Fem grunner til at du ikke ser resultater fra trening

1 april, 2019
Hvis du tar deg tid til å trene på treningsstudioet, men knapt ser noen resultater eller endringer, kan det hende at noe ikke stemmer. Finn ut mer i denne artikkelen.

Hvis du nylig har begynt trening i treningsstudioet, vil du sannsynligvis se noen endringer i utseendet ditt. Når du ser resultater fra alt ditt harde arbeid er målet oppnådd. I den følgende artikkelen vil vi fortelle deg hovedgrunnene til at du kanskje ikke ser de resultatene du forventer.

Hvorfor ser jeg ikke resultater fra treningen?

Dette spørsmålet blir stilt av flere personer enn du kanskje tror. Dette skyldes at vi ofte gjør flere feil som ikke tillater oss å gå videre. Det kan til og med føre til at vi gir opp vårt ønske om å trene. Hvis du ikke ser resultater fra treningen, kan det skyldes en eller flere av følgende grunner:

1. Du stopper når du føler ubehag

Ingen kan nekte for at trening krever innsats. Men når vi slutter å trene fordi vi føler litt ubehag får vi ikke de resultatene vi forventer. Det er sant at når trening blir vondt, kan det være på grunn av en skade, men vi refererer til  å stoppe helt, akkurat når musklene begynner å bli mottagelige.

Husk at hvis muskulaturen lider er det fordi musklene prøver… og det er det som får deg til å se resultater! Ikke stopp når du tror det er vanskelig, sett målet høyere og bruk styrken din til å fullføre settet.

Vondt i ryggen.

2. Du følger ikke en bestemt rutine

For noen mennesker er treningsrutinen kjedelig, og det er derfor de hopper over det. Det er en god idé å endre øvelsene etter et par uker, slik at musklene fortsetter å gjøre fremgang.

I tillegg må du følge forskjellige rutiner for å møte dine mål. Det er ikke det samme hvis målet ditt er å gå ned i vekt som det er å definere musklene eller leges fra en skade. Det er viktig å snakke med treningsinstruktøren og fortelle dem hva du vil oppnå.

3. Du er utålmodig

Vi kunne hevde at dette er en av hovedgrunnene til at du ikke ser resultater fra treningen. Vi er alle skyldige i å ville ha alt med det samme! Men realistisk sett kan vi ikke forvente å miste 10 kilo på en uke, eller få muskler som en bodybuilder på en måned.

Kanskje du ikke har latt kroppen din fått nok tid til å forandre seg. Derfor er det alltid bedre å sette små mål, i stedet for et stort mål som vil ta mer tid å oppnå. På denne måten vil du alltid være motivert, og du vil se resultater.

Knebøy med vekter.

4. Du løfter feil mengde vekt

Det spiller ingen rolle om du løfter mer eller mindre vekt enn nødvendig. Uansett kan det være grunnen til at du ikke ser resultater fra treningen din. De som legger for mye vekt på vektstangen eller på maskinene kan lide av skader. I tilfeller hvor vekten er lavere vil ikke musklene reagere like effektivt.

Mange kvinner gjør feilen at de ikke å løfter nok vekt, i frykten for å bli for stor. Menn kan de løfte for mye vekt, kanskje fordi de tror at de vil bli merket som «svake» hvis de Ikke løfter veldig tungt. Men alle skal alltid jobbe i sitt eget tempo.

5. Du er stillesittende det meste av tiden, noe som kan føre til at du ikke ser resultater

Det er meningsløst å gå til et treningsstudio tre ganger i uka, eller møte med en vektløftingtrener hver ettermiddag hvis du er stillesittende i mange timer. Eller ikke gjør noen annen ekstra fysisk innsats som for eksempel å bære handleposer eller gå i trappene.

Hvis du ikke ser resultater fra treningsstudioet er du kanskje ikke aktiv nok, klasser og rutiner må stå i stil med livsstilen din. Bare å gå på treningsstudioet alene er ikke en magisk løsning.

Til slutt må vi ikke glemme kostholdet vårt, da dette er svært viktig for å oppnå det vi ønsker. Enten vi vil gå ned i vekt, gå opp i vekt eller få muskelmasse. Rådfør deg med en spesialist for å sette opp en diettplan i henhold til dine behov.

“Kroppen din skal alltids klare å løpe. Det er hjernen du må overbevise»