4 Mattyper som kan gjøre at du går opp i vekt

14 mars, 2019
Noen typer mat er så nyttig at du kanskje tror du kan spise så mye du vil av den. Men, det kan være mat som gjør at du går opp i vekt uten at du er klar over det.

Prøver du å gå litt ned i vekt, uten at noe nevneverdig skjer? Kanskje det er fordi du spiser mat som faktisk gjør at du legger på deg. Nedenfor skal vi gå igjennom noen av disse mattypene, som gjør at du går opp i vekt, og vi skal se på noen sunnere alternativ.

En vesentlig grunn til at vi tror usunn mat er bra for oss, er markedsføringen av merker. Ofte er det nye trender som fremmer visse typer mat som sunn, supermat. Som du kommer til å se, er det meste av maten nedenfor populær og du spiser den kanskje ofte.

1. Sushi

Det første eksemplet på mat som gjør at du går opp i vekt, er sushi, som var veldig populært for noen år siden. Denne tradisjonelle japanske retten har krysset havet som en sunn rett og et variert alternativ som alle kan spise. Men er det sant?

Hva du går opp i vekt av: sushi.

Sushi er faktisk ikke så sunt som det virker. Det er fordi mange av variantene inneholder sauser, fritert mat og fyll som ofte ikke er så bra for deg. Det er faktisk heller ikke så lurt å spise sushi til middag, siden det inneholder mange karbohydrater. Du kommer ikke til forbrenne dem og kroppen vil lagre dem som fett.

Hvis du skal spise sushi, anbefaler vi at du velger lavkalori fyll og spiser det til lunch. I tillegg, bør du ikke spise det med mye saus. Du bør også holde deg unna utradisjonelle alternativ, som sushi med ost og fritert sushi.

Sunnere sushi alternativer:

2. Mat som gjør at du går opp i vekt: tørket frukt

Tørket frukt er frukt, som i hovedsak ikke lengre inneholder vann. For mange er det et sunt mellommåltid som du kan ha med deg, når du er litt sulten. Det spises også som frokost eller med yoghurt. Fordi tørket frukt er så tørr, virker den ikke til å inneholde så mange kalorier, men det er ikke et faktum.

Hva med tørket frukt?

Dehydrert frukt mister volum, men ikke næringsstoffer. Det samme gjelder kalorier, de er fortsatt der, men konsentrert. Problemet med konsentrert frukt, er at selv om den ser liten ut, kan du lett spise 3-4 biter uten å innse det. Det er dessverre også sånn at endel tørket frukt inneholder tilsatt sukker.

Tørket frukt bør aldri erstatte fersk frukt. Prøv å kombinere dem med mat som allerede er sunn og regelmessig trening. Du kan spise tørket frukt med moderasjon, bare sørg for at den ikke inneholder tilsatt sukker.

3. Energibarer

Energibarer kan virke som et sunt mellommåltid. Vi anbefaler å lage dine egne, siden det er den eneste måten å kontrollere ingrediensene på. De er lette å lage og kan lagres i et par uker.

En dame som spiser en frokostbar.

Energibarer kjøpt i butikken inneholder mye fett og sukker. Videre, er de fleste dekket av yoghurt, sjokolade eller syltetøy, som er mat som gjør at du går opp i vekt.

4. Avokado kan føre til at du går opp i vekt

Avokado er en av de mest populære matvare alternativene tilgjengelig. De er anvendelige og du kan spise dem som guacamole, på brød eller i salater. Mange ser på dem som et perfekt, sunt tilskudd til ethvert måltid. Men, avokado er ikke som annen frukt, som appelsiner, bananer eller epler.

Avokadoer er bra men ikke spis for mye.

Avokadoer inneholder i tillegg 160 kalorier per 100 gram. De inneholder 16 gram fett, og 8,5 gram karbohydrater. Derfor er det viktig å vite at når du inkluderer dem i måltider, betyr det at du legger til et betydelig antall kalorier.