Sunne ideer til snacks for idrettsutøvere under karantenen

21 mai, 2020
Er det mulig å snacke mellom måltidene samtidig som man opprettholder et sunt kosthold? I den følgende artikkelen skal vi foreslå noen sunne ideer til snacks for idrettsutøvere.
 

Helsekrisen forårsaket av COVID-19 har snudd livet til mennesker over hele verden på hodet. Å holde seg hjemme kan være kjedelig og motarbeidende, ikke bare for samfunnet generelt, men også for idrettsutøvere. Midt i denne situasjonen er det en logisk fristelse å småspise fordi man kjeder seg. Finnes det en måte å gjøre dette på uten å påvirke helsen din? Er det noen sunne ideer til snacks vi kan prioritere under denne karantenen?

Sunne ideer til snacks mellom måltidene

Å snacke og småspise mellom måltidene er en voksende tendens, spesielt blant studenter. Dette i følge en artikkel publisert i det spanske tidsskriftet Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria. Når det gjelder idrettsutøvere kan småspising sammenfalle med inntaket før trening. Å innta en høy prosentandel karbohydrater kan derfor forbedre den atletiske ytelsen.

Det er en rekke strategier relatert til kosthold som idrettsutøvere kan ta i bruk gjennom treningsøkten. Når de løfter vekter ønsker de kanskje å forbedre rekorden sin. Å trene mens man faster er enda en strategi mange benytter seg av når det gjelder å forbedre ytelsen og kroppssammensetningen sin.

Det må være tydelig at denne strategien må rettferdiggjøres og bare foregå under treningen. Det er aldri en god idé å benytte seg av denne strategien dagen før en konkurranse. Hvis det ikke gir den ønskede effekten kan det forårsake problemer.

Sunne ideer til snacks

Nedenfor skal vi vise deg noen sunne alternativer til snacks for idrettsutøvere. Med målet om å høste så mange fordeler som mulig, anbefaler vi å snakke med en ernæringsfysiolog for å implementere dem i et sunt og balansert kosthold.

 
  • Sylteagurker, men vær forsiktig med saltet!
  • Søtpotet eller potet i mikrobølgeovnen.
  • Naturlige eller ristede nøtter.
  • Muslinger.
  • Ristet brød med tomat og olivenolje.
Peanøtter

  • Grillspyd med reker og grønnsaker.
  • Gazpacho
  • Frukt: det å ha en skål med vasket og oppskjært frukt i biter i kjøleskapet gjør ting enklere.
  • Fersk gulrot.
  • Grønnsaks-, potet- og søtpotetchips: kutt grønnsakene i tykke biter og dehydrer dem i ovnen eller mikrobølgeovnen.
  • Hummus.
  • Cherrytomater.

Andre, mer avanserte, sunne alternativer til snacks

Popkorn

I følge en rapport fra FAO vokser kommersialiseringen av mais stadig. Dette kornet inneholder kalium, fosfor, magnesium og alle vitaminer unntatt B12. Videre er det et glutenfritt korn, som betyr at det er til stede i mange oppskrifter for personer med cøliaki.

Popkorn utgjør en veldig sunn og allsidig matvare å kose seg med, som er hvorfor det er på vår liste over snacks. For å tilberede det trenger du mais som kan poppes, olivenolje, salt, favorittkrydret ditt og en bolle som tåler mikrobølgeovnen. Bollen kan være keramisk eller silikon og bør ha et lokk med damputslipp.

Følg deretter disse tre trinnene:

 
  • Ha maisen, litt olivenolje, salt og krydder i bollen. Du kan bruke hvilken som helst type krydder, fra paprika til karri.
  • Videre setter du bollen i mikrobølgeovnen i to og et halvt minutt. Tiden kan variere avhengig av hvor kraftig mikrobølgeovnen din er.
  • Til slutt kan du tilsette topping. Et alternativ er mørk sjokolade for deg som foretrekker en søtere variant.

Nachos av kokebanan

Dette er en sunn snacks som er enkel å tilberede og som bare krever tre ingredienser: kokebanan, olivenolje og favorittkrydderet ditt. Prosedyren for å tilberede nachosen består av de tre følgende trinnene:

  • Kok først kokebananen i noen minutter. Videre tilsetter du en skje ekstra virgin olivenolje, salt og pepper. Mos så bananen.
  • Spre blandingen jevnt mellom to ark bakepapir og stek i ovnen i flere minutter. Skjær i trekanter og stek til de blir sprø.
Nachos med ostedip

Når nachosene dine er klare kan du servere dem med guacamole eller hjemmelaget salsa. For å lage guacamole trenger du bare en avokado og sitron. Mos avokadoen og tilsett sitronsaft, du kan variere mengden etter hvor mange porsjoner du ønsker å lage. Hvis du ønsker kan du tilsette tomat hakket i små biter, rødløk, hvitløk og en klype salt.

 

Hva skal du drikke?

Mange nyter tradisjonen av å drikke en alkoholholdig drikke før middag, og da spesielt i helgene. Det er ingen tvil om at mange ønsker å fortsette med denne tradisjonen under karantenen. For de som bor alene har videosamtaler blitt et økende sosialt fenomen. Om du så ønsker å holde deg sunn i løpet av denne perioden uten å gå glipp av en tradisjon, hva kan du drikke?

Som en forrett til å følge drinken din kan du velge et av de alternativene vi nevnte ovenfor. Når det gjelder hva du kan drikke skal vi nå komme med noen alternativer.

Husk at alkoholholdige drikker ikke er det beste alternativet for idrettsutøvere da de kan senke forsvaret ditt. Vi anbefaler derfor de følgende alternativene:

  • Infusjoner med isbiter og en sitronskive.
  • Vann eller kullsyreholdig vann med fruktskiver for å tilsette smak (du kan også lage en smoothie).
  • Tomatjuice.
  • Alkoholfri øl.

Nyt våre sunne ideer til snacks uten å ofre noe

Foretrekker du rett og slett å spise sunt? Er du redd for å legge på deg noen ekstra kilo under karanteneperioden? Uansett tilfelle vil disse alternativene vi har kommet med i denne artikkelen være nyttige. Prøv deg frem og velg deg en favoritt!

 
  • Iglesias MT et al. 2013. Estudio nutricional en un grupo de estudiantes universitarios madrileños. Nutr clín diet Hosp, 33(1), 23-30.
  • García Lizama A. 2019. El mercado mundial de los cereales: situación política mundial y perspectivas para la próxima década.
  • Guillén-Sánchez J et al. 2014. Características y propiedades funcionales del maíz morado (Zea mays L.) var. subnigroviolaceo. Scientia Agropecuaria, 5(4), 211-217.