varmt eller høy luftfuktighet. Hver person svetter forskjellige mengder, avhengig av størrelse, vekt og fysisk tilstand.

Hva skjer i kroppen når du svetter?

En stor person svetter vanligvis mer, fordi hans eller hennes kropp må kjøle ned en større mengde fett. For de som er i bedre fysisk form, er kjølesystemet mer effektivt og vil hjelpe dem med treningen.

Svette inneholder i hovedsak vann, sukker, mineralsalter og avfallsprodukter. Etter å ha trent og svettet mye, er det mulig for en person å veie mindre. Dette kan dermed gi den feilaktige ideen om at du har gått ned i vekt.

 

Det er sånn, at dette vekttapet er midlertidig. Dette er kun tap av væske og midlertidig dehydrering, som må tas raskt hånd om, for å unngå alvorlige helseproblemer.

Ved å drikke vann, vil vekten komme tilbake og den falske ideen om at de har gått ned i vekt gjennom å svette vil raskt forsvinne.

Forbrenner du fett og går ned i vekt når du svetter?

Kroppsvekt elimineres ikke gjennom svette. Det oksiderer og brukes som energi når du utfører en form for fysisk aktivitet. Jo mer energi kroppen trenger for å trene, desto mer fett kreves det fra cellene.

På den måten, er det et indirekte forhold mellom svetting og fettforbrenning. Når man utfører intense øvelser, vil kroppen aktivere svettemekanismen ved å øke temperaturen. Dette vil kreve mye energi, så kroppen vil forbrenne fett for å kunne skaffe denne energien.

Så, selv om svette ikke direkte leder til at du forbrenner fett, vil den energien kroppen trenger for å aktivere svettemekanismen forbrenne fett.

Derfor, vil det ikke hjelpe å bruke forskjellige triks for å svette mer. Det er ikke svetten i seg selv som hjelper deg til å forbrenne fett, men aktiviteten som fører til det. Du går ikke ned i vekt når du svetter. Istedenfor, kan du gå ned i vekt ved å gjøre den øvelsen som får deg til å svette.

Det kan være farlig å prøve å svette mer.
 

Det kan være farlig å prøve å svette mer

Hvis du kunne gå ned i vekt bare ved å svette mer, ville det være nok å ha på en ullkåpe midt på sommeren og stå under den varme solen en stund. Men dette fungerer selvfølgelig ikke.

Det er noen som trener på veldig varme steder, eller som har på mye klær når de trener. Andre snurrer plastikk rundt livet, og tenker at de kan forbrenne mer fett. Men det er faktisk sånn, at overdreven svetting kan føre til dehydrering.

En muskel som er dehydrert, har en større risiko for skade. Dens elastikk og evne til å trekke seg sammen er ikke like effektiv. Konsekvensen kan bli en betydelig skade i kroppen hos den som trener. Det er viktig å huske på at en dårlig hydrert kropp ikke tåler økt temperatur. Det er alltid nødvendig å tilføre nok væske før, under og etter fysisk aktivitet.

Mengden væske du bør få i deg i forhold til trening er også viktig å tenke på. Selv mild dehydrering kan føre til svimmelhet og hodepine. Alvorlig dehydrering, kan derimot være mer alvorlig og til og med føre til sykehusinnleggelse.

Uavhengig av hva du måtte tro, går du altså ikke ned i vekt når du svetter. Den beste måten å gå ned i vekt på er ved å forbrenne kalorier som du inntar.

Av den grunn, er et balansert kosthold og regelmessig fysisk aktivitet en mye tryggere og mer effektiv metode, for å gå ned i vekt.

 
  • Sawka, M. N., Burke, L. M., Eichner, E. R., Maughan, R. J., Montain, S. J., & Stachenfeld, N. S. (2007). Exercise and fluid replacement. Medicine and Science in Sports and Exercise. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31802ca597
  • Coyle, E. F. (2004). Fluid and fuel intake during exercise. In Journal of Sports Sciences. https://doi.org/10.1080/0264041031000140545
  • Godek, S. F., Bartolozzi, A. R., Peduzzi, C., Heinerichs, S., Garvin, E., Sugarman, E., & Burkholder, R. (2010). Fluid consumption and sweating in national football league and collegiate football players with different access to fluids during practice. Journal of Athletic Training. https://doi.org/10.4085/1062-6050-45.2.128