Fordelene med å bake maten i stedet for å fritere den

12 januar, 2020
I dagens artikkel skal vi se på hvorfor det er bedre å bake mat enn å fritere den. Vi skal også foreslå en smakfull oppskrift du kan tilberede i ovnen.
 

Blant de forskjellige måtene vi tilbereder mat på, vil det å fritere maten i stedet for å bake den tilsette mer fett i kostholdet vårt. Uansett om det er behandlet eller organisk mat. Sannheten er at det å bake og steke maten er bedre måter å tilberede mat på, og det er også billigere!

I vår hektiske, moderne hverdag har vi en tendens til å tro at det er raskere og mer økonomisk å fritere maten vår.

Hvis vi stanser for å tenke litt, vil vi imidlertid ta fordelene med å bake maten i ovnen i stedet for å fritere den i betraktning. Ikke bare vil vi spare tid og penger, vi vil også oppnå en sunnere livsstil.

Åtte grunner til å bytte fra å fritere maten til å bake den.

Bakt fisk

  1. Transfettet til stede i oljen vi bruker for å fritere maten er assosiert med herding av arteriene. De øker risikoen for hjertesykdommer og hjerneslag.
  2. De øker nivåene av LDL, som er det «dårlige kolesterolet» og reduserer mengden HDL, som er det «bra kolesterolet».
  3. Fettrike matvarer øker risikoen for fedme og diabetes type 2.
  4. Mesteparten av friterte matvarer inneholder MSG (natriumglutamat) som er et stoff som bryter ned kalsium, og skaper problemer i leddene.
  5. Oljene vi bruker for å fritere maten er rike på flerumettet fett. Som et resultat brytes de ned raskt for å skape aldehydkomponenter. Disse komponentene øker risikoen for nevrologisk sykdom.
  6. Det å fritere mat ødelegger næringsstoffene og tilsetter fett og tomme kalorier.
  7. Et annet negativt punkt er at fritert mat fører til at de naturlige kroppsfiltrene fungerer i et underskudd. Dette er spesielt sant når det gjelder nyrene.
  8. Når matvarer rike på karbohydrater når høye temperaturer under friteringen, produserer det akrylamid, som er kreftfremkallende.
 

Fordeler med å bake maten

Den største fordelen med å bake maten i stedet for å fritere den er at matens næringsverdi holdes intakt. I tillegg tilbereder du mat med mindre fett og færre kalorier.

Fritert kylling

Å bake maten i ovnen er trygt og varmen er tørr og jevn. Maten stekes fra utsiden og fanger saftene og næringsstoffene, som vitaminer og mineraler, på innsiden. Siden de ikke krever tilsatte oljer påvirker de ikke kolesterolnivået vårt.

Det er viktig å kjenne til den riktige temperaturen og tiden du trenger for å bake maten du tilbereder. Eksperter anbefaler også å forvarme ovnen før du bruker den. På denne måten vil du sette temperaturen og holde den konstant.

Videre finnes det mange matvarer du kan tilberede i ovnen. Disse inkluderer fjærkre, fisk, gris, lam, brød, pizza, pasta, grønnsaker, ris, kjeks og kaker.

Et sunt alternativ: fritere maten i ovnen

Vi kan ikke nekte for at visse matvarer er utmerkede når de friteres. Et eksempel er de med en sprø overflate. Vi kan uansett oppnå dette ved å bruke en vanlig stekeovn uten å innta for mange kalorier.

Det finnes et fantastisk utvalg av mat du kan tilberede i ovnen. Disse inkluderer egg, kroketter, potet, fiskepinner, empanadas og mange flere. Å tilberede mat på denne måten betyr at du kan beholde smaken og den originale teksturen.

 

Som et utmerket og sunt alternativ, kan du tilberede smakfull fritert kylling i ovnen ved å følge denne enkle oppskriften:

  • Ingredienser: 30 gram smør, 65 gram hvetemel, en klype paprika, en klype salt, pepper og kylling i biter.
  • Tilberedning: Forvarm ovnen til 190 grader og smelt smøret i et stekebrett. Bland mel, paprika, salt og pepper i en bolle. Dekk kyllingen med denne blandingen og stek i ovnen på 30 minutter på hver side.
Bake maten: kyllingvinger

Flere alternativer til å bake maten i stedet for å fritere den

Et annet alternativ til å bake maten er å grille den på grillen. Det er enkelt nok og krever bare tørr ved eller kull og en grill. Maten beholder vitaminene og mineralene, og det er ingen grunn til å tilsette olje eller andre typer fett.

Maten oppnår en sprø tekstur i tillegg til å holde seg fuktig og saftig inni. Du kan grille hvitt og rødt kjøtt i tillegg til frukt som bananer, ananas, epler, jordbær og mange flere.

Grilling tilsetter en spesiell smak, og noen matvarer kan brukes som tilbehør til en spesiell rett. Dette er tilfellet for paprika, som er rike på antioksidanter, så vel som løk, sopp, asparges og avokado.

 

Å steke maten på en grillpanne er et annet enkelt alternativ. Det er raskt og økonomisk når vi ønsker å følge en sunnere livsstil. De fleste matvarer kan tilberedes på denne måten.

Som en konklusjon kan vi ta beslutningen om å forandre livsstilen vår ved å prøve disse forskjellige måtene å tilberede mat på. Som et resultat vil dette la oss beskytte helsen og forlenge livet vårt.