Fire flotte tips for å opprettholde vekten din

Et viktig tips for å opprettholde vekttapet ditt er å fortsette de sunne vanene du har skapt mens du gikk ned i vekt. I stedet for å se på kostholdet ditt som en prosess der du må gå sulten bør du se på det som en læringsprosess.
 

Du har helt sikkert hørt om rebound-effekten som oppstår når du er ferdig med en diett? I mange tilfeller øker vekten gradvis til personen er tilbake til sin originale vekt før de begynte med dietten. Dette skyldes ikke noe mer enn regresjonen til gamle spisevaner. Hvis du ikke vil at dette skal skje med deg, bør du ha de følgende tipsene i bakhodet for å opprettholde vekten din.

Når du går på diett lærer du deg å tilberede mat på en sunn og balansert måte. Alt du trenger å gjøre nå, er å fortsette å bruke det du lærte, men på en mer fleksibel måte.

Spis fem måltider om dagen for å opprettholde vekten din

Det er viktig å følge opp vanene som resulterte i at du nådde den sunne vekten din. En viktig vane er å spise minst fem måltider om dagen. Dette brytes ned i tre hovedmåltider – frokost, lunch og middag – og mellommåltider mellom dem. Dette er en flott måte å regulere sultfølelsen på. Det kan også forhindre overspising når du først skal spise.

Kvinne på kjøkkenet

Akkurat slik som bilen vår trenger drivstoff for å fungere, trenger kroppen vår næringsstoffer. Disse næringsstoffene inntas i løpet av dagen. Derfor er det best å innta dem gjennom dagen og i regelmessige intervaller.

Vær litt fleksibel

Dietten er over. Du har nådd målet ditt og trenger å opprettholde den ønskede vekten din. Du trenger ikke lenger å følge et strengt regime, og derfor kan du skjemme bort deg selv en gang i blant. Gå tilbake til å nyte den usunne snacksen du har sett frem til, eller ha en smakfull dessert en dag i uken.

Gi deg selv en godbit en gang i uken, det vil gjøre deg mer motivert til å spise sunnere dagen etter. Når du skjemmer bort deg selv bør du ha visse ting i bakhodet:

  1. Det er en forskjell mellom et innfall og en vane. Noen ganger ender det som begynte som en godbit opp som en vane. Vi anbefaler at du ikke spiser mer enn to usunne måltider i løpet av uken. Du kan for eksempel spise sunt i løpet av hverdagen og ta en pause til helgen. Det bør ikke være noen unnskyldninger for ikke å returnere til den sunne rutinen din på mandag.
  2. Ikke føl deg skyldig. Mens du gikk på diett lærte du hvordan du spiser sunnere og hvordan du regner ut hvor mye sukker og fett du spiser i løpet av en dag. Du lærte deg også å være klar over hvor dårlig du spiste i noen tilfeller. Denne kunnskapen kan hindre deg i å nyte et måltid med vennene dine eller det kan gi deg skyldfølelse for å spise ferdigretter. Du må imidlertid huske at det ikke skader å være fleksibel fra tid til annen.
 

Planlegg en ukesmeny

Mens du fulgte dietten din hadde du sikkert en ukentlig måltidsplan. Dette er en god vane å fortsette med når dietten er over. Bruk en ettermiddag i uka og planlegg sunne måltider for en uke av gangen.

Kostholdsplan

Ukemenyen din bør ikke være så streng som den du fulgte på diett. En fordel med denne vanen er at det minner deg om og oppfordrer deg til å handle og spise sunn mat. Et godt tips er å la fredagen eller lørdagen være tom for improvisasjon. Å improvisere en gang i uken vil gi deg litt fleksibilitet som igjen vil hjelpe deg å opprettholde vekten din.

Porsjonskontroll for å opprettholde vekten din

Når dietten vår er over øker vi noen ganger, nesten uten å merke det, størrelsen på porsjonene våre. Dette skjer også med desserter og snacks. Dette betyr at antall kalorier vi inntar hver dag øker og vi ender opp med å spise mer mat enn kroppen vår trenger.

Hvis dette skjer ofte vil det føre til vektøkning. Vi anbefaler å være mer fleksibel med porsjonene, men sette en maksgrense. Hvis du ønsker å ha litt ekstra mat er ikke dette et problem. Problemet oppstår imidlertid om du gjør større porsjoner til en vane.