De fantastiske fordelene med å spise tørre nøtter

22 april, 2019
Velg det alternativet du liker best! Disse er bare noen tørre nøtter du kan legge til kostholdet ditt: mandler, cashewnøtter, hasselnøtter, peanøtter, pistasjnøtter og pinjekjerner.

Tørre nøtter er de som ikke har juice. De er nøtter med svært harde skall som inneholder en vannprosent på mindre enn femti.

Energiinnholdet i tørre nøtter er svært høyt. De er preget av å ha høye nivåer av protein og fett, og i mange tilfeller også B-vitaminer. Dessuten er de noen av de få matvarene som inneholder fosfor.

Fordelene med tørre nøtter

Tørre nøtter kan bidra til å forhindre noen krefttyper fordi de inneholder vitaminer B og E, kobber, jern, fosfor, kalium og selen.

Det høye fiberinnholdet bidrar til å forhindre forstoppelse og utbruddet av tarmsykdommer.

De gir en stor mengde kalorier; ca 500 kalorier per 1000 gr.

Tørre nøtter og tørket frukt.

Disse matvarene inneholder folsyre og en aminosyre (lysin) som bidrar til å forebygge vaskulære problemer.

Tørre nøtter styrker beina dine, fremmer vekst og forhindrer osteoporose på grunn av det høye kalsiuminnhold. Dette gjør dem til ideelle erstatninger for meieriprodukter og perfekt for mennesker som er laktoseintolerante.

-Innholdet av oljesyre og linolsyre kan bidra til å forbedre blodsirkulasjonen, hjertehelsen og normalisere kolesterolnivået.

Tørre nøtter er ideelle for kvinner som lider av symptomer i  overgangsalderen. Dette skyldes at de er en kilde til fytoøstrogener, de reduserer den negative effekten av overgangsalderen og bidrar til å forhindre de karakteristiske hetetoktene.

-For folk som har anemi vil jerninnholdet i disse matvarene være svært gunstig.

-De anbefales for å øke fruktbarheten hos menn fordi de fremmer bevegelsen av sæd, da de inneholder høye nivåer av sink og selen.

– Hvis du spiser hasselnøtter, kan du redusere risikoen for å lide av arteriosklerose på grunn av sporelementene de inneholder.

– Tørre nøtter har høyt omega-3 innhold, som er bra for folk som lider av leddgikt.

Hvis du spiser tørre nøtter i tjue dager eller mer, kan du muligens redusere et dårlig kolesterolnivå.

Nøtter mot høyt kolestrol.

De hjelper nervesystemet på grunn av deres beroligende effekter; utmerket for de som lider av sår.

Hva du bør vurdere når du spiser tørre nøtter

Du bør lagre alle tørre nøtter i passende beholdere, i tørre og godt ventilerte områder.

Hvis du spiser mandler og valnøtter, kontroller at de er fullt modne. Hvis du ikke gjør det, er det fare for at de kan inneholde noe giftig stoff.

-Det er veldig vanlig å ha en allergi mot nøtter; sørg for at du ikke har noen sekundære reaksjoner når du spiser dem.

-Tørre nøtter er ikke anbefalt for personer med problemer som høyt blodtrykk eller fedme, de som er på diett eller har en allergi mot noen typer nøtter.

-Hvis du spiser ristede tørre nøtter, kan de miste komponentene sine. Så det er å foretrekke å spise dem rå, tidligere gjennomvætet i vann i ti minutter.

Noen flere anbefalinger

Det anbefales ikke å spise dem saltet siden salt oppfordrer deg til å drikke for mye, noe som kan overbelaste nyrene.

På den annen side kan nøtter ha alvorlige konsekvenser for mennesker som lider av hypertensjon. De favoriserer herdingen av fettet som begynner å samle seg i kroppens vev og beholder vann. Dette kan forårsake cellulitt.

-Det anbefales å spise tørre nøtter hver annen dag. Seks kokte kastanjer, eller en håndfull hasselnøtter.

-Vi foreslår at de blir en del av frokosten, snacks og hovedretter, samt salater, sammen med fersk ost, belgfrukter og frokostblandinger.

Nøtter som snacks.

-Forbruk av tørre nøtter er best egnet for idrettsutøvere og små barn i konstant aktivitet, samt for de som utfører intens intellektuelt arbeid. Dette skyldes at de inneholder organisk fosfat, og fosfor er et spesielt viktig element i hjernens metabolisme.

Som vi har sett i denne artikkelen, har nøtter flere fordeler, men du bør også vurdere når og hvordan du spiser dem.

«Motivasjon er det som får deg igang, vaner er det som får deg til å fortsette.»
-Jim Ryun-