Sannheten om fettforbrennere

15 januar, 2020
I denne artikkelen skal vi forklare sannheten bak fettforbrennere og andre lignende produkter som annonseres som en løsning for å eliminere fett raskt.

Det er mange diskusjoner rundt L-karnitin og termogene fettforbrennere som lover å hjelpe oss effektivt ned i vekt. Når vi hører snakk om fettforbrenning tror mange at de er mirakuløse produkter. Det er enda verre at mange produsenter markedsfører dem som det. I dag skal vi fortelle deg sannheten om disse produktene.

Fungerer egentlig fettforbrennere?

De funker, men de er ikke mirakuløse. Det er mye som må gjøres for å fremme effekten av dem. Så hva gjør egentlig fettforbrennere?

Fettforbrennere er ansvarlig for å bryte ned fettet til mindre partikler som kroppen kan eliminere lettere. Disse mindre partiklene, «frie fettsyrer» forbrennes lett med bevegelse og trening.

Kvinne gjør yoga

Beskrivelsen over gir oss noen hint om hva vi trenger å gjøre for å få fettforbrennere til å fungere: bevegelse og trening. Husk at mirakelprodukter ikke finnes, og de som virker som dette kan være farlige for helsen, så det er best å være tålmodig i stedet for å risikere helsen sin.

Om du vil at fettforbrennere skal fungere

Om du ønsker å bruke fettforbrennere og du vil at de skal funke, må du huske at de bør følges av en sunn livsstil. Her er noen tips å ha i bakhodet:

Et balansert kosthold

Fettforbrennere er bortkastet om du opprettholder dårlige spisevaner. Kostholdet bør ikke inneholde for mye fett, karbohydrater eller sukker. Man kan ikke forvente at disse produktene motvirker effekten av et dårlig kosthold. Du vil derfor ikke se noen resultater om du fortsetter å følge dette kostholdet.

Det er best å ha et balansert kosthold. Om du ønsker å gå ned i vekt bør kostholdet ditt være hypokalorisk. Dette betyr at du må innta minst 500-600 færre kalorier enn kroppen din krever. Av disse kaloriene bør 50 prosent være komplekse karbohydrater, 30 prosent proteiner og 20 prosent sunne fettstoffer.

Drikk vann

Vann er grunnleggende for menneskekroppen, og kroppen krever en ganske stor mengde vann per dag for å holde seg hydrert, for å avgifte seg samt fremme god fordøyelse.

Trening

Trening er avgjørende om du ønsker å eliminere fett og tone kroppen. I tillegg er det mange fettforbrennere, som L-karnitin, som ikke har mye effekt om du ikke trener; det er ikke et eneste produkt på markedet som kan erstatte trening.

Du kan gå ned i vekt uten trening, men du vil ikke oppnå en tonet kropp uten, og dette er viktig når det gjelder å bygge muskelmasse.

Ta en pause

Den beste måten å gå ned i vekt på er ved å ha en bærekraftig plan. Utholdenhet er nøkkelen til å se resultater. Hvis planen din er for streng kan du bli lei og overveldet og til slutt gi opp.

Derfor bør treningen og kostholdet ditt være moderat. Om du ønsker å holde ut er et godt tips å tillate deg en liten ukentlig belønning. Belønningen kan vær en iskrem, noe godt eller favorittretten din.

Du kan være fleksibel en gang i uken i små porsjoner. Dette vil hindre deg i å miste alt du har oppnådd i løpet av uken. Belønningen er et lite insentiv for å fortsette å opprettholde en sunn livsstil.

Når bør man ta fettforbrennere?

Dette er et spørsmål som mange mennesker spør når de velger å begynne med fettforbrennere. Disse produktene er best når de følges av andre aktiviteter. Det er derfor best å begynne når du allerede har implementert de rutinene vi nevnte ovenfor.

Kvinne på treningssenteret

Hvordan gå ned i vekt fra treningssenteret

Det er noen produkter, som L-karnitin, som bør inntas mellom 30 og 40 minutter før trening for optimale resultater. Termogene fettforbrennere bør imidlertid inntas en time før måltider.

Som en generell regel må du lese instruksjonen på produktene. Du kan også ta en titt på forskjellige artikler og snakke med legen din. Det er på tide å komme i gang, skape rutiner, bli konsistent og begynne på fettforbrennere om dette er noe du ønsker.