Fem gode kroppsvektøvelser å gjøre hjemme

31 januar, 2019
Folk som elsker å løfte vekter og ønsker å bli mer muskuløse kan feilaktig avfeie calisthenics som en aktivitet for «svake» folk, eller for de som ikke ønsker å forplikte seg til trening.

Gode kroppsvektøvelser, også kjent som calisthenics, er øvelser som utføres med minimalt utstyr, og vanligvis brukes bare kroppens egen vekt. Det er ideelt for de som trener hjemme eller som ikke er så veldig glade i treningsutstyr. I noen tilfeller kan rutinene inkludere vekter eller bånd uten å forsømme det opprinnelige formålet, å trene ved å løfte sin egen vekt.

Er kroppsvektøvelser for «svake» mennesker?

Nei, dette er ikke sant. Fitness-verdenen endres kontinuerlig, og det er ikke engang lenger nødvendig å gå til treningsstudio eller leie en personlig trener. Ved hjelp av mobile applikasjoner hjemme er du i stand til å trene og oppnå meget gode resultater. Gode kroppsvektøvelser er basert på å styrke musklene bare ved hjelp av din egen kroppsvekt for motstand. Det kan være perfekt for de som ikke er så veldig aktive eller ikke liker tanken på å gå til et treningsstudio for å trene.

Kanskje dette kan høres ut som bare en trend? Øvelser som bruker kroppens egen vekt er de mest primitive som eksisterer, og de gir et morsomt alternativ for de som vurderer treningsutstyr eller vekter som «kjedelig».
Ikke bare kan disse øvelsene tone musklene dine og hjelpe deg med å gå ned i vekt, men de styrker også det kardiorespiratoriske systemet. Denne teknikken lar deg også trene bestemte områder av kroppen din, avhengig av hvilke øvelser du velger å gjøre.

Gode kroppsvektøvelser

Ønsker du å trene, men liker ikke tanken på å gå til et treningsstudio for å løfte vekter? Foretrekker du å trene uten å bruke penger? Da kan calisthenics være ideelt for deg. Innenfor dette treningsfeltet finner du følgende aktiviteter:

1. Planken

Planken er en av flere gode kropsvektøvelser.

For å få misunnelsesverdige magemuskler er planken en av de beste treningsalternativet. Ikke bare for å tone magemusklene, men øvelsen fungerer også for setemuskler og ben. Plasser deg selv med ansiktet ned mot matten og pass på at du hviler underarmene og tuppen av føttene på den. Løft opp kroppen din slik at overkroppen er parallell til bakken og hold den posisjonen i minst 30 sekunder. Pass på at du trekker inn magen hele tiden.

Planken har flere varianter, inkludert sideplanken (hvor du bare hviler på en underarm på matten) eller planken på ett ben (hvor du bare hviler en fot på matten mens du løfter det motsatte benet og  holder det der.) Disse øvelsene er ekstremt effektive for å hjelpe deg til å oppnå en mer definert mage på kort tid.

2. Armhevinger

Push-ups er en klassiker i gode kroppsvektøvelser. Du kan også prøve forskjellige variasjoner når du trener. Den grunnleggende tingen å huske på er å hvile bare hendene dine og tuppen på føttene på gulvet, samtidig som armene dine er utstrakt. Bøy albuene og senk kroppen så nært som mulig ned, uten å berøre bakken. Løft deg så opp igjen.

3. Broen

Broen er en god kroppsvektøvelse.

Denne øvelsen bidrar til å tone rumpe og fungerer også på magemusklene. Ligg på ryggen på matten og hvil armene langs sidene av overkroppen. Bøy knærne og hvil fotsålene på matten. Løft underlivet og ryggen samtidig fra gulvet, mens hodet, nakken og skuldrene hviler på bakken. Senk kroppen langsomt ned uten å berøre gulvet.

4. Fjellklatrere

Denne øvelsen utføres ved hjelp av vekten av kroppen for å jobbe med mage, ben og setemuskler, og for å forbedre koordinasjonen. Begynn i en push-up-posisjon, hvil hendene og tuppen på føttene dine på gulvet. Ta det høyre kneet opp mot brystet samtidig som du holder venstre ben utstrakt. Deretter gjør du det motsatte. Bøy venstre kne og la høyre ben være utstrakt. Meningen er at bevegelsen koordineres og gjennomføres så raskt som mulig.

5. Burpees

Det blir påstått at burpees er en av de mest kjente og effektive kroppsvektøvelsene. Det er også en av de mest komplette. Aktiviteten gjør at du jobber med hele kroppen din. Burpees inkluderer push-ups, hopp, og knærne til brystet. Denne øvelsen vil få deg til å svette! Begynn i en stående posisjon. Hopp litt opp og senk så kroppen din ned. Hvil hendene på bakken og ta beina tilbake for å komme i en push-posisjon. Bøy armene og ta knærne opp mot brystet. Etterpå hopper du opp for å starte på nytt.

«Trening er som et kjærlighetsforhold. Du kan ikke jukse men forventer allikevel at det skal fungere.»