Triks og teknikker for å akselerere metabolismen din

25 mars, 2019
Metabolismen din påvirker vekttap direkte. Hvis stoffskiftet ditt er veldig sakte vil det få deg til å gå opp i vekt, men hvis du klarer å øke hastigheten blir det lettere å gå ned i vekt.

Hvis du kan akselerere metabolismen din vil kroppen bearbeide mat raskere og konvertere den til energi som du bruker til hverdagslige aktiviteter. Derfor er det så viktig at dette skjer når du vil gå ned i vekt. I denne artikkelen vil vi utforske triks og teknikker for å akselerere metabolismen.

Tips for å akselerere metabolismen din

Metabolismen din kan være grunnen til at du går ned i vekt, eller ikke synes å miste noe vekt i det hele tatt. Hvis den er for langsom vil det ta lengre tid for deg å fordøye mat. Og jo mer tid maten bruker i kroppen din, desto vanskeligere blir det å slanke seg. Vi har noen tips for deg, for å hjelpe deg med å endre denne situasjonen:

1. Spis mer protein

Det er en type rangeringssystem for mat for å indikere mengden «termogenese indusert av diett» (DIT). Jo høyere DIT, jo hardere jobber kroppen, eller enda bedre, desto mer blir stoffskiftet akselerert.

Øk metabolismen din med riktig kosthold.

Proteiner er en del av næringsstoffet med mest DIT. Faktisk er vann en del av samme gruppe. Det er derfor du bør drikke minst to liter hver dag, hvis du vil hydrere deg selv mens du opprettholder vekten din.

2. Skaff deg muskler

For å holde musklene i god form må du brenne flere kalorier og unngå å beholde ditt lagrede fett. Som sådan vil det å ha en god mengde muskler øke stoffskiftet.

Muskler brenner energi for å omgjøre det til varme og for å balansere kroppens temperatur. Dette skjer både vinter og sommer. En god måte å akselerere denne prosessen på er å inkludere vekttrening i rutinen din.

3. Spis en skikkelig frokost

Når du spiser riktig om morgenen reagerer kroppen på en god måte, dette skyldes at du får næringsstoffer etter mange timers søvn. Med en god frokost vil kroppen din ha energi og redusert appetitt gjennom dagen, siden nivåene av insulin og glukose vil forbli stabile.

Smilende kvinne med frukt og te.

Hva skal en komplett frokost inneholde? Meieriprodukter, frokostblandinger og frukt. Du trenger også tørket frukt og egg.

4. Gjør høy intensitetstrening

For tiden kjent som HIIT, er dette en veldig interessant måte for deg å øke metabolismen din og kombinere det med vektløfting. Høy intensitet trening er 100 prosent kardio som er perfekt for å brenne kalorier og energi.

Sprint når du sykler (ute eller på en stasjonær), løp på tredemølle eller gjør sit-ups. HIIT-metoden er en av de mest effektive treningsmetodene. Og det beste er at klassene er kortere enn andre: mellom 20 og 30 minutter. Rutinen er ganske intens, og det kan være vanskelig for deg å henge med i begynnelsen.

5. Senk kaloriinntaket ditt

Jo mer du brenner kalorier og jo raskere metabolismen din fungerer, jo mindre fett bruker du. Derfor bør du spise mer protein – som vi tidligere nevnte – så vel som karbohydrater som øker termogenesen.

Det er bedre å spise mange små og sunne måltider hver dag i stedet for to store måltider, inkludert middag. Valg for sunn snacks: frukt, nøtter og meieriprodukter – for når sulten slår til.

Bolle med frukt og nøtter.

6. Følg et metabolsk diett

Det er ikke vanskelig å følge en metabolsk diett og det meste av maten du trenger og spise er lett å finne. For eksempel er det svært viktig at du drikker grønn te daglig, og konsumerer produkter som inneholder gode mengder omega 3 fettsyrer. Laks eller tunfisk.

Grønn te inneholder antioksidanter og bidrar til å ta av kilo, mens fisk reduserer blodsukkernivået og opprettholder leptinresistens. Leptiner er en av de mange hormonene som hemmer sult og gjør at vi kan gå ned i vekt.

Det er viktig å være oppmerksom på hormonens rolle, om de senker eller akselererer stoffskiftet. Hormonelle forandringer kan virke mot deg. Det er derfor du bør konsultere legen din for å vite hvilken vekttapsmetode som er den sunneste og mest effektive for deg.

«Du klarer ikke alt med en positiv tankegang, men det kommer til å hjelpe deg å klare alt bedre enn negativ tankegang gjør.»
-Zig Ziglar-

Ballesteros, A Chico; Gamboa Ramon Alberto, A. L. V. (2010). Dietoterapia, nutrición clínica y metabolismo. Diaz de Santos. https://doi.org/10.3305/nh.2010.25.6.5134