Farene ved et kosthold med lite kalorier

17 august, 2019
Å spise lite kalorier som ikke tilfredsstiller kroppens ernæringmessige behov kan ha en negativ innvirkning på helsen din. Vet du hvilke mulige effekter utilstrekkelig ernæring kan ha?

Av alle vekttapsmetodene fokuserer vi i dag på det hypokaloriske kostholdet som er et kosthold med lite kalorier. Disse diettene er nyttige når du ønsker å gå ned i vekt over en kort periode og nesten uten innsats. Resultatet er dessverre veldig skadelig for kroppen, og dessuten vil det ikke gi deg resultatene du ønsker.

Vi skal se på hva det hypokaloriske kostholdet består av og farene det innebærer for de som følger det. Til slutt vil vi foreslå en mye mer effektiv måte å gå ned i vekt på, som samtidig holder deg sunn.

Hva er et hypokalorisk kosthold?

Det hypokaloriske kostholdet er preget av å spise svært lite kalorier. Dermed gir det kroppen færre næringsstoffer enn den trenger, og gjør deg tynnere raskere. I det minste er det det talsmenn for denne typen vekttap mener.

Når det gjelder måltider fjernes all mat med en høyere andel kalorier fra kostholdet. Når det gjelder maten med lavt kaloriinnhold, spises den bare i små porsjoner.

Denne typen diett kan være mer eller mindre restriktiv, avhengig av antall kalorier du vil eliminere fra ditt daglige kosthold og hvor mye vekt du ønsker å gå ned. I denne artikkelen fokuserer vi bare på dietter som begrenser matinntaket betydelig, siden de er de mest skadelige.

Konsekvensene av et kosthold med lite kalorier

Det svekker immunforsvaret

Det farligste ved å følge denne typen diett er å begrense viktige næringsstoffer. Det er sant at du begrenser mengden usunt fett og sukker, men du må ta hensyn til at du også begrenser inntaket av vitaminer og andre typer næringsstoffer.

Som en konsekvens av å begrense viktige næringsstoffer svekkes immunforsvaret, hovedsakelig på grunn av mangel på B- og C-vitaminer. Dermed øker vi sjansene for å få en virusinfeksjon eller å bli syke på grunn av forkjølelse eller influensa i de kaldere månedene.

Dette er et tydelig eksempel på hvor skadelig et kosthold med lite kalorier er.

For lite kalorier svekker immunforsvaret.

Lite kalorier gir en tilbakevendende følelse av tretthet

Vi har allerede nevnt at grunnlaget for denne typen kosthold er å begrense kaloriinntaket. Det første som skjer når vi begynner å gjøre dette er en tilbakevendende følelse av tretthet. Å utføre daglige gjøremål blir vanskeligere, og vi avslutter dagen utmattet.

Vi føler oss utslitte fordi kroppen mangler energi og derfor ikke har den nødvendige styrken til å utføre typiske daglige gjøremål. Tenk om du plutselig begynte å fylle bare halvparten av bensintanken din i stedet for å fylle den helt opp. Det er klart at den ikke klarer å prestere på samme nivå som en bil med full tank.

Trett kvinne.

Tap av muskelmasse med et kosthold med lite kalorier

Folk følger et hypokalorisk kosthold for å redusere mengden kroppsfett de har. I stedet skjer det helt motsatte. Når du starter et kosthold med lite kalorier er musklene dine de første som lider. De svekkes og litt etter litt blir de mindre.

For å gjenopprette muskelmassen din, må du starte et proteinrikt kosthold. Dette er en annen grunn til at dietter med svært lavt kaloriinnhold ikke er et godt alternativ.

Høye nivåer av kortisol

Etter å ha fulgt et hypokalorisk kosthold i noen dager, blir hormonene dine destabiliserte. Denne destabiliseringen skyldes at de nødvendige næringsstoffene ikke mottas, og som et resultat vil kortisolnivået stige.

Det er ikke sikkert du kjenner deg igjen i det, men du har utvilsomt hørt om stresshormonet tidligere. Dette hormonet påvirker humøret og karakteren din direkte. Det kan forårsake irritabilitet, tretthet, søvnløshet eller depresjon.

Lite kalorier svekker immunforsvaret.

Konklusjon

Hypokaloriske dietter er ikke et anbefalt alternativ for å miste vekt. Husk at det å ha en ideell vekt krever tid og krefter. Dessuten er den eneste måten å gå ned i vekt på en sunn måte, gjennom å implementere et komplett og variert kosthold (helst avtalt av en profesjonell) samt trene regelmessig.

  • Trombetta, I. C. (2003). Exercício físico e dieta hipocalórica para o paciente obeso: vantagens e desvantagens. Rev Bras Hipertens10(2), 130–133.
  • Stern, L., Iqbal, N., Seshadri, P., Chicano, K. L., Daily, D. A., McGrory, J., & López, P. O. (2004). La dieta baja en hidratos de carbono es más eficaz que la dieta hipocalórica convencional. FMC – Formación Médica Continuada En Atención Primaria11(8), 525. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/S1134-2072(04)76206-4