Kan du blande proteiner og karbohydrater?

21 januar, 2020
Teorien om du bør blande proteiner og karbohydrater eller ikke er blitt svært populær. Her skal vi gi deg litt ekstra informasjon.

En av de mest populære diettene i dag krever at vi unngår tendensen til å blande proteiner og karbohydrater. Mange spør seg selv hva fordelene med denne praksisen er, og om kostholdet faktisk fungerer. I dag skal vi imidlertid forklare hvor denne ideen kommer fra og hvilke fordeler den kan ha eller ikke ha for kroppen din.

Å blande proteiner og karbohydrater: godt eller dårlig råd?

Denne troen har spredd seg av en enkel grunn: karbohydrater blir fordøyd i den alkaliske delen av tarmen mens proteiner blir fordøyd i den sure delen. Sagt mer direkte, hvis du spiser begge sammen vil du forvirre kroppen din og den vil ikke kunne fordøye maten riktig.

Problemet ligger faktisk i det faktum at kroppen din fordøyer karbohydrater sakte, men fordøyer proteiner raskt. Kjemisk sett, når du blander syre med alkaliske stoffer, får du noe nøytralt.

Salat.

Når du blander begge komponentene i et enkelt måltid blir kroppen kastet ut av synkroniseringen fordi fordøyelsesprosessen er organisert. Dette betyr at den bruker mer tid på å skille fordøyelsesvæskene for å kunne absorbere alle næringsstoffene du har spist.

Selv om fordøyelsessystemet produserer nye væsker blir disse nøytralisert igjen, noe som gjør at kroppen sløser bort enda mer energi på å fordøye maten. Dette betyr at det vil ta flere timer å fullføre fordøyelsesprosessen. Dette kan føre til at du føler deg tyngre og vil føre til at kroppen din ikke bruker maten riktig for å oppnå maksimale fordeler. Dette kan føre til vektøkning.

Karbohydratene vil så gjæres, som igjen kan føre til flatulens, surhet eller fordøyelsesbesvær.

Hva med middelhavsdietten?

Et spørsmål du kanskje stiller deg; hvis du ikke kan blande proteiner og karbohydrater, hvorfor hevder eksperter at middelhavsdietten, som gjør akkurat dette, er så sunn?

Vi har nettopp forklart hva som skjer i kroppen din når du blander proteiner og karbohydrater. Som vi alltid sier ligger hemmeligheten imidlertid i balansen. Mens middelhavsdietten blander proteiner og karbohydrater, gjør den det i riktige mengder.

Når mengden proteiner og vitaminer er høyere enn mengden karbohydrater, har kroppen tid til å absorbere alt riktig. Den kan gjøre dette uten at maten blir gjæret.

Det er likevel ideelt å ikke blande proteiner og karbohydrater. Et kosthold som skiller dem lar deg spise all slags mat og likevel gå ned i vekt. Alt du trenger er litt oppfinnsomhet når du planlegger måltider i tillegg til å vite hvilke matvarer du bør velge når du skal spise sammen med venner. Nedenfor finner du noen tips for å hjelpe deg med å oppnå dette.

Hvordan spise uten å blande karbohydrater og proteiner:

For å forstå hvordan du oppnår denne kostholdsbalansen på en sunn måte som vil hjelpe deg med å gå ned i vekt, må du først forstå hva karbohydrater og proteiner er.

Her er en liste over de viktigste karbohydratene:

  • Korn
  • Ris
  • Mel
  • Pasta
  • Bananer
  • Maniok (kassava)
  • Poteter
  • Belgfrukter (selv om de også inneholder proteiner er de stort sett sammensatt av karbohydrater)
Det er mange som liker å blande proteiner og karbohydrater.

Noen matvaregrupper som består av proteiner:

  • Kjøtt
  • Fisk
  • Meieriprodukter (selv om ost har et høyt innhold av fett)
  • Egg

Hvordan kan du spise uten å blande karbohydrater med proteiner? Vel, bare som et eksempel, hvis du vil spise pasta kan du lage moussaka i stedet for å lage lasagne med pasta. Unngå den kokte tomaten, og kutt en tomat i biter i stedet. Sørg også for å lage den uten bechamelsaus, du kan heller bruke ost.

Hvis du vil spise en salat må du kutte ut krutongene. Når du spiser kjøtt eller fisk må hovedretten følges av grønnsaker, sopp eller salater. Glem kjøtt og fisk når du skal lage mat med belgfrukter, ris eller pasta. I stedet må du alltid spise disse matvarene med grønnsaker.

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt kan det hjelpe deg å ikke blande proteiner og karbohydrater. Det forutsetter at du spiser et variert kosthold gjennom uken slik at kroppen får de næringsstoffene den trenger.

Hvis målet ditt er å opprettholde vekten på et bestemt nivå samt følge et sunt kosthold er middelhavsdietten et utmerket valg.