Hvordan ha et bærekraftig kosthold

10 juni, 2019
Stadig flere velger et bærekraftig kosthold. Det er en sunn livsstil som innebærer et balansert kosthold, og det å ta vare på planeten er hovedmålet.

Et bærekraftig kosthold går langt forbi å spise sunt. Denne modellen innebærer en forpliktelse til planten og å kjempe mot problemer som forurensning. Dersom du er interessert i et slikt kosthold, vil vi fortelle deg om stegene du må følge.

Fem steg for et bærekraftig kosthold

1. Bærekraftig kosthold: Ikke kjøp en overflødig mengde mat

I Norge kaster vi 385 000 tonn mat hvert år. Dette er fakta som burde skjemme oss og få oss til å reflektere over livsstilen vi har.

Det skjer oss alle: Vi kjøper for mye mat som senere går ut på dato og vi må kaste det. Enten så har vi ikke tid til å lage den maten vi kjøper, eller så vil vi rett og slett ikke ha den lenger. 

Det er også vanlig at vi finner et tilbud på matbutikken og ender opp med å kjøpe mer enn vi trenger. I det lengre løp er ikke dette billigere, men faktisk helt motsatt, ettersom vi kaster deler av kjøpet i søpla.

Med dette i tankene, burde vi kun kjøpe inn den maten vi trenger. I tillegg burde alle ha en matbutikk nærme boligen sin, slik at det ikke er behov for å hamstre mat. Dersom vi følger denne praksisen, vil man også kunne nyte ferskere mat med sunnere egenskaper.

Få et bærekraftig kosthold ved å kun kjøpe den maten du trenger.

2. Velg lokalprodusert mat for et bærekraftig kosthold

Vi foreslår en veldig enkel øvelse: Åpne kjøleskapet og sjekk opprinnelseslandet på flere av varene. Du vil se at de fleste av dem har reist tusenvis av mil for å nå matbutikken der du kjøpte dem. Dette er galskap ettersom de kan bli produsert mer lokalt, og dermed unngå forurensningen som transport forårsaker.

Et bærekraftig kosthold innebærer å forplikte seg til lokalprodusert mat. Dette forebygger ikke bare forurensning, men maten kan også inneholde flere næringsstoffer ettersom de blir høstet på det riktige modningsnivået.

Kanskje finnes det en grønnsakshage i nærheten av byen din der du kan kjøpe frukt og grønnsaker? Smaken av fersk frukt og grønnsaker er i tillegg mye bedre enn alternativene til matbutikken.

3. Frys ned maten for å få mest ut av den

Tidligere nevnte vi at det er vanlig at mat blir dårlig. En måte å få en slutt på dette problemet, er å fryse den ned. Du kan gjøre dette med både rå og tilberedt mat. Du må bare ta høyde for maksimal frysetid, og eventuelle matvarer som ikke kan fryses.

Gulrøtter er et godt eksempel. Man bruker gjerne to eller tre, mens resten av posen blir liggende til de blir dårlige, og dermed kaster man dem i søpla. Vi anbefaler at du skreller dem og kutter dem i biter. Kok dem og frys dem slik at du har gulrotbiter klart når du skal tilberede enhver gryterett.

Grønnsaker, mat du kan fryse ned

4. Øk inntaket ditt av grønnsaker for å få et bærekraftig kosthold

Et bærekraftig kosthold baserer seg på et større forbruk av grønnsaker. Dette er fordi prosessen ved å gro disse ikke forurenser. I tilfeller der kjemiske produkter blir brukt, forurenser ikke disse like mye som dyr gjør; avfallet fra dyrene er høyst forurensende.

I tillegg forurenser gårder også jord og vann. Faktisk har flere land allerede opprettet en skatt tilsiktet gårdsbruk som et resultat av CO2-utslippene til dyrene deres.

Vi sier ikke at et bærekraftig kosthold er synonymt med et vegansk eller vegetarisk kosthold. Det handler om å begrense forbruker av matvarer av animalsk opprinnelse, og prioritere grønnsaker. 

5. Lag mat effektivt

Å lage mat effektivt sparer tid og penger. Å gjøre dette er svært enkelt, ettersom du kun trenger å følge retningslinjene til et bærekraftig kosthold. Det første du trenger å gjøre, er å planlegge din ukentlige meny. Ifølge måltidsplanen, kan du lage mer mat på samme tid.

Lage mat med epleeddik.

Dersom du skal koke pasta for å lage makaroni med tomater, kan du koke opp mer enn du vanligvis ville gjort. Når du er ferdig med å lage mat, oppbevarer du restene i en beholder med et par dråper olivenolje. Du kan bruke dette for å lage pastasalat en annen dag.

Mens du lager pastaen, kan du også koke et par egg. Ha dem i kjøleskapet, slik at de er klare til å serveres med sunt brød til frokost

Dette er kun et eksempel på hva et bærekraftig kosthold innebærer. Den samme ideen kan brukes med stekte grønnsaker, som du kan bruke som tilbehør, eller i fajitas. Det samme gjelder sauser, som kan brukes til ris, kjøtt eller fisk, eller bli brukt for å lage andre retter.

  • Carlos Guillén, F. (2004). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible*. Revista Biocenosis.