Spiser du sunt men går ikke ned i vekt?

18 februar, 2019
Menneskekroppen fungerer som en maskin, der ingen system er helt uavhengig. På en eller annen måte fungerer alt sammen, og dermed må vi ta hensyn til dette når vi ikke går ned i vekt selv om vi spiser sunt.

Mange tror kanskje at de har et sunt kosthold men de går ikke ned i vekt. Imidlertid kan de bare vurdere kvaliteten på maten; det vil si om de bruker lette eller sukkerfrie produkter. Men god ernæring går langt utover disse parametrene.

I tillegg til riktig ernæring for å oppnå de ønskede resultatene (miste vekt er vanligvis det viktigste), kommer faktorer som å tygge maten riktig med i beregningen. Å spise godt er en del av en sunn livsstil. Det er også viktig å holde stressnivået så lavt som mulig. Å trene regelmessig er også viktig.

Å ikke bli sulten

Selv om det er et tradisjonelt konsept tror noen mennesker at et balansert kosthold er, blant annet, synonymt med å gå sulten. Eller i det minste at det innebærer å redusere inntaket av mat til minste mulige mengde.

Et ubalansert kosthold.

Selv om det å spise uten kontroll eller uten noen grenser ikke er sunt, er den andre siden av mynten heller ikke sunn. Tross alt er ekstremer nesten alltid like ille. Når det gjelder mat er det ingen unntak; du bør spise på en balansert måte, uten å overspise, men uten å gå sulten.

Å forsøke og slanke seg ved å dramatisk begrense matinntaket er en motsetning. Hvis kroppen får mindre drivstoff (mat), vil den regulere det interne stoffskiftet (den vil gå inn i «lagringsmodus»). Da det blir mye vanskeligere å forbrenne kalorier og du går ikke ned i vekt.

Du spiser riktig hvis du spiser i tide

Kroppen trenger hele tiden å fylle på energi; den slutter ikke å fungere selv i perioder med søvn og hvile. Derfor er det nødvendig med viktige næringsstoffer fra mat til enhver tid.

Å spise til rare tider vil føre til at kroppen tømmer ut reservene av proteiner, vitaminer eller mineraler. Disse elementene er viktige for å fortsette å fungere. Og hvis disse ikke blir erstattet oppstår det problemer; mangel på energi eller anemi er bare noen av disse konsekvensene.

På slank diett.

De fleste spesialister anbefaler å planlegge fem måltider gjennom hele dagen. De viktigste er: frokost, lunsj og middag, pluss to snacks eller små måltider mellom måltidene. Det er ikke tilrådelig å gå i mer enn 180 minutter uten å spise noen mat.

Hoppe over matgrupper gjør at du ikke går ned i vekt

Med unntak av spesielle tilfeller hvor enkelte ingredienser er usunne, selv farlige, bør du prøve å spise mat fra alle matgrupper. Karbohydrater, fett og sukker er nødvendig i riktige mengder.

Det som er viktig å huske er at å gripe til «lett» mat betyr ikke at du spiser godt. De fleste av disse produktene tilbyr ikke noe positivt for kroppen, og de erstatter ofte sukker med kjemiske forbindelser av tvilsom kvalitet.

Middager som er for lette: en vanlig feil

Det er viktig å velge lettfordøyelig mat ved middagstid. Mel eller rødt kjøtt bør unngås så mye som mulig. Det betyr imidlertid ikke at du må velge bare ultralette måltider som salater eller en kopp yoghurt.

Spise sunt, salat.

I tillegg til en liten dose av næringsstoffer som må byttes ut, vil de lave nivåene av matfett i disse måltidene føre til en følelse av utålelig sult i løpet av dagen. Ved å spise måltider som er for lette, vil det være vanskelig å unngå fristelsen å konstant snacke på sukkerrike matvarer, i et desperat forsøk på å berolige angst.

Å spise fruktsalater som et måltid er heller ikke en god ide. Selv om de gir en høy mengde næringsstoffer og vann, representerer de også en viktig kilde til sukker. Derfor er det ikke anbefalt å ha mer enn to frukter sammen på en tallerken.

Formelen for å gå ned i vekt: balansert kosthold og fysisk aktivitet

Når målet er å gå ned i vekt trenger du ikke bare å bekymre deg for å spise godt, det er også nødvendig å holde en konsekvent treningsrutine. Dette gjør at kroppen kan brenne kalorier. Fysisk aktivitet fremmer også en økning i kroppsmasse, noe som også resulterer i økning i metabolismen. Et viktig krav for å opprettholde vekten.  Hvis du ikke går ned i vekt er trening løsningen. 45 minutter med aerobic trening tre ganger i uken regnes som ideell.

«Den aller største rikdom er god helse»