Er bananer bra for restitusjon etter trening?

19 september, 2019
Når det kommer til restitusjon etter trening, er bananer en av de mest interessante fruktene. Denne kraftige, naturlige matvaren inneholder en god mengde mineraler og vitaminer, og grunnleggende næringsstoffer, som er veldig viktig.

Å spise bananer kan være nøkkelen til restitusjon etter trening. Dersom du spiser bananer under og etter trening, kan det hjelpe med å forlenge ytelsen og øke utholdenheten. Effektene bananer har på kroppen kan være enda mer fordelaktig enn såkalte sportsdrikker. 

Man kan se et eksempel på dette under Rafael Nadals tenniskamper på TV. Mellom settene ser man alltid spansken spise en banan, noe som gir ham en ekstra dose energi. Du vet sikkert allerede at å spise bananer er bra for deg på et næringsmessig nivå, men kan denne frukten også forbedre prestasjonene dine? 

Karbohydrater gir deg energi

Ernæringsfysiologer har sagt i lang tid hvor viktig bidraget til karbohydrater er for kostholdet. Men det anbefales også at man inntar noen av dem i moderate mengder, som pasta og ris. Med det sagt, er det en helt annen ting når det kommer til naturlige karbohydrater.

Faktum er at denne typen mat inneholder sukker som tar litt tid å syntetisere. Takket være denne biologiske intervallen, gir det du inntar deg en øyeblikkelig kilde til energi. Men noen matvarer som for eksempel brød, kan ha motsatt effekt og bli til kroppsfett. 

Ingen idrettsutøvere ønsker å miste formen. Med det sagt, virker både de sukkertypene som bananene produserer og måten de syntetiseres på, mye bedre enn andre karbohydrater. I bunn og grunn snakker vi om en karbohydrat som ikke direkte fører til vektøkning eller noen form for ubehag. 

Sportsdrikker for restitusjon etter trening

Den enkleste måten å innta sukker på, er selvfølgelig å innta glukose eller sukrose direkte. I flere tiår har atleter fått disse stoffene gjennom sportsdrikker. Problemer er at sukkeret som brukes i disse produktene ikke er naturlig. 

Men bananen på sin side inneholder naturlig fruktose som er praktisk talt harmløst samt mye enklere å oppta for menneskekroppen. I tillegg tilfører bananer oksygen til alle organene, og legger også til rette for pusten under treningen.

Bananer inneholder også store menger kalium, folat, vitamin B1 og B3, samt andre stoffer som antioksidanter. 

Restitusjon etter trening har lenge medført drikking av sportsdrikker.

For å oppsummere, er bananer mye sunnere enn sportsdrikker. I tillegg tilfører de mange flere vitaminer og mineraler. Dermed mener eksperter at bananer er et mye sunnere valg for restitusjon etter trening. 

Bananer er uvurderlige for restitusjon etter trening

Fra et generelt perspektiv, bidrar bananer til mer enn økt energi. Takket være den høye konsentrasjonen av kalium og andre mineraler, er bananer betennelsesdempende. Faktisk kan det å spise bananer forebygge muskelkramper og smerter. 

Å spise denne frukten har også en positiv påvirkning på fordøyelseshelsen din. Bananer hjelper med å beskytte slimet og tarmveggene. Som et resultat, kan denne frukten hjelpe med å forebygge smerter og andre fordøyelsesproblemer.

Om det ikke var nok, hjelper denne frukten også med å stimulere appetitten, noe som er flott for de som trenger å gå ned i vekt. Faktisk gir bananer deg god næring på en balansert og kontrollert måte, uten kolesterol eller fett.

Bananer forbedrer også humøret ditt

Bananer inneholder et stoff som heter tryptofan, som er grunnleggende for å stimulere produksjonen og aktiveringen av serotonin. Selvfølgelig hjelper dette med å fremme riktig funksjon av sentralnervesystemet.

Resultatet: Idrettsutøvere, og praktisk talt alle andre, kan forbedre humøret sitt ved å spise bananer. Man tror også at denne matvaren kan forbedre hukommelsen takket være dens relasjoner til serotonin.

Med det sagt, er det ikke logisk å tenke seg at alle disse fordelene betyr at du kan spise bananer uten begrensninger. Overflødig inntak av bananer kan faktisk påvirke nyrefunksjonen, selv om inntaket ditt av banan måtte være veldig høyt for at dette skal skje.

Bananer er kanskje den beste frukten for restitusjon etter trening.

Ulemper med sportsdrikker og energidrikker

I tillegg til det høye innholdet av raffinert sukker, slukker sportsdrikker egentlig ikke tørsten din. Av denne grunn pleier man å drikke mer enn man burde under treningsøkten.

I motsetning til bananer, kan disse drikkene bidra til tap av natrium. I ekstreme tilfeller kan dette lede til en lidelse kalt hyponatremi, eller saltmangel, som vil si at natriumnivået i blodet er veldig lavt.

Av denne, og mange andre grunner, burde idrettsutøvere vurdere muligheten for at bananer kan være den perfekte godbiten for restitusjon etter trening. Dersom du er en profesjonell idrettsutøver, kan til og med å drikke mer vann være bedre enn å innta industrielle sportsdrikker.

  • López Farré, A. Plátano de Canarias y salud. Extraído de: http://www.invesplacan.es/wp-content/uploads/2017/04/Libro_Monografico_Platano.pdf
  • Di Carlo, N.G. 2011. Consumo de antioxidantes naturales en deportistas. Universidad Abierta Interamericana. Extraído de: http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC111503.pdf