Vitaminer er en grunnleggende søyle i ernæringen

19 juli, 2019
Vitaminer er et grunnleggende næringsstoff i kostholdet vårt. Uten dem kan ikke kroppen fungere skikkelig. Å spise variert mat hjelper deg med å få de grunnleggende næringsstoffene du trenger.

Vitaminer er en grunnleggende søyle i kostholdet vårt og de gir kroppen de nødvendige næringsstoffene for at den skal fungere skikkelig. Makronæringsstoffene i kostholdet er proteiner, karbohydrater og fettstoffer. Fra disse analyserer vi mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler.

Kroppen krever bare noen av disse næringsstoffene i små mengder, siden den kan lagre dem. En mangel på noen av dem kan imidlertid ha ødeleggende effekter på helsen din. Vitaminer gir ikke kroppen energi direkte, men vitaminer er en grunnleggende søyle for kroppen vår.

Vitaminer er en grunnleggende søyle i ernæringen

Disse essensielle næringsstoffene hjelper kroppen med å fungere skikkelig. Kroppen er ikke i stand til å syntetisere dem, og derfor må vi implementere dem i kostholdet for at kroppen skal kunne dra nytte av dem. De er ansvarlige for å kontrollere protein, fett og å gi karbohydrater til metabolismen. I utgangspunktet hjelper de med å konvertere alt vi spiser til energi.

Vitaminer er en grunnleggende søyle i vår helse fordi de også spiller en rolle i riktig funksjon av nervesystemet, hormoner og røde blodlegemer. I tillegg er de også ansvarlige for å regulere metabolismen.

Frukt og grønnsaker har de fleste vitaminene vi trenger for å fungere skikkelig. Imidlertid inneholder ingen mat alle nødvendige vitaminer. Derfor må vi ha et variert kosthold for å sikre at vi bruker alle nødvendige næringsstoffer.

Vitaminer er en søyle i kostholdet.

Vitamin A

Dette vitaminet spiller en stor rolle i bekjempelse av infeksjon, samt for hud og slimhelse. Det kan også bidra til å forhindre nattblindhet.

De anbefalte dosene av vitamin A er 0,8 til 1,0 mikrogram per dag. Det er naturlig og innta det direkte fra gulrøtter, spinat, kål og gresskar. Du kan også finne det indirekte fra animalske produkter som eggeplommer og fisk.

 Vitamin B

Det er mange vitaminer i denne gruppen. Alle disse variantene av vitamin B er en grunnleggende søyle for å bidra til å forvandle mat til energi, samt opprettholde velværet av nervesystemet og det kardiovaskulære systemet.

  • B1 finnes hovedsakelig i nøtter, korn, peanøtter, kikerter, linser. Samt i kjøtt og egg.
  • B2 hjelper øyne og hudhelse. Gode ​​kilder til dette vitaminet er sopp, kokos, linser og mandler. Andre kilder inkluderer kjøtt, melk og egg.
  • B3-mangel er et stort problem for hudens helse og for nervesystemet. Du kan få det i hvete, gjær, kjøtt og andre kilder.
  • B6 vitaminer er en grunnleggende søyle i sentralnervesystemet. De sunneste kildene til dette vitaminet er linser, kikerter, bananer, avokado og andre frukter og grønnsaker. Imidlertid inkluderer det også andre filtrerte kilder som kylling, egg og svinekjøtt.
  • Vitamin B9 hjelper for celleformasjon, derfor er det en av de mest essensielle. Du kan også finne det i salat, tomater, spinat og nøtter.
  • Vitamin B12 spiller en stor rolle i forebygging av anemi og i nervesystemets helse. Den kommer fra bakterier som du finner i de fleste økologiske jordbruksprodukter som gulrøtter, tomater og nøtter. I tillegg lagrer dyra dette vitaminet i organene og musklene sine, akkurat som oss.
Tomater.

Vitaminer er viktig: vitamin C, D og E

Vitamin C har antioksidante egenskaper og hjelper med absorpsjon av kalsium og jern. Du kan hovedsakelig finne det i frukt som kiwi, appelsin, lime, bjørnebær og grønnsaker som spinat og brokkoli.

Nå er hovedkilden til vitamin D solstrålene som vi mottar på daglig basis. Vi kan imidlertid også finne det i maten vår, fra kilder som sopp og alger. Du kan også finne den i animalske produkter som fisk, egg, lever og melk.

Vittamin E beskytter cellemembraner. Vi kan også finne det i blant annet grønnsaker, oljer, nøtter og hele korn.

Disse vitaminene er en grunnleggende søyle i ernæringen vår fordi de spiller en stor rolle for kroppens velvære. Du kan finne dem direkte i de fleste matvarer, og du kan også ta visse kosttilskudd hvis det ikke er noen naturlig kilde tilgjengelig for deg.